Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danløn - Sygdom / ferie.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Så blev det tid til at jeg også måtte lave et indlæg, jeg var ellers opsat på at finde ud af alt selv, man er vel en "mand", HA!

Jeg driver en servicevirksomhed i Nordjylland, den første mand blev ansat d. 01/02 og den anden omkring d. 01/08.

Hertil har jeg så lidt spørgsmål til aflønning, jeg bruger Danløn siden at jeg har fået det anbefalet af min revisor, og det er jo lige til.

Spørgsmål 1:

Min medarbejder har for nyligt haft 3 sygedage, og siden at jeg ikke har §55 betyder dette at jeg selv hæfter for alt løn i de første 30 dage.

Skal jeg så under lønberegning og medarbejderens profil vælge sygdom, og indtaste hans respektive løn under sygeløn, og skrive antallet af timer / dage.

Når der i følge hans ansættelseskontrakt står at lønnen indeholder 8 % i pension som han selv administrere skal dette så indgå i sygelønnen? Jeg syntes tidligere at have læst at der som udgangspunkt ikke beregnes pension af sygeløn.

Kan jeg komme i problemer hvis jeg kun indberetter 92% af hans timeløn og indberetter dette under sygeløn?

Spørgsmål 2:

Jeg har i dag tegnet denne forsikring, sådan at jeg fra d. 01/10 ikke skal betale den fulde løn, (kun fra dagpengesatsen og op til hans løn).

Skal jeg så fremadrettet skrive antal sygetimer under dagpengesatsen og vælge dagpengesatsen som vist er ca. 110 kr. Og derefter skrive samme antal timer, men blot lønnen op til hans respektive løn under sygeløn.

Her får jeg at vide af dem der sidder med sygedagpenge at jeg bare skal skrive hele beløbet under sygedagpenge, for de refundere jo alligevel kun de ca. 110 kr, og det gør det nemmere for dem at forstå, da de splitter beløbet op.

Spørgsmål 3:

Min medarbejder holdt ferie i uge 34, og siden at han først har feriepenge fra mig i det nye ferieår (korrekt forstået?), var der ingen feriepenge på hans feriekonto, der er dog løbene blevet indbetalt til hans feriekonto, men i følge dem der administrere dette, er det ikke muligt at tilgå pengene fra min virksomhed før næste ferie år.

Han havde så heldigvis feriepenge fra tidligere arbejdsgiver, og har så fået dem udbetalt.

Men hvad skal jeg gøre når jeg indberetter løn i Danløn, skal jeg skive noget under afholdt feriedage? Her tænker jeg at han endnu ingen dage har, så det er vel i princippet bare selvvalgt fri, altså en uge uden løn.

Spørgsmål 4:

Når han så i næste ferieår skal holde ferie, skal jeg vel skrive afholdte feriedage under ferie i Danløn, men ikke skrive udbetalt feriepenge, det står han vel selv for på https://www.feriekonto.dk/Feriekonto/ siden at der hvert kvartal bliver indbetalt penge hertil.

Jeg siger tak, og håber at i kan hjælpe mig nærmere en forståelse for de mange udfordringer man støder på som arbejdsgiver :)

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skulle vel ikke være nogle som har den viden jeg mangler? Eller kan henvise mig til folk der har ? :)

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 19:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

jeg ville skifte skifte til at bruge Bluegarden.

De hjælper med disse ting ud over lønsystemet.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej JKJONAS

 

1. vedr sygeløn, hvis din medarbejder har været ansat under 13 uger hæfter du ikke for sygelønnen, den blir betalt af det offentlige

Hvis din medarbejder har været ansat mere end 13 uger hæfter du for de første 2 dage, resten kan du få refunderet ved det offentlige.

de 30 dage du omtaler er KUN hvis du selv bliver syg

du kan læse meget mere om det på www.nemrefution.dk

 

2. du laver lønnen helt som du plejer med den rigtige sats, og indberetter det via www.nemrefution.dk ,så omregner de det selv.

 

3. vedr. ferie, er ferieår går fra 1 januar til 31 december, og kan først udbetales 2 maj året efter, du behøver ikke indtaste feriedage ved danløn hvis du har styr på det på anden vis, i den periode hvor medarbejderen har ferie har han jo så bare mindre arbejdstimer.

 

håber det også besvarer spørgsmål 4

 

Lars

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas,

Jeg vil anbefale at du ringer til os i nem-HR så skal jeg finde en medarbejder der kan besvare alle dine spørgsmål.

Vi laver netop de ting du efterspørger så der skulle ikke være det store i det.

Jeg så en der anbefaler Bluegarden og de er som sådan også fine men hos os får du en fast person som kan rådgive dig på den måde du finder bedst og det er samtidig billigt.

Du kan finde mere information på hjemmesiden omkring sygedagpenge og refusion mv. http://nem-hr.dk/home-3/ydelser/dagpengerefusion/hjaelp-til-sygedagpenge/

Vi kan også hjælpe dig med løn, feriepenge og rådgivning omkring regler samt forsikringer mm. hvis du ønsker dette.

Du er velkommen til at ringe direkte til mig i morgen på 31318000 så kan vi tage en snak om dine muligheder.

Ha en dejlig aften

Med venlig hilsen
Martin Rasmussen

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

firmakontakten:

du kan læse meget mere om det på www.nemrefution.dk

 

2. du laver lønnen helt som du plejer med den rigtige sats, og indberetter det via www.nemrefution.dk ,så omregner de det selv.

Lars, du mener nok nemrefusion.dk.

Mvh

Stig

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 109
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det var det jeg mente ... det er ikke altid jeg har mit hovede at sloges med

tror det har været en lang dag :-)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Firmakontakten,

Det er lidt forkert det du nævner der. de regler du omtaler er forældet og ukorrekte

Har medarbejderen været ansat i mere end 8 uger skal du betale løn under fravær.

De to dage du nævner er når du er forsikret og der er kun 1 dag.

Uden §55 skal man betale de første 30 dage selv hvis medarbejderen opfylder beskæftigelseskravet.

Hvis tilfældet er at han selv er syg i en enkeltmandsvirksomhed er det de første 14 dage man betaler selv uden forsikring. og er det er selvskab er han ejer, er han stillet som alle andre medarbejdere.

Tilmeldt 23. Oct 11
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin Rasmussen.

Det ser rigtig fint ud, det lader til at i kan give mig viden omkring hvordan de forskellige ting skal indberettes, denne service vil jeg gerne betale mig fra.

Jeg ser jo helst at der står det rigtige på mine medarbejders lønsedler samt at det offentlige får de rigtige informationer.

Udover dette laver jeg ugesedler fra den foregående uge, hvor der står antal af timer, sygdom, ferie osv. Og den underskriver de mandag ugen efter, så der skulle være styr på det.

Jeg ringer til dig i morgen formiddag i tidsrummet 09:00 - 10:00.

Lige over!

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 6. Dec 12
Indlæg ialt: 23
Fra  nem-HR Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jonas,

Det er jeg glad for at høre. Jeg er sikker du bliver glad for denne løsning så vi kan få styr på dine udfordringer.

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Med venlig hilsen
Martin Rasmussen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)