Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Vetoret vs 1 person der tager alle beslutninger

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer! 

Jeg er i gang med forhandlinger med en kommende partner (en virksomhed med 3 ejere). 

Vi er blevet enige om at splitte 50/50. De står for udviklingen, men jeg vil være ham der tager alle beslutninger. 

De vil ikke gå med til at jeg har Vetoret, da de siger at det giver mig magten til at lukke virksomheden ned fra den ene dag til den anden, og dermed kan deres mange arbejdstimer gå spildt. Passer det virkelig?

Hvis ja, kan man lave en aftale udenom vetoret der stadig giver mig (the founder) retten til at tage alle beslutninger?

Vil VIRKELIG sætte stor pris på hvis der er nogle herinde der kan hjælpe mig med dette. Det haster.

Tak!

Hilsen Daniel

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hold da op noget vrøvl ?

3 mennesker kan ikke dele en virksomhed 50/50.

Vetoret betyder at du har ret til at forkaste en beslutning, ikke gennemtvinge den.

Hvorvidt en medejer kan lukke virksomhedheden eller ej defineres i anpartshaveroverenskomsten (den har fået et nyt smart navn nu som jeg ikke kan huske, nogen retter mig sikkert)

Der er ikke noget galt for at i aftaler at du f.eks. har 50% af anparterne, og de to andre hver har 25% og samtidig aftaler at jeres stemme hverisær vejer 33%, faktisk vil jeg på det kraftigste anbeale jer at lave 33% stemmevægt det er i alle tænkelige henseender det smarteste at gøre.

Men alt det kan jeres advokat rådgive jer om, i skal som minimum have én advokat til at rådgive jer i fællesskab.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Hold da op noget vrøvl ?

Det kunne også være:

Part 1: Oprindelig poster

Part 2: En anden virksomhed, der er ejet af tre personer.

Dermed er der kun to parter, og den kan deles 50/50 !

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Vrøvl?

Man kan da sagtens lave en aftale hvor mit holding selskab ejer 50% af driftselskabet, og modparten (en udviklervirksomhed med ligeværdige ejere i) ejer de resterende 50% i selskabets navn - dvs deres udviklingsvirksomhed fungerer som et holding der ejer de resterende 50%

Hvad skal der til i stemmevægt for at jeg kan tage ALLE beslutninger uden at have vetoret? Dette er vi nemlig blevet enige om. 

De vil blot sikre sig at jeg ikke har magten til at lukke virksomheden ned efter fx 3 måneder og derved fx 1000 timers ulønnet arbejde fra deres side. 

Hvis man kan finde en måde der gør at jeg træffer alle beslutninger, men ikke har retten til overstående har vi løst det vi mangler svar på. 

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 09:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv nu at læse hvad Mikkel Mikjær Christensen  Skriver (Selvom han ikke lige fangede den med fordelingen). - Vetoret er en ret til at forkaste en beslutning, ikke til at tage en!

I skal skrive jer ud af noget med, at du skal have '51% af stemmerne' og at det kræver 51+x % for at lukke virksomheden. - Og her kommer den før omtalte advokat så ind igen.

Fra København
Tilmeldt 4. May 13
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Karsten

Super. Tak :)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)