Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Korrekt fortoldning ved import - hvordan er det billigst for mine kunder

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg vil meget gerne følgende reglerne korrekt, omkring fortoldning ved import i Danmark... men men men...

Kort fortalt: Jeg rådgiver, og designer diverse produkter, primært for danske virksomheder (dog få europæiske også).
Når et specifikt design er godkendt, produceres produktet i Kina, hvor jeg sidder og har kontor. Min virksomhed er dansk registreret, dansk cvr.

Hvis jeg betaler 50kr for at få produktet lavet, men min kunde betaler mig 70kr - hvad er så varens værdi, altså det der skal fortoldes?

Jeg synes ikke selv, at svaret er simpelt, fordi:
- Hvis min virksomhed importerer varen, skal der kun betales told af 50kr
- Hvis kunden importerer varen skal der betales told af 70kr, ved mindre, at jeg oplyser at varens værdi kun er 50kr.

Ved sidste scenarie kan kunden dog "gætte" at jeg så tager 20kr mere end selve produktionsprisen (hvilket sjovt nok er det jeg tjener så fair nok...)

Men - jeg ønsker blot to ting.

1. At kunden betaler så lidt told som muligt
2. At kunden ikke ved hvor meget jeg tager for mit arbejde

Jeg har før lavet aftaler med kunder, hvor jeg har inkluderet told og forsendelse i styk prisen.
Men ved den model, har der været forholdsvis meget mere arbejde for mig, netop fordi jeg skal stå for selve logistikken og bærer noget risiko under forsendelse.
Det ville være meget lettere, hvis kunden bare betaler min faktura, og så snart at varerne er afsat til shipping agent eller andet logistik firma - ja så er ordren ude af mine hænder.

Jeg håber i kan se udfordringen og kan hjælpe mig :)

Mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

to muligheder - du sender fra kina og fakturer det kunden skal betale - de 70 kr og kunden betaler told og moms af det. Mit gæt - kunden gider ikke det besvær og hans pris bliver i princip samme som nedenfor - bare hulens besvær

eller

du sender den til dit danske firma som salg fra kina til det danske CVR - for 50 kr - betaler told og angiver import moms i dit danske firma (som ikke koster men er statistik der SKAL klares og angives (går ud fra du så ikke sender en af gangen for så blir du vist træt inden du får penge ud af det)  - og så sender det danske firma og fakturerer det kunden 70 kr + dansk moms

Se evt importmoms http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

langt de fleste toldsatser er 0-5 % så det betyder jo ikke ret meget for kunden om der skal betales told af 50 kr eller 70 kr.  hhv 2,5 og 3,5 DKK. 

Du er rådgiver / designer så bliv ved det arbejdsområde og lad kunderne selv være importør. 

Ravn

Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John.

Tak for dit svar! Mit eksempel på 50 og 70 kr er pr. stk.
Der er som regel tale om ordre mellem 20.000 til 250.000 kr.

Så jeg synes ikke, at dit først nævnte scenarie, at kunden er ligeglad kan være helt rigtigt hvis vi kommer op i højere beløb?

Ang. dit andet forslag - det er netop det jeg har gjort før - men jeg har ikke interesse i at betale kundens told, ej heller have risikoen ved forsendelse fra Kina til Danmark for herefter at videresende fra Kastrup, og bruge tid og kræfter på dette.

Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes ikke mit spørgsmål er helt uinteressant. Ofte har jeg en markup på over 100%, altså at kunden skal betale over dobbelt så meget i told som jeg skal ved import.

Det er ret vigtigt, hvis der er tale om 12% told af noget f.eks. tøj til en værdi på 100.000 eller 12% af 250.000 kr. - det er da mange penge!

Og det er vigtigt for mig at vide, at kunden betaler så lidt som muligt, netop fordi det er de overvejelser en kunde gør sig, når de vælger leverandør - hvilket for mig vil sige, at jeg i princippet har udkonkurreret lande som Indien, Tyrkiet og Portugal inden for tekstil markedet (for at nævne blot ét eksempel) ...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

whiteplace:
Så jeg synes ikke, at dit først nævnte scenarie, at kunden er ligeglad kan være helt rigtigt hvis vi kommer op i højere beløb?
 

kunden kommer som jeg ser det til at betale mindre ved at du importere nemlig told forskellen (som så nok ikke er så høj men jo en forskel - enig)

Hvis han selv skal importere fra kina så kommer han af med told - og så kommer han af med importmoms som ikke er en omkostning hvis han er momsregistreret så han kommer af med 70 kr + fragt og told (du kan jo ikke fakturere ham 50 og så få 20 sort)

Hvis du importer så kommer han af med 70 kr + den told du skal betale og hvis du importerer selv til 50 kr er det jo mindre told end hvis kunden gør til 70 kr

du fakturerer så videre til 70 kr (vel + den told du er kommet af med af de 50 kr) + dansk moms - som kunden også får tilbage - lidt billigere for kunden men hvis du ikke vil stå for fortoldning så er svaret jo enkelt, så må du fakturere kunder 70 kr fra kina hvis det er prisen. Du må ikke fakturere ham 50 kr fra kina og sende fra kina til kunde -  og så gi ham en ekstra regning fra danmark på 20 kr uden told hvis det der er planen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes der er en stor forskel hvis jeg har et salg med over 100% i mark-up i forhold til produktionen. og der er af 12,5% told.
Ved 200.000kr er det 12.500 jeg skal betale i told og 25.000 kunden skal betale - mange penge !

Jeg synes desværre ikke jeg er blevet klogere på mit oprindelige spørgsmål (se punkt 1 og 2 med fed skrift i indlæg) ???

Tilmeldt 3. Sep 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar! Mit eksempel på 50 og 70 kr er pr. stk.
Der er som regel tale om ordre mellem 20.000 til 250.000 kr.

Og der er en stor forskel hvis produktionsprisen er 50 kr og jeg tager 150 kr pr. stk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

det synes jeg du er blevet klogere på. enten fakturerer du fra kina og skjuler din markup i prisen og kunden må betale told af hele prisen - eller du sender til din egen virksomhed i DK og betaler told af din indkøbspris - og sælger videre med moms til din kunde - og du har fået konsekvenser af de to men vil ikke stå for forsendelse og risiko og told og så har du kun at sende til kunden til din fulde pris fra Kina - til den pris du nu en gang kan få, og så må kunden selv står for importen - der er ikke en mellemløsning

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Feb 14
Indlæg ialt: 11
Fra  itnvision aps Skrevet kl. 08:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Whiteplace

Jeg faldt over dit indlæg og synes det var interessant.

Der er en mulighed som du ikke har med i dine overvejelser, nemlig at få en anden virksomhed (der er specilaist i f.eks. fortoldning og logistik til netop at stå for den del af din logistikkæde.

Og nu kommer jeg så til lidt reklame nemlig vi har i mange år arbejdet med udvikling og drift af toldsystemer og har i den forbindelse stået for told- og logistik opgaver for kunder ved import fra 3. land samt eksport, toldoplag mv.

Hvis du anvender en virksomhed som vores (der findes mange andre) så er du i stand til, at "sløre" din importpris i forhold til kunden og samtidig opnår du, at du ikke skal beskæftige dig med disse opgaver.

Skal vi snakke sammen send en mail php@itnvision.dk eller send en pm her i strengen.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)