Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører jeg bedst brændstofforbrug

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

...når jeg ejer bilen privat?

Bilen er købt privat, og momsen er betalt. Men jeg bruger diesel, og hvordan bogfører jeg det?

Som jeg gør det nu, trækker jeg kun momsen fra, men ikke udgiften. Er det forkert?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

ja det kan det sagtens være. Er bilen privat har du to måder at få betalt driften og det er enten som et fradrag ved at bruge statens takst per km - eller som % af driftsomk (ikke rente/afdrag)

du skal føre kørebog - men læs her hvor du finder afsnit for personlig virksomhed

moms er der fradrag for hvis gule plader men ikke hvis hvide 

bemærk at det ikke skal ind i virksomhedens regnskab men skal tages som skatteregulering så du får det som fradrag i indtægten

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 15:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Siger du at jeg ikke kan trække momsen fra? Hvordan bogfører jeg så? Slet ikke?

Og ja, jeg fører kørebog. Og trækker kilometertakst fra i årsregnskabet - statens takster.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

det står jo altsammen i mit link?

1 du tager statens takst - den må du ikke tage ind i regnskabet men når du har dit resultat så skal du trække det samlede beløb fra i en såkaldt skatteregulering når du opgiver det til skat. Det må ikke bogføres som udgift i en personlig virksomhed

2 du må ikke både tage statens takst og så tage noget som helst andet - brændstof - statens takst som fradrag dækker ALT du må få, men tag og læs linket under personlig virksomhed så vil det være klart for dig

Du må aldrig tage noget med moms fra hvidpladeblier men det er en helt anden sag, for med statens takst skal du slet ikke ha noget som helst ind

Intet - udgifter eller kørepenge fra din private bil ind i regnskabet i personlig virksomhed - kun fradrag som beskrevet i linket

Du må rette hele dit regnskab, bogføre modsat for alt du har bogført og du må rette moms bagud.

Overvej at få et tilbud på en billig ekstern hjælp til bogholderiet fra www.agera.dk  gratis med 3 tilbud

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke både trække kilometertaksten fra, og betale for drift

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvordan skal dette her så forstås?

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2049602&chk=209795

Gælder det kun hvis jeg ikke trækker kilometerpenge i årsregnskabet?

Det er informationerne under overskriften "Fradragsregler for moms for vare- og lastvogne med en tilladt totalvægt på max. 3 tons (gulpladebiler) der anvendes til både momspligtige og private formål" jeg tænker på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

nu var det så en gulpladebil jo - eller snarere en papegøjeplade bil 

På papegøjeplader er der mulighed for netop momsen fradrages i virksomheden - ud over standard men det må vi håbe andre vil fylde mere ind på - jeg mener der er fradrag for momsen på driften forudsat bilen bruges erhvervsmæssigt og man omsætter mindst 50 t se skat her 

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96078 

Momsen kan så fradrages i virksomheden samtidigt med at du får statens takster efter ført kørebog på en papegøjeplade bil - statens takst er stadigt som fradrag og ikke som udgift i virksomheden - fradrag ved at du sætter skatten ned med beløbet

Så er der et eller andet i baghovedet med en afgift for privat benyttelsen, men usikker - tror omkring 5000 kr

Hvis du skal ha bilen ind i virksomheden ud over moms på den så skal virksomheden eje bilen og så er der en masse andre regler skattemæssigt og jeg mener så også du skal køre Virksomhedsskatteordningen - .

Måske du skulle få en revisor til at beregne for dig om det kan betale sig at få den ind i VSO hvor skats link er relevant og overveje papegøjeplader - samme revisor kunne måske lige se om der var andet der skulle repareres på :)  OG rette hvis jeg har fattet noget galt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 06:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er en gulpladebil med klistermærke(papegøjeordningen), og ja, jeg betaler misundelsesafgift.


Så ja til det hele.

Så den er god nok eller hvad?

Skal jeg vente til årsafslutning med at fradrage moms, eller skal det gøres løbende hen over året når jeg betaler moms til skat?

Dit link har jeg ikke adgang til.


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fjerritslev
Tilmeldt 11. Apr 14
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 09:27
Hvor mange stjerner giver du? :

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=96078  Siger at jeg ikke har adgang til dokumentet

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html Siger at Den side, du leder efter i bloggen, findes desværre ikke.

Gider du venligst skære det ud i pap for mig, for jeg er ikke sikker på hvad du mener:

Kan jeg trække kilometerpenge ved årsafslut, og trække moms fra på udgifter til Diesel, værkstedsregninger? Ja, eller nej?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)