Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HA Almen Erhvervsøkonomi vs Markedsføringsøkonom

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino Smile

Jeg overvejer disse to uddannelser, men er lidt i tvivl - derfor kunne jeg godt tænke mig nogle pros/cons.

Derudover har jeg følgende fordomme som jeg gerne vil have af/be-kræftet: 

CBS'ere er overfladiske og materialistiske snobber der går alt for meget op i deres udseende og dyre natklubber (hive, jupiter osv.)

Markedsføringsøkonomer er mindre intelligente, kan ikke få et job bagefter, og hvis de gør er det et sælgerjob man kunne have fået uden uddannelse.

Så - hvad er de største forskelle - fagligt og socialt på de to uddanelser? Tak!

Tilmeldt 19. May 14
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Jeg har godt nok ikke gået på CBS men jeg har taget en HA almen på Århus Universitet. Jeg er meget glad for mit valg fremfor Markedsføringsøkonom fordi:

1) Bedre jobmuligheder (kender mange der har taget en markedsføringsøkonomiuddannelse - der har skulle tage supplerende fag for at opnå en HA almen for at øge deres jobchancer)

2) Mulighed for at tage en kandidat (jeg har en cand. merc. finance)

3) Højere fagligt niveau

4) Du bruger 3 år i stedet for 2 så det er ikke synderligt meget længere tid for at opnå en bachelor

5) Man kan komme på udveksling i et halvt år på studiet

Så hvis du vil øge dine jobchancer og leder efter en faglig udfordring så vil jeg anbefale en HA. Jeg synes ikke du skal tænke så meget på det sociale - jeg vil mene det er de samme typer der går på begge studier. Dem jeg kender der har gået på CBS er nogle rigtig fine mennesker.

Hvis du har flere spørgsmål skriver du bare :)

Fra Aarhus N
Tilmeldt 13. May 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Maggi123:

1) Bedre jobmuligheder (kender mange der har taget en markedsføringsøkonomiuddannelse - der har skulle tage supplerende fag for at opnå en HA almen for at øge deres jobchancer)

2) Mulighed for at tage en kandidat (jeg har en cand. merc. finance)

3) Højere fagligt niveau

4) Du bruger 3 år i stedet for 2 så det er ikke synderligt meget længere tid for at opnå en bachelor

5) Man kan komme på udveksling i et halvt år på studiet

+ 1

Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du skal mere tænke på markedsføringsøkonom som en 3,5 år uddannelse, da det er bedst du læser professionsbachelor efter. Hvis du har lyst til at komme ud og arbejde med cases og arbejde i praktik i en virksomhed, så er markedsføringsøkonom bedst. Du kan læse en del på nettet at uddannelsen har fået gode ord på vejen af store virksomheder de sidste 2 år. Det skal siges, at du også kan læse kandidat efter en professionsbachelor, dog skal du læse et/to fag op, alt efter hvor du læser. SDU(kolding hvert fald ) plejer at give direkte adgang til cand.merc fx ved at vælge de rigtige valgfag. 

alt i alt kommer din uddannelse til at tage et halvt år mere(ca), end HA + kandidat. Et godt råd er at tænke på at markedsføringsøkonom også tager de 3 års tid, da det er så vigtigt, at du læser den bachelor efter og uddanner dig indenfor fx (markedsføring & salg). Jeg er selv igang med markedsføringsøkonom+bachelor, da undervisningen foregår mere i cases.

Ligemeget hvad du vælger og med de rette valgfag, så har du altid en vej videre.  

Tilmeldt 27. Aug 14
Indlæg ialt: 12
Fra  BedreHusogHave Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Frederik

Jeg har selv læst på cbs både bachelor og cand merc og jeg synes bestemt ikke "folk" er snobbet. Ja, du kommer helt sikkert til at se nogen der er dress to impress, som skulle man tro de skulle til fest / bal på slottet. Men det er heldigvis kun en lille del af cbs. Der er også mange nørder, mig i blandt :) som har gået der eller går der.

Du skal absolut ikke lade dig afskrække af ting du har hørt om stedet. Personligt har jeg haft mange gode år der, og vi havde et super godt forhold i selve klassen, navnlig på bacheloren med fest / hygge / gruppearbejde.

Fra Odense C
Tilmeldt 24. Jul 10
Indlæg ialt: 821
Fra  Compware Skrevet kl. 16:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Maggi123:

Hejsa

Jeg har godt nok ikke gået på CBS men jeg har taget en HA almen på Århus Universitet. Jeg er meget glad for mit valg fremfor Markedsføringsøkonom fordi:

1) Bedre jobmuligheder (kender mange der har taget en markedsføringsøkonomiuddannelse - der har skulle tage supplerende fag for at opnå en HA almen for at øge deres jobchancer)

2) Mulighed for at tage en kandidat (jeg har en cand. merc. finance)

3) Højere fagligt niveau

4) Du bruger 3 år i stedet for 2 så det er ikke synderligt meget længere tid for at opnå en bachelor

5) Man kan komme på udveksling i et halvt år på studiet

Så hvis du vil øge dine jobchancer og leder efter en faglig udfordring så vil jeg anbefale en HA. Jeg synes ikke du skal tænke så meget på det sociale - jeg vil mene det er de samme typer der går på begge studier. Dem jeg kender der har gået på CBS er nogle rigtig fine mennesker.

Hvis du har flere spørgsmål skriver du bare :)

+1

I 2016 startede jeg siden http://compware.dk/

Tilmeldt 1. Apr 13
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

hej, har selv taget markedsføringsøkonomen samt pbaén bagefter, og der er absolut ingen problemer med at få job bagefter.

Tilmeldt 9. Sep 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres fine indlæg - omend det måske var lidt tvetydige svar. :-)

Jeg er stadig lidt i tvivl om HA bliver for tørt og teoretisk til mig? 

Tilgengæld er jeg rigtig glad for at høre at CBS åbenbart ikke er så snobbet og overfladisk som jeg har været nervøs for.. :)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)