Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Solgt en del af virksomheden

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 4. Aug 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej der ude.

Jeg har solgt en del af virksomheden, men fortsætter med samme cvr. nr. bare et andet navn.

1. Hvordan bogføre jeg den del af virksomheden som er solgt? Eller skal jeg lave en afslutning af hele regnskabet og afslutte den del som er solgt?

2. Har også solgt nogle maskiner som er afskrevet for år tilbage. Hvordan bogføre jeg det?

Har flere spørgsmål omkring salg af virksomhed og den efterfølgende afvikling

PFT

Venlig hilsen

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

1 - HVIS det er virksomhed = personlig virksomhed modsat et selskab (ApS/IVS) så skal du bare sælge og tage salget ind i din virksomhedsregnskab og derved få overskuddet ved salget ind. Hvis du skal forsætte samme CVR skal du sælger momspligtige aktiver osv med moms - ellers må du spørge mere præcist ind i forhold til om du sælger så det er en hel del der afsluttes (jeg mener ikke der er moms på salg af goodwill men er ikke spor sikker)

Hvis du forsætter driften så skal de aktiver du sælger sælges med moms - hvis du lukker skal de sælges uden moms.  (se dog næste svar for om evt Delafståelse og betydning for moms)

2 Også som salg med moms hvis du forsætter drift og som salg uden moms hvis du lukker helt  - redigeret: eller delafståelse som du ser neden for

Jeg går helt ud fra de har været helt afskrevet som du skriver - og så er hele salget en fortjeneste men som sagt og det er jo i alle fald en vigtig ting for dig at vide.

Med andre ord - fortjenesten skaber overskud og bogføres i dit CVR og inderettes som resultat 31/12 (óg det uanset det er med eller uden moms jo - fortjeneste er jo altid uden)

MEN - det her ville jeg stærkt råde dig til at tage med en revisor så du får det korrekt og ikke risikerer at ha spurgt lidt flydende som du gør, og dermed få et lidt flydende svar som mit .- med mindre ex arguins som revisor tør svare klart - så TAG revisor på og få det korrekt

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig med John, men såfremt aktiverne sælges ifm en delvis virksomhedsoverdragelse så skal der ikke beregnes moms af salgssummen.

Der er tale om en delvis virksomhedsoverdragelse når de aktiver som basalt set indgår i virksomhedens drift er omfattet af handelen.

Du kan således sagtens fortsætte med anden aktivitet under dit cvr, og stadig overdrage uden moms.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jeg nu ikke enig med dig John. Der er tale om en delafståelse og reglerne om dette er reguleret i momslovens paragraf 8. Hvis betingelserne er opfyldt skal salget ske uden moms.

Generelt skal man være super opmærksom på at overholde reglerne her, da man ellers risikere at hæfte for momsen, hvis det ikke er efter bogen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Generelt skal man være super opmærksom på at overholde reglerne her, da man ellers risikere at hæfte for momsen, hvis det ikke er efter bogen.
totalt enig - derfor den stærke anbefaling om at bruge en revisor til det

Henrik Koudahl:
Der er jeg nu ikke enig med dig John. Der er tale om en delafståelse og reglerne om dette er reguleret i momslovens paragraf 8. Hvis betingelserne er opfyldt skal salget ske uden moms.
super - så det mere som salg af aktiver og forsat drift - men regulær delafståelse - så ikke moms. Hvor skiller - salg af en række aktiver fra - regulær delafståelse - lyder som lidt farligt eller er der en klar skillelinje mellem - salg af aktiver og forsat drift med andre - og så delafståelse (har læst § 8 uden jeg helt fattede den?)

Goodwill - nu du er på linjen - hvis det nu ikke var delafståelse - med eller uden moms? (eller er det at der er solgt goodwill i sig selv med til at sige - delafståelse?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Delafståelse - den del af virksomheden ophører hos dig, og relevante aktiver er solgt.

Er der ikke delafståelse så er der i princippet heller ikke goodwill

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Er der ikke delafståelse så er der i princippet heller ikke goodwill
fint og ved goodwill er der så generelt altid delafstårelse går jeg ud frfa

I alle fald har momsen jo ikke betydning for resultatet til skat eller for prisen andet end likviditet - modtager opbevarer bare og afleverer til skat og betaler trække den fra -

Årsagen til 0 moms ved del eller helafståelse er at skat oplevede, at den forsættende - den der købte - altid kunne finde ud af at få trukket momsen fra, mens den der lukkede, ind i mellem ikke havde til at betale den modtagne moms ind Stick out tongue

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Aug 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 20:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar, arguins, John Hannover og Henrik Koudahl

Jeg læser lige jeres kommentar grundigere igennem og har jeg nogle kommentar vender jeg tilbage. Som jeg kan læse det tror jeg at en revisor skal indover.

Vil også lige sige undskyld jeg først svarer nu, men pga. sygdom kunne det ikke være før.

VH

Bolvig

Fra Kolding
Tilmeldt 11. Sep 14
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer an på, hvilken ejerform din virksomhed er, hvis det f.eks. er et anpartselskab, skal det gøres på en bestemt måde

Men hvis det derimod er et aktieselskab, skal det bogføres på en anden måde. 


Derfor afhænger det af ejerformen :-D 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)