Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skat nægte at anerkende underskud?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var velkendt for mig, at skat kan nægte at anerkende underskud i en virksomhed hvis ikke den har været intensivt/seriøst erhvervsmæssig drift.

Nu har jeg så ad omveje hørt om et SELSKAB (A/S) hvor chefen siger skat (for nogle år tilbage) havde forkastet virksomhedens skattemæssige underskud for 2007 med begrundelsen, at dette selskab ingen omsætning havde haft - men havde brugt en masse penge på at udvikle et projekt, som måtte opgives til sidst. 

Siden havde de nogle år med meget lav aktivitet i selskabet - som var sambeskattet med et holding.

Vil det sige, at skat også i et selskab kan forkaste et underskud med den begrundelse, at der slet ikke havde været aktivitet i selskabet i form af omsætning - men altså år 1 havde været lavet prototyper af maskiner, der så ikke kunne fuldføres.

Går ud fra problemet her så var, at holding ville få øget skatteindtægten for det år hvor skal forkastede underskud i underliggende drift hvis jeg har forstået deres problem korrekt (og så har de haft aktivitet i andre søster - driftsselskaber)

Man lærer lidt hver dag ?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har sandsynligvis ret. Der må være et overskud et andet sted i konstruktionen, hvorfra underskuddet først skulle trækkes. Og det lyder jo egentlig fair nok.

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften

Hvis selskaberne er sambeskattede og driftsselskabets underskud er medgået i sambeskatningen vil en regulering af driftsselskabets underskud naturligt medføre en regulering af sambeskatningsindkomsten og dermed også af koncernens samlede betalbare skat (hvis nogen).

Der er vel ikke noget til hinder for at SKAT angriber et selskabs afholdte udgifter for ikke at være erhvervsmæssige ligesom de kan angribe en fysisks persons udgifter for samme.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:
Der er vel ikke noget til hinder for at SKAT angriber et selskabs afholdte udgifter for ikke at være erhvervsmæssige ligesom de kan angribe en fysisks persons udgifter for samme
nej enig - havde bare ikke hørt det før for selskaber (hobbyselskab Big Smile)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 21:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo lidt den samme tankegang SKAT anlægger ved for eksempel sondringen mellem aktionær og selskabsomkostninger. At der ikke skulle være fradrag for udviklingsomkostninger må høre til sjældenhederne, hvis der ligger en form for forretningsplan, der kan dokumentere eventuelt fremtidigt potentiale for det udviklede produkt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:
Det er jo lidt den samme tankegang SKAT anlægger ved for eksempel sondringen mellem aktionær og selskabsomkostninger. At der ikke skulle være fradrag for udviklingsomkostninger må høre til sjældenhederne, hvis der ligger en form for forretningsplan, der kan dokumentere eventuelt fremtidigt potentiale for det udviklede produkt.
også helt enig - det lyder mystisk - men det er jo langt fra sikkert jeg har fået historien totalt loyalt/korrekt fortalt - det skulle være rene udviklingsomkostninger (inkluderende sikkert rejseaktivitet og andet) :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes, at sambeskatning med andre selskaber må være den mest plausible forklaring. Kunne være cool at høre hele historien. Tror du, du kan fremskaffe den?

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Tænker også at dokumentationen ifa forretningsplan e.a. ikke har været tilstrækkelig til at dokumentere at der var tale om faktisk produktudvikling/udviklingsomkostninger.

Hører bestemt til sjældenhederne, men har dog hørt om det tidligere, hvor netop selskabets egen manglende dokumentation/utilstrækkelige redegørelse medførte underkendelse.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved det ikke - får måske nok lidt mere at vide da det jo ikke er sikkert selskabet godkender den i første omgang, men jeg kan ikke spørge ind til den direkte selv da det er gennem en anden her fra vejen jeg har fået historien Smile 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra juridisk vejledning c.c 2.2.2.20:
I SKM2004.187.VLR fandt landsretten ikke, at et selskabs udgifter til at udvikle en elmåler kunne anses som fradragsberettigede forskningsudgifter efter LL § 8 B, stk. 1, fordi den skattepligtiges erhvervsvirksomhed aldrig kom i gang. Et anbringende om, at virksomheden var i gang allerede, da udviklingsselskabet blev stiftet, dvs. året før de omstridte udviklingsomkostninger blev afholdt, tillagde retten ikke afgørende vægt; for elmåleren kom aldrig i produktion, og selskabet likviderede kort tid efter.

Som udgangspunkt er forskning og udviklingsomkostninger IKKE fradragsberettigede efter deiftsomkostningbegrebet, jf. SL pgf 6. Fradragsretten findes alene i supperende love som fx LL.

Vi kender ikke meget til den konkrete case, men det kan meget vel tænkes at være fradrag nægtet som følge af den manglende aktivitet/tilknytning til reel indkomsterhvervelse.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)