Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsafregning - købsmoms, varekøb

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Snart skal moms afregnes for nogle, og jeg er en af dem som skal afregne her inden d. 1/9.
Det er første gang jeg skal gøre det, og jeg har nogle meget simple spørgsmål - som jeg desværre ikke har kunne finde svar på med div. Google-søgninger...

Lad os sige jeg købte varer hjem for 15k, og emballage for 1k. Jeg har ikke solgt/forbrugt noget af det i den momsperiode som jeg skal til at afregne nu. Spørgsmålet er:

Skal jeg indberette det i momsregnskabet, og derved få en masse penge til i moms, eller er det kun de varer/emballage jeg forbruger, som kan trækkes fra?

Beklager mit "dumme" spørgsmål, men jeg kunne virkelig godt bruge lidt hjælp.

De bedste hilsner

Mathias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :

du skal meget gerne i dit regnskab kunne se din købs moms som jo kommer automatisk i alle regnskabsprogrammer og udgøres af det som på dine regninger står som moms fra momsregistrerede

Du kan ikke bare tage procent af køb eller salg men skal ha det korrekt for hver regning for sig og kun de hvor moms korrekt fremgår som udgangspunkt

Det du har i købsmoms når det så er korrekt skal du indberette som købsmoms og det får du igen. Du vil se en advarsel når du indberetter, fordi du kun har købsmoms. Det vil du bare kunne overse, det er bare klart, at hvis det blev ved sådan, så ville moms/skat måske lige tale med dig - men her og nu ignorerer du bare den pop up meddelelse

Måske en god ide at lige læse lidt moms og skat for begyndere i virksomhed, hurtigt og letlæst - der kunne være andre ting du ikke var med på 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du skal meget gerne i dit regnskab kunne se din købs moms som jo kommer automatisk i alle regnskabsprogrammer og udgøres af det som på dine regninger står som moms fra momsregistrerede

Du kan ikke bare tage procent af køb eller salg men skal ha det korrekt for hver regning for sig og kun de hvor moms korrekt fremgår som udgangspunkt

Det du har i købsmoms når det så er korrekt skal du indberette som købsmoms og det får du igen. Du vil se en advarsel når du indberetter, fordi du kun har købsmoms. Det vil du bare kunne overse, det er bare klart, at hvis det blev ved sådan, så ville moms/skat måske lige tale med dig - men her og nu ignorerer du bare den pop up meddelelse

Måske en god ide at lige læse lidt moms og skat for begyndere i virksomhed, hurtigt og letlæst - der kunne være andre ting du ikke var med på 

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html

Hej John,

Tak for dit svar, og respekt for at du altid er klar til at hjælpe her på Amino.

Ja, købsmoms og det hele kommer rigtig frem - jeg bruger Dinero som regnskabsprogram. Det eneste jeg var i tvivl om, var om man skulle skrive hele beløbet hjem, for det der er købt hjem til varelager, eller kun det som jeg har solgt videre.

- For at opsummere:

Lad os sige at jeg har købt varer hjem for 16.000 kroner, og ikke solgt/forbrugt noget af det i den periode. Så tager jeg købsmomsbeløbet af de 160000, og taster det ind på SKAT. Så får jeg nogle tusinder tilbage i moms, og så er mit moms indberettet korrekt?

Tak - tjekker dit link ud nu. :-)

Vh Mathias

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ud af et varekøb på i alt 16.000 (af varer købt i DK) vil de 3.200 være moms.

De skal angives med et minus foran, og så får du dem udbetalt inden så forfærdelig længe :-)

Og som John skriver, så får du åbenbart en lille advarsel om, at du er ved at indberette negativ moms. Og det er du jo.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Ud af et varekøb på i alt 16.000 (af varer købt i DK) vil de 3.200 være moms.

De skal angives med et minus foran, og så får du dem udbetalt inden så forfærdelig længe :-)

Og som John skriver, så får du åbenbart en lille advarsel om, at du er ved at indberette negativ moms. Og det er du jo.

men vi er vel enige om, at trådstarter ikke bare må tage totalen og regne moms ud som 20% af alt med moms - han skal ha det regning for regning og kun for de som har moms på fra dansk momsregistreret.

Det andet med bare at tage % af total køb og total salg (ofte ved excel førte regnskaber) kan lave masser af fejl :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
men vi er vel enige om, at trådstarter ikke bare må tage totalen og regne moms ud som 20% af alt med moms - han skal ha det regning for regning og kun for de som har moms på fra dansk momsregistreret.

100 % enige. Det var bare en sammenfatning. Bl.a. fordi TS skrev tallet forkert på et tidspunkt (16.000 og 160000) og fordi han formulerede det som at momsen ville udgøre "et par tusind". :-)

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Jan 13
Indlæg ialt: 139
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Birte Andersen:

Ud af et varekøb på i alt 16.000 (af varer købt i DK) vil de 3.200 være moms.

De skal angives med et minus foran, og så får du dem udbetalt inden så forfærdelig længe :-)

Og som John skriver, så får du åbenbart en lille advarsel om, at du er ved at indberette negativ moms. Og det er du jo.

men vi er vel enige om, at trådstarter ikke bare må tage totalen og regne moms ud som 20% af alt med moms - han skal ha det regning for regning og kun for de som har moms på fra dansk momsregistreret.

Det andet med bare at tage % af total køb og total salg (ofte ved excel førte regnskaber) kan lave masser af fejl :)

Tak for det Birte, så har jeg fået svar på mine spørgsmål :-)
Jeg bruger Dinero, og angiver leverandører o.l. via. deres danske CVR-numre, så der skulle gerne være styr på det.

Tusind tak for jeres svar begge 2:-)

God aften 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)