Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem er det i virkeligheden der fejler ?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 07:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Nu har jeg længe været på amino. og grundlæggende er min holdning at amino "ånden" er særdeles positiv.

Men jeg bliver stadig ved med at undrer mig over hvor mange år der er gået uden at et grundlæggende princip bliver forankret.

Viden og erfaring der understøtter dette princip findes overalt på amino. 

Jeg læste forlede hvordan virksomheder føler sig i den grad snydt og bedraget af en leverandør:

http://www.amino.dk/forums/t/233325.aspx?PageIndex=3#1534827

Samtidig får jeg notifikationer på amino freelancer omkring virksomheder der ønsker hjælp til at bygge magento webshops, magento udvikling. jævnligt.

Senest denne:

http://www.amino.dk/freelancer/user/-2147466406_Skal_have_lavet_en_webshop.aspx

Budget: DKK 0- DKK 5000

Der er 3 kriterier i ethvert projekt (PRINCE2 er der godt nok 6) Men altid mindst 3 Kriteriet: Kvalitet, Tid & Pris.

Min evig gyldige påstand er at du kun kan få opfyldt 2 kriterier.

Mit spørgsmål er så:

Hvem fejler når, man på amino igen og igen ser at, kravene (altid?) er Tid, og _specielt_ Pris. ?

Lige et heads-up: kriteriet der mangler i ovenstående er Kvalitet.

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan jo starte med at kigge lidt på dig selv. Surprise

Det er en utrolig sjusket hjemmeside du har, hvor du ikke engang har gidet oversætte de engelske termer i dit theme.

Hvis dit faglige arbejde bærer præg af samme ligegyldighed, - hvor er så kvaliteten henne?

Hvorfor har DU valgt at offentliggøre en hjemmeside på den måde?

-----

Siden du har valgt at offentliggøre den side - og det formoder jeg at du har en grund til - så er det vel ikke så mærkeligt at andre tænker at dén ihvertfald ikke kan have kostet mange basseører og taget ret lang tid at lave. 

Så hvis spørgsmålet er hvem der fejler, så er det jo dem der prædiker kvalitet og så ikke selv kan fremvise noget der viser at det kan betale sig at satse på kvalitet.

Aminoånd kan være mange ting, men hvis du prøver at tale prisen op på hjemmesider, så bruger jeg et lille citat: put your own money where your mouth is.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis du har været på Amino længe går jeg også ud fra du er klar over at det er en hjemmeside og forum for iværksættere. Det betyder at der er tale om debutanter til erhvervslivet, folk der endnu ikke har forstået at prioritere de tre faktorer du ridser op, tid, kvalitet og pris. 

Det er en tre-enighed og du kan øge hvilken som helst af de to du har lyst til på bekostning af den 3. 

Min påstand er at hvis du ønsker at få lavet en side til i morgen (tid) og du er villig til at betale hvad som helst (pris) får du stadig et produkt af ekstrem lav kvalitet, med indkøringsproblemer, stavefejl osv. 

Samtidig når iværksættere er nye til alt det her så er de heller ikke klar over at der ligger en opgave i at holde leverandøren i ørerne. Mange tror jeg forventer at de kan betale en pris og så få leveret en hjemmeside til tiden i høj kvalitet. Det kan man ikke uden at holde leverandøren lidt i ørerne få afstemt forventninger til det færdige resultat konstant. 

Og når det nu er sagt, så skal det siges at hjemmeside specifikt er noget af det første man som iværksætter lægger ud med at få lavet. Og det betyder virkelig også at amatør-kurven er stejl. 

Jeg syntes ikke der er nogen der fejler. Det ligger i sagens natur at dem der skal have lavet hjemmesider på Amino er nybegyndere og ikke har en dyt forstand på noget som helst, da slet ikke det at drive virksomhed og holde øje og styr med deres underleverandører. En kende naiv tilgang kan man vel kalde det. 

Jeg mener ikke at hjemmesideleverandøren eller kunden i den sammenhæng kan peges ud som den ansvarlige part, men jeg vil da påstå at hvis man som webudvikler der ønsker kunder fra Amino er klar over ovenstående ting, så vil man kunne komme ret langt, især hvis man sikrer at kunden får afdækket sit behov tidligst som muligt i processen. Så kan man godt diskutere om webudvikleren skal være socialhjælper, rødekors eller børnehavepædagog, måske en smule af alle 3. Det sikrer i hvert fald en god respons i den anden ende uanset hvem der har "ret". 

I mange andre brancher (min egen inklusive) må man møde sine kunder på deres banehalvdel. Webudvikling er vel ikke ret meget anderledes ?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
I mange andre brancher (min egen inklusive) må man møde sine kunder på deres banehalvdel. Webudvikling er vel ikke ret meget anderledes ?

Yes Ovenstående og andre elementer i indlægget fra Uldal oppe over rammer meget præcist. Wink

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uldal:
Jeg syntes ikke der er nogen der fejler. Det ligger i sagens natur at dem der skal have lavet hjemmesider på Amino er nybegyndere og ikke har en dyt forstand på noget som helst, da slet ikke det at drive virksomhed og holde øje og styr med deres underleverandører. En kende naiv tilgang kan man vel kalde det. 

Men det er så her jeg læser trådstarters post med det formål at oplyse kommende iværksættere. - Og ikke som en total ansvarsfraskrivelse.

Jeg er enig med trådstarter, men jeg er ikke uenig i, at leverandøren kan fraskrive sig alt ansvar. Mange gange går leverandøren jo ind i aftalen vel vidende at prisen ikke stemmer overens med kundens forventning. Leverandøren bør være modig nok til at tage diskussionen inden aftalens indgåelse.

Problemet er vel at de meget sultne leverandører er desperat efter opgaver. Derfor sælger de til eller blot accepterer alt for lave priser, hvor de muligvis kan levere en hjemmeside, men ikke en hjemmeside af den kvalitet, som de fleste vil forvente. Når førstegangskøbere ser at der er massere af leverandører i denne prisklasse, så forventer de at kunne få deres hjemmeside til dette.

Alle de gode leverandører (måske med undtagelse af meget få ekstremt effektive eller de rigtig gode nystartede der leder efter referencer) gider jo ikke engang at sætte sig ind i opgaven, hvis man på forhånd ved, at kunden ikke er villig til at betale, hvad kvalitet koster.

Jeg kan sagtens forstå kunder er forvirrede. Der er massere der bliver snydt - Både på lavpris og i de højere lag. Men jeg tror også vi er mange, der leverer hjemmesider, der bare sidder og undres over hvorfor de ikke kommer til os - Ja du skal af med mere end 4000 kr for din hjemmeside, men til gengæld så giver det tiden og ressourcerne til at levere et godt produkt.

Jeg er i øvrigt ret sikker på, at jeg tabte flere opgaver i starten på at prisen var for lav end jeg tabte på at prisen var for høj. Så selv hel nystartede leverandører bør lige overveje om det kan betale sig at gå efter de billigste hjemmesider.

Men jeg medgiver dog også at det er svært at se på prisen. For der er sikkert også massere af dårlige leverandører som tager priser der ligger der, hvor god kvalitet bør ligge.

Hvis jeg var kunde ville jeg gå efter nogen som blev anbefalet af en jeg stoler på. Hvis jeg skulle have lavet en hjemmeside, som vil koste over 30.000 kr, ville jeg starte med finde på en mindre opgave, som jeg kan bruge til at vurdere kvaliteten ud fra. Mange gør her den fejl (det er i min mening en fejl), at de lover mere arbejde efter "Testopgaven", men til gengæld ikke vil give det testopgaven burde koste at få lavet. Virkelig dumt - Hvis leverandøren tror på, at det kun er en testopgave lægger han jo mere arbejde i end han vil gøre på den rigtige opgave. Hvis leverandøren ikke tror på det for du bare fat på en dårlig leverandør, der tager pengene, og leverer en dårlig testopgave. Ja, du har så ikke betalt fuld pris for testopgaven, men du skal nu betale for en ny testopgave.

Så opsummeret er mine råd:

- Gå efter en leverandør som bliver anbefalet af en du har tillid til

- Lyt til leverandøren og spørg ind til om prisen er realistisk. Lad være med at give udtryk for at du kun har X antal kroner. Hvis den kvalitet du er ude efter koster mere end det du siger du har, så bør du ikke forhandle prisen ned til noget som er urealistisk. Du bør i stedet spørge leverandøren, hvilke funktioner der kan skæres fra for at få prisen længere ned eller du bør spare pengene op og vende tilbage senere

- Hvis opgaven er stor, så lav en mindre testopgave. Men lad være med at sige det er en testopgave, og betalt fuld pris.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Og et par bonus tips:

- Lad være med at hoppe på faste priser/tilbud for standarder. Hvis en person tager 4000 kr for en hjemmeside, så ville jeg undre mig over, hvor han ved dette fra. Det er svært at vurdere omfanget af en opgave uden at have snakket med kunden. Jeg siger ikke, at alle der tilbyder dette er et dårligt valg, men det ville være et faresignal for mig.

- Hvis prisen er meget højere end du havde regnet med, så lad være med bare at afvise leverandøren med det samme. Spørg i stedet leverandøren, hvorfor prisen er hvor den er, og sig evt. hvad du havde forventet. Måske leverandøren kan gøre dig klog på, hvorfor den højere pris er realistisk, måske han har misforstået et af dine krav, måske der var nogle ting, som du troede var detaljer men som leverandøren kan fortælle er store opgaver - Ved at få den viden er du bedre rustet til at vurdere andre tilbud, og ved at kende til årsagerne til prisen kan du måske gå på kompromis med nogle af dine krav og derved få prisen op. Hvis du bare antager han er grådig ender du med at finde en som accepterer prisen, men godt ved det ikke kan lade sig gøre - eller en som er uerfaren og tror det kan lade sig gøre.

- Hvis opgaverne er større end blot en simpel hjemmeside, så bed om at få estimater på de enkelte dele i stedet for kun på hele projektet. Det giver også en meget bedre sammenligning, hvis du får tilbud fra flere.

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Emil. det er muligt jeg læser den anderledes, og sådan er det jo vi kan jo ikke alle anskue tingene på samme måde :)

Kan vi ikke bare sige det som det er, at sælge webløsninger er sgu lidt en luderbranche, der er helt enormt mange brådne kar derude, der er i alle prisklasser og i alle kvaliteter eller mangel på samme. 

Jeg er enig i trådstarters udlægning af det med kvalitet, pris og tid. Det er enormt hvor meget de to af dem har indflydelse på den 3.dje.

Jeg valgte at bruge den funktion på amino hvor man udliciterer en opgave til min egen webside

Og nu er det ikke fordi jeg skal sætte mig selv op på en pedistal, men jeg kan da her berette hvordan min tilgang til det var.

Efter der var kommet en del bud var der en der stak ud. Det var på det tidspunkt alene prisen jeg kiggede på. De fleste lå mellem 6 og 10.000.- kr, men en enkelt lå på 2500.- og skilte sig prismæssigt meget ud. 

Jeg ringede til vedkommende, og det var et ungt team på en 2-3 gutter der sidder og laver hjemmesider for firmaer. Vi fik en sludder for en sladder og jeg kunne høre på ham at han altså var her for at drive forretning.

(Tips #1 TAL MED FOLK, det fortæller meget mere om folk end emails)

Jeg fortalte hvad jeg ville have, en profilside der kunne tilgå´s fra andre medier end en pc (smartphone tablet osv) og vi talte lidt om farver, logo osv. Vi aftalte at han tog opgaven og sendte mig et billede af hvordan de forestillede sig designet på siden.

(Tips #2 ROS DIN LEVERANDØR FØR DU KRITISERER!) 

Siden så faktisk rigtig meget ud som jeg gerne ville have den til, jeg roste deres design og det de var kommet frem til, men der var lige et par ting som jeg ikke var helt tilfreds med, lidt omkring logo, lidt omkring skriftfarve der forsvandt lidt og blabla. Småting.

Da siden var færdig var det helt og holdent som jeg gerne ville have det. 

Prisen var lav, kvaliteten i top, hvad har så været den del der skulle give sig lidt. Tiden. Nu havde jeg heller ikke travlt, men jeg brugte selv lidt tid på at få billedemateriale lavet, ligesom jeg i forvejen havde brugt tid på teksterne. De brugte omkring 14 dage måske lidt mere på den før den var oppe at køre, men rigelig fint til mig.

En ting som bestemt er min opfattelse af især de nye unge iværksættere er at de er UTROLIG samtale-sky. De vil ikke ret gerne tale med folk. Nej de vil hellere lave deres aftaler via twitter, mail eller sms og så får man altså også derefter. Det giver ufatteligt meget at tale med folk, også bare i telefonen, da det giver et meget bedre billede af hvem man har fat i, er de pro´s eller ho´s osv osv. 

Jeg tror på at det er en ufattelig stejl opgave hvis man forsøger at opdrage på en kunder, især igennem sådan et indlæg her. Det giver bare ingen mening og kan alene være udtryk for at trådstarter lige skulle have overtryksventilen åbnet lidt (hvilket bestemt også er ok, for det skal der også være plads til). 

Jeg holder stadig på at man som leverandør må møde sine kunder på deres banehalvdel. Skulle, burde, ville er nok så fint, men alle der har prøvet at drive forretning ved også at ALT er flydende, og intet af det man sætter ud for at gøre bliver sådan alligevel.

Det indlæg trådstarter laver mener jeg først og fremmest bør mane til selvreflektion. Kan man selv som leverandør ændre nogle processer eller andet der bare eliminerer den her slags begynderproblemer. Eksempelvis ringe kunden op, istedet for at skrive. Det giver også leverandøren mulighed for at finde ud af om kunden er seriøs. Kan man lave en checkliste over standard ting der skal tages stilling til før et eventuelt arbejde påbegyndes ? Selvreflektion i firmaregi er KEY til en velfungerende forretning i min optik, og man kan komme langt hvis man gider (og tør) kigge indad.

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Uldal:
(Tips #1 TAL MED FOLK, det fortæller meget mere om folk end emails)

Oh yes! :-)

Uldal:
Det indlæg trådstarter laver mener jeg først og fremmest bør mane til selvreflektion.

Indlægget er egentligt en opfordring til en åben debat generelt. Mit eget virke har typisk afsæt i andre touchpoints end amino.

(Og slet ikke fra vores website kammalou

Jeg oplever det er et ærgligt paradox at både kunde og leverandør har så megen viden og erfaring til rådighed netop i et forum som amino uden at drage nytte af den.

At både virksomhed og leverandører lader paradox'et leve er i min optik nok i virkeligheden der fejlen ligger.

De projekter jeg selv driver er der indbygget processor for vidensdeling, fokus på fremdrift, løbende tilpasninger for et fælles værdiskabende mål.

Min pointe med "opråbet" er at kunne se viden og erfaring er tilgængelig, vlljen til at opnå fælles (virksomhed og leverandør) resultater synes også at være tilstede.

Men når dagen er omme bliver det til "hokus-pokus-mig-selv-i-fokus", og børnehave retorik.

Det synes jeg er en fejl, og tæske ærgligt for både leverandør og virksomhed. 

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Nu vil jeg gerne vove pelsen og komme med en lidt udfordrende kommentar. Dette skal dog ses som en objektiv og perspektivret observering, for den evige diskussion omkring pris og kvalitet for diverse web-opgaver. 

Som det tidligere er nævnt i tråden, findes der utrolig mange personer og virksomheder i start up fasen her på amino. Langt de fleste af disse, råder over et ret begrænset budget, der skal dække alle faserne fra idé til launch af virksomhed. 

Hvis man som virksomhed "fisker" efter kunder her på amino, vil det derfor være en rigtig god idé at indstille sine forventninger så de nogenlunde matcher de budgetter som mulige kunder råder over.

Ligeledes er mange "kunder" førstegangskøber og har derfor ikke altid erfaring med hvilke krav der kan stilles til prisen. Der vil derfor være nogle der stiller højere krav end hvad prisen afspejler.

Nøgleordet her er kommunikation, så begge parter fra start er indforstået med de forventninger der stilles til pris X.

Synes mange webudviklere glemmer at sætte sig i kundens sted. Eksempelvis ved at stille spørgsmålet, hvorfor skal jeg som kunde betale kr. 10.000,- for en hjemmeside hos virksomhed A, når virksomhed B tilbyder det samme for kr. 2.500,-??

Det er derfor en vigtig opgave, at forklare kunden hvad forskellen er på de 2 produkter, samtidig med at man som virksomhed undersøger markedets prisudvikling.

For hvis man som webudvikler mener man er 700 til 1000 kr. i timen værd, hvorfor fisker man så kunder på amino??

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 31. Aug 11
Indlæg ialt: 587
Fra  Eos Web I/S Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Daniel K:
For hvis man som webudvikler mener man er 700 til 1000 kr. i timen værd, hvorfor fisker man så kunder på amino??

Der er nu kunder på Amino i alle prisklasser. Vi har da i hvert fald solgt en hjemmeside til over 30.000 kr her på Amino. Dog ikke til en der er aktiv skrivemæssigt, men som har kontaktet os, fordi han har set os her.

Vi tager dog slet ikke 700 kr i timen. Men selv til 400 kr i timen er det begrænset, hvad du kan levere for de 2.500 kr du nævner - Eller 200 kr i timen for den sags skyld. Med 400 kr i timen har du ca. 6 timer til at levere en hjemmeside. Det er altså ikke meget, hvis du også skal sætte dig ordentligt ind i kundens behov, holde evt. møder med transport, give kvalificeret rådgivning, kode/opsætte hjemmesiden og tilpasse efter de kommentarer kunden kommer med. Til 200 kr i timen har på 12,5 timer til det, hvilket stadig ikke er meget. Med 200 kr i timen er du med stor sandsynlighed også forholdsvis ny og er dermed lidt langsommere.

Det skal dog siges, at vi ikke nødvendigvis regner med at få vores fulde timeløn for vores hjemmesider. Når man har lavet en hjemmeside, så er der jo typisk mere arbejde efterfølgende og kunden anbefaler en videre (Når det selvfølgelig gøres ordentligt). Rettelser, vedligeholdelse og ekstraydelser er nemmere at tjene en god timeløn på i vores erfaring, og så har det for os været ok, at vi knokler lidt ekstra for selve hjemmesiden.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)