Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kvittering på kræmmermarked ved køb?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 7. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 05:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skal man dokumentere vareindkøb fra et kræmmermarked til moms regnskabet?

Kræmmerne på TV, ser man ikke forlange kvittering for deres betaling?

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ofte er det private og ikke momsregistreret personer der sælger på loppemarkedet (ingen købsmoms), de der driver erhvervmæssig virksomhed under brugtmomsordningen, som så sælger varen til dig med brugtmoms, her tillader momsloven ikke, at køber kan opnå momsfradrag.

Dine varekøb er uden moms, opret en ny konto i dit bogholderi uden købmoms til, når du skal bogføre dit varekøb.

DBH Kristian

Tilmeldt 7. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 07:03
Hvor mange stjerner giver du? :

tak for hurtigt svar..  Når man står i forretningen og køber fra en privat skal man skrive navn adresse og personnummer fra den man har købt varen af. Hvad gør man når man køber en vare på et kræmmermarked?  På TV ser man aldrig de professionelle opkøbere forlange kvittering. Hvordan bogfører de så deres udgift?

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 07:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må indrømme at jeg også bliver i tvivl her.

Hvis jeg køber på et loppemarked med tanke på at sælge det hele igen, så skal jeg jo betale skat af fortjenesten. Men hvordan beviser jeg at de ting jeg har købt i dag har kostet mig 10.000 kr og ikke 1.000. Det er jo ikke helt uden betydning hvilket beløb det er, og hvis det er op til ens egen samvittighed at oplyse det korrekte beløb, så kunne jeg godt forestille mig der var nogle der ikke ville være helt ærlig.

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 11:11
Hvor mange stjerner giver du? :

.. og du kan altid forlange en kvittering, når du køber noget fra private - også på kræmmermarked. De er nok ikke glade for det, for det er der vist ikke tradition for :-). Det nemmeste for dig er nok at tage en 'Dags Dato'-blok med og hjælpe dem med at udfylde den efter gældende regler.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:35
Hvor mange stjerner giver du? :

KS71:
Hvis jeg køber på et loppemarked med tanke på at sælge det hele igen, så skal jeg jo betale skat af fortjenesten. Men hvordan beviser jeg at de ting jeg har købt i dag har kostet mig 10.000 kr og ikke 1.000. Det er jo ikke helt uden betydning hvilket beløb det er, og hvis det er op til ens egen samvittighed at oplyse det korrekte beløb, så kunne jeg godt forestille mig der var nogle der ikke ville være helt ærlig.
skat ville heller ikke godkende hvis du selv bare huskede prisen. Du skal sikre dig en kvittering hver gang med sælgers navn og adresse så denne kan identificeress og beskrivelse af tingene

Hvis sælger sælger privat indbo så er der ikke skat for sælger, men hvis sælger fungerer som virksomhed (registreret eller ikke ligemeget) så skal han opgive det til skat, men formentlig krydsreviderer skat ikke ret ofte

Uden en sådan kvittering kan du ikke ha ting i dit regnskab

Husk, at hvis du handler på markeder, vil du ofte med fordel kunne bruge brugtmoms ordningen og det betyder naturligvis at du skal være omhyggelig med at alle bilag også er udført i forhold til denne - både købs og salgs/fakturaer og at du har det korrekt separeret i bogføringen, så du kun skal betale skat af din fortjeneste og ikke af hele salgsprisen, når du sådan køber en del fra private uden moms - se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmm, så når jeg eksempelvis er på "vej-loppemarked" og køber for 20 kr et sted, for 15 kr et andet og 50 kr for et tredje, skal jeg hver gang have dagsdatoblanketten frem...det bliver besværligt og dumt,  tror de griner af mig. Ikke fordi jeg har noget imod at være til grin som sådan... ;-) .. Man ser det heller ikke praktiseret når man ser kræmmerne på TV. Men det kan de naturligvis have klippet fra... har dog min tvivl..men tak for svar..

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Der var en gang en petitessegrænse på 800 kr./år, men jeg husker ikke præcis, hvad den gjaldt. Så er det måske ikke til meget hjælp, men det kan være en idé,  d'herrer revisorer kan afkræfte eller bekræfte? 

Tilmeldt 7. Sep 14
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

jo det er naturligvis et godt stykke over de 800 du nævner..Mit problem ligger i de små beløb fra utallige loppemarkeder, kræmmermarkeder og private jeg køber fra rundt omkring.

Det har aldrig været før et problem blot at skrive beløbet ind i mine regnskaber, men min nye revisor forlanger nu kvittering, fordi Skat ønsker det

...... jeg har ikke noget imod det, det er bare bøvlet...og tidskrævende når man ofte står på markeder og skal være hurtig..

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 13:29
Hvor mange stjerner giver du? :

That's life. Jeg kan ikke finde på noget bedre end at tage kvitteringsblokke med? Det vil nemlig ikke være pænt at foreslå, at du gik tilbage til den gamle revisor :-)

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)