Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af gæld m.v

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 08:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Jeg vil gerne overtage et firma incl rettigheder og forpligtelser. Det vil sige det firma, jeg vil overtage har forskellige goder, som varelager, webshop, eksisterende kunder, logo m.v Til gengæld er der noget gæld i firmaet, som jeg også vil overtage.

Problemet er ikke at overtage firmaet, men hvordan det gøres. Jeg vil efterfølgende lukke firmaet i sælgers navn og åbne i mit eget.

Kan dette lade sig gøre og hvordan gøres det eventuelt i praksis?

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du alligevel vil lukke selskabet bagefter og flytte det hele over i et nyt CVR-nr., hvorfor så ikke bare oprette dit eget CVR-nr. nu og købe aktiverne ud af det gamle selskab? På den måde undgår du også ukendt gæld, som måtte ligge i selskabet. 

Du skal så blot sikre dig, at du også får alt du ønsker med ud af virksomheden. 

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Søren Vasegaard Andreasen:
hvorfor så ikke bare oprette dit eget CVR-nr. nu og købe aktiverne ud af det gamle selskab?

Det kunne man tænke sig flere grunde til, som trådstarter mulighvis ikke har lyst til at gøre rede for.

  • Noget af gælden kan være på attraktive vilkår, som trådstarter ikke selv kan opnå. 
  • Ved at overtage gælden kan trådstarter måske slippe for at eksisterende kreditorer skal høres ang. stifelsese af ny gæld
  • Måske er det så simpelt, at trådstarter har nettebeløbet liggende i baglommen, men skal igennem en irriterende bank, hvis gælden skal indfries og genoptages.
  • Noget af gælden kan skyldes til trådstarters vanskelige debitorer - på den måde kan hun modregne den gæld, hun køber, med sine tilgodehavender og få inddrevet nogle penge, som måske ellers var tabt.
  • Måske ved trådstarter at noget af den kortfristede gæld skyldes til firmaer, som er dårlige til at inddrive, og som hun er sikker på at kunne skjule sig for - herved bliver gælden (på umoralsk vis) gratis.
Men jeg er helt enig - der er en risiko for at komme til at købe noget skjult gæld, som kan blive besværlig og dyr.
Venlig hilsen
Hans
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kajojeba:
Jeg vil efterfølgende lukke firmaet i sælgers navn og åbne i mit eget.

Denne sætning, får mig til at tro at der er tale om enkeltmandsvirksomheder. Så kan man ikke overtage gæld, og heller ikke kredit fra leverandører.

Det korrekte svar på spørgsmålet afhænger derfor af selskabsformen.

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

I er da helt utrolig skarpe Big Smile

Jeg arbejder p.t i firmaet (som bliver drevet af et familie medlem). Grunden til at lukke det nuværende firma er, at det er personligt ejet. Grunden til at overtage alt er muligheden for - på sigt - at kunne betale hele gælden.

Hverken jeg eller nuværende ejer er interesseret i at slippe for gælden, men omvendt er den svær for nuværende ejer at betale.

Men jeg forstår svarene således, at det ikke kan lade sig gøre at overtage firmaet incl. gæld. Er det rigtig forstået?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Kajojeba:
Men jeg forstår svarene således, at det ikke kan lade sig gøre at overtage firmaet incl. gæld. Er det rigtig forstået?

Du kan godt overtage firmaet inklusiv gæld, men det kræver samtykke for hver enkel kreditor. Spørgsmålet er så om de ser en fordel i det?

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Når firmaet ikke er i selskabsform - A/S, ApS, osv. - så er der tale om en enkeltmandsvirksomhed (som trods navnet sagtens kan have flere ansatte) og som sådan har ejeren en personlig hæftelse. Det gælder også selvom der på gældsdokumenter eller fakturaer kun står firmanavn og adresse.

Hvis den nuværende ejer har lånt penge i banken til at oprette webshoppen, kan man snakke med banken om at optage et nyt lån i dit navn, hvor lånet så bruges til at indfri det gamle lån. Så har du på den måde "overtaget" gælden, - selvom det altså er et nyt lån.

Hvis man skylder penge til leverandører, må man aftale nærmere med disse. Også her, vil du skulle "lave noget ny gæld"  -hvor du så f.eks får en ny faktura med dit cvr-nummer, - og den tidligere ejer en kreditnota

Det vil jo altsammen afhænge af de konkrete omstændigheder vedr. det der skyldes. Hvis man gerne vil have kvalificeret  hjælp i et fora er man altså nødt til at være lidt mere konkret :-)

Tit og ofte så har banken ingen interesse i en webshop, og har derfor lånt pengene ud som et forbrugslån. Så kan den tidligere ejer godt afhænde webshoppen uden at banken er med inde over. Så kunne man lave et privat gældsbrev hvor du betaler et månedligt afdrag svarende til den tidligere ejers afdrag.

Derudover er der de skattemæssige konsekvenser/muligheder, - og sådan kunne man jo skrive hele romaner når man skal gætte sig frem Wink

Håber dog alligevel at du er blevet lidt klogere...

Tilmeldt 27. Apr 10
Indlæg ialt: 59
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet meget klogere. Tusind tak for svar til jer alle Smile

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Dukkemageren:
Hvis man skylder penge til leverandører, må man aftale nærmere med disse. Også her, vil du skulle "lave noget ny gæld"  -hvor du så f.eks får en ny faktura med dit cvr-nummer, - og den tidligere ejer en kreditnota. 

Man kan også overtage den aktuelle leverandørgæld som en del af overdragelsen (betinget af accept fra kreditor), det er ikke nødvendigt med nye fakturaer etc.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:19
Hvor mange stjerner giver du? :

ved overflytning af gæld fra personlig virksomhed til selskab vil det ofte give problemer at få alle kreditorer med, da de jo idag har glæde af trådstarter som personlig hæftelse og fremover måske får mindre sikkerhed, men alt er jo til forhandling

Evt kan der være mulighed i at personen kautioner for gælden indtil den gamle del er betalt af så den gæld der er i personlig virksomhed som gammel gæld er den første der betales fra selskabet til kreditorerne - men det kræver jo lidt overbilk

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)