Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ændre FmbA til ApS ?

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Arguins... Når du skriver 'sagtens', kan du så kort beskrive fremgangsmåden ?

Og hvem skal fex have aktierne ?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:

Arguins... Når du skriver 'sagtens', kan du så kort beskrive fremgangsmåden ?

Og hvem skal fex have aktierne ?

Jeg formoder at du lige så godt som jeg ved at det er muligt at komme fra Fmba til kapitalselskab.

Som jeg skriver er det ikke til at svare ud fra de foreliggende oplysninger hvorledes det rent faktisk gøres, men det involverer i hvert fald stiftelse af et ApS og en eller anden form for handel mellem Fmba og kapitalselskab.

Derfor siger jeg også at omkostningerne kan variere fra meget lille til væsentlige, da der bl.a. kan udløses skat som følge af handlingen.

Anparterne må så deles blandt foreningens medlemmer ud fra det aktuelle scenarie.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Arguins... Der tager du så fuldstændig fejl. Jeg stiller gerne min uvidenhed til skue i håb om at lære.

Jeg ved faktisk ikke, om det er muligt at omdanne en forening til et selskab. I min enfoldige verden har en forening altid været en størrelse, der jomfrueligt skulle beskyttes fra omverdenen - herunder de "fæle" stiftere og medlemmer. En forening ejer i min optik sig selv og i tilfælde af likvidation er det normalt at et evt. provenu anvendes, som bestemt i vedtægterne.

Men som sagt.... Jeg lærer gerne nyt !

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:

En forening ejer i min optik sig selv og i tilfælde af likvidation er det normalt at et evt. provenu anvendes, som bestemt i vedtægterne.

Korrekt for en ikke erhvervsdrivende forening.

Fmba er erhvervsdrivende. Det er normalt at provenu udbetales til medlemmerne, og ikke til f.eks. velgørende formål.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

er det nemmere eller sværere at omdanne FmbA til ApS end SMBA som jeg da i alle fald ved - er meget svært / dyrt - igen har Jacob Tøjner skrevet om det sammen med en del andre og specielt frygtet de skattemæssige konsekvenser da - som jeg læser det - han mener det i høj grad foregår ved lukning af SMBA i princippet http://www.amino.dk/forums/t/42783.aspx gammel tråd og SMBA og ikke FmbA 

Når en virksomhedsomdannelse vel kun kan ske fra personlig virksomhed vil det så ikke normalt betyder, at hvis et FmbA skal omdannes til aps så vil det i lighed med omdannelse af SMBA betyder i princip at beskatning sker som hvis virksomheden var solgt 

Jeg mangler nok at forstå FmbA mod SMBA i dette - hvis det normalt relativt let kan omdannes til ApS - men bliver givet klogere som tiden går :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

John, ja det er samme princip som ved smba.

du kan ikke direkte konvertere, men ophæve og stifte. Derfor også at jeg siger at omkostningerne kan gå fra små til væsentlige.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Så blev jeg så klog... Tak Cool

Har aldrig beskæftiget mig med det.

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså - er lidt ude i at give Michael ret.

Egentlig tror jeg slet ikke det overhovedet er muligt at "omdanne" en forening til et selskab. På den anden findes der jo foreninger der har erhverv som hovedformål.

Men man kan da sikkert ikke "bare" dele anparter ud til tidligere medlemmer! Det må da betragtes som modtagelse af gaver på personligt pla, og dermed skal de vel beskattes. Derudover er der måske også en praktisk finesse, hvis f.eks. en forening består af 75000 medlemmer... :-)

Så selvom hele tråden startede med et advokatsvar - så tror jeg faktisk stadig ikke på det kan lade sig gøre.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46452
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

John, ja det er samme princip som ved smba.

du kan ikke direkte konvertere, men ophæve og stifte. Derfor også at jeg siger at omkostningerne kan gå fra små til væsentlige.

så melder jeg mig også som helt enig - Klart at man kan ophæve FmbA og stifte ApS og ja det kan ha små eller store omk (tror tilmed ofte der ledes efter at bruge FmbA "kapital" til ApS kapital og de 50 t der ses som "omkostning")

Det forvirrer når der bliver svaret at det man man let med små omk - for spørgsmålet er jo "ÆNDRE" som vi så var nogen der ikke forstod som lukke - og så stifte nyt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

arguins:

John, ja det er samme princip som ved smba.

du kan ikke direkte konvertere, men ophæve og stifte. Derfor også at jeg siger at omkostningerne kan gå fra små til væsentlige.

så melder jeg mig også som helt enig - Klart at man kan ophæve FmbA og stifte ApS og ja det kan ha små eller store omk (tror tilmed ofte der ledes efter at bruge FmbA "kapital" til ApS kapital og de 50 t der ses som "omkostning")

Det forvirrer når der bliver svaret at det man man let med små omk - for spørgsmålet er jo "ÆNDRE" som vi så var nogen der ikke forstod som lukke - og så stifte nyt

ja, men man kan komme fra pkt a til b :)

Er dog enig i at et indlæg der alene siger at det er let og billigt, ikke er særligt retvisende :)

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)