Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg gå med til at ændre tegningsregel?

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 24. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg forstår dig ret så har i hver især tegningsret pt. I så fald ændres der ikke i risikobilledet ved at du opgiver din tegningsret. Din partner vil både før og efter ændringen kunne tegne selskabet uden din medvirken og dermed også påføre det en risiko. Der hvor det ændres er udelukkende i relation mellem dig og selskabets medkontrahenter idet du ikke vil kunne tegne selskabet. '

I forhold til selskabets daglige drift kan det være en hæmsko at der kun er en der kan tegne det. Indgår I for eksempel 33 aftaler dagligt er det nok lidt en øv at det kun er en mand der kan underskrive dem.

Hvis du er bange for at blive låst ude af din partner i forhold til fremtidige ændringer kan det overvejes løst ved en aktionæroverenskomst der forpligter din partner til at stemme for et forslag om ændring af vedtægternes punkt vedrørende tegningsregel.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Die Deutsche:

Viggo01:

Men jeg har stadig lidt svært ved at overskue, hvad den egentlige konsekvens for mig er, hvis jeg lader min partner være den tegningsberettigede 

Konsekvensen er at du ikke kan gøre noget uden ham og hans godkendelse, og han kan gøre alt uden dig.

Det betyder du ikke kan købe noget eller forpligte selskabet uden hans godkendelse - det har ikke noget at gøre med hvordan han og du driver selskabet og gør ting indbyrdes og bestemmer.

At din partner måske bliver den eneste der kan tegne firmaet / forpligte det mod trediepart - ændrer ikke ved hans ret i forhold til idag - hvor I hver især kan tegne hver for sig - men det begrænser dig mod 3. part

Mr 60% bestemmer eller alt uden  ejeraftale uanset hvad allerede idag.

En ejeraftale hvorledes jeres indbyrdes forhold reguleres kan sagtens moderere det.

Det har ikke betydning mod 3. part men det kan sagtens regulere en hel masse mellem jer indbyrdes.

Du har 40% og helt uden ejeraftale, så kan din makker idag gøre hvad som helst - han har tegningsret (og du har) så han kan købe hvad som helst, og han kan beslutte alt på generalforsamlingen og dermed styre alt, allerede som det er i dag. 

Tegningretten har ikke betydning for at du ikke har noget at skulle sige i selskabet, for har I slet ikke en ejeraftale, så har du ikke det idag - uanset du OGSÅ har tegningsret (som bare betyder du kan gå ud og lave aftale med 3. part uden din makker - mr 60% skal skrive på)

Vil I ikke ha at EN af jer kan skrive under på alt - eller at begge kan - så kan tegningsretten være, at I i fællesskab skal tegne for selskabet

Tegningsret regulerer kun mod 3. part og siger intet om hvem der bestemmer af jer to i selskabet.

Ejeraftale regulerer jer indbyrdes og kan regulere meget internt

f.eks. at mr  60% skal være enig med dig på en række punkter, og hvordan i gør ved ueninghed og ved lukning, en del forhold på GF-  hvis en vil træde ud, hvem tager ansvar for regnskab og moms indsendes rettidigt mellem jer og en masse andet.

Uden ejeraftale og uanset tegningsret bestemmer mr 60% i princip alt på GF og dermed over selskabet (han skal tage visse mindretals hensyn i visse situationer men lad det ligge)

Gå til jurist og få det hele på plads så I begge føler jeg trygge

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Aug 14
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Die Deutsche:

Viggo01:

Men jeg har stadig lidt svært ved at overskue, hvad den egentlige konsekvens for mig er, hvis jeg lader min partner være den tegningsberettigede 

Konsekvensen er at du ikke kan gøre noget uden ham og hans godkendelse, og han kan gøre alt uden dig.

Det betyder du ikke kan købe noget eller forpligte selskabet uden hans godkendelse - det har ikke noget at gøre med hvordan han og du driver selskabet og gør ting indbyrdes og bestemmer.

Korrekt jeg er enig. 

Og så aligevel ikke.

At drive et selskab er baseret på de forpligtelser man laver. hvis der kommer en uenighed om hvad der skal gøres i en special situation kan hans partner blokerer for ham eller presse ham. Det er en rigtig skidt situation at være i hvis i bliver uenige.

Så ja teknisk set har du ret, men i den virkelige verden holder den ikke at sige som du gør.

Lad os bare blive enige om at det er en meget kompliceret sag der helt kommer an på forholdet og situationen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:32
Hvor mange stjerner giver du? :

uden ejeraftale så kan mr 60% formentlig let kalde til GF og ændre vedtægtet og fjerne mr 40% fra tegningsret og måske vælge at fyre ham - så det er vigtigt for trådstarter mr 40% af forstå, at tegningsretten ikke som sådan styrer hvad han har for ret internt i selskabet.

I praksis er det eneste gode råd - få lavet en ejeraftale der kan sikre harmoni mellem 40 og 60% som gerne vil samarbejde. Det skal gøres mens man er venner og vil give albuerum.

Om det så er tegningsret mod 3. part fælles eller til kun mr 60% (for at tilfredsstile storkunden og sagtens kan gi fornuft) kan være vigtig del af snakken om hvem gør hvad og hvordan arbejder vi sammen.

I princip skal man ha hver sin jurist eller mentor på i en ejeraftale, men det koster jo så ofte finder man en fælles - en der ikke er tættere på den ene end den anden

god vind med det og lad os høre hvad I finder ud af sammen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
uden ejeraftale så kan mr 60% formentlig let kalde til GF og ændre vedtægtet og fjerne mr 40% fra tegningsret og måske vælge at fyre ham - så det er vigtigt for trådstarter mr 40% af forstå, at tegningsretten ikke som sådan styrer hvad han har for ret internt i selskabet.

Vedtægtsændringer, kræver de ikke kvalificeret flertal (2/3)?

Er dog enig i vigtigheden af en ejeraftale.

Kan kunden ikke acceptere at I begge tegner selskabet sammen. I daglig drift burde det ikke være noget problem, og jeg vil tro at de fleste selskaber med flere ejere har en tegningsregel der involverer mere end en person. Tegningsregelen vedrører overordnede forhold såsom særlige aftale indgåelser, lånoptagelser etc. Dispositioner til daglig drift kræver ikke at en tegningsberettiget godkender dispositionen, men du kan bl.a. ikke få et VISA kort til bankkontoen medmindre de tegningsberettigede underskriver en fuldmagt.

Tilmeldt 26. Aug 14
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Tusind tak for de mange kvalificerede svar! Jeg fornemmer dog, at det er et lidt ømtåligt felt og jeg tror jeg vil gøre som flere af jer har forslået - nemlig at tage fat i en advokat, der forhåbentlig kan finde en fair løsning.

Og ja, en ejeraftale er bestemt et must, og vi er pt. igang med at udarbejde en, som også skal forbi en advokat. Men det lyder som om, at nogle af disse punkter, som er blevet taget op i denne tråd skal med ind i sådan en!

Jeg skal nok vende tilbage med, hvad vi beslutter, og så krydser jeg fingre for, at det bliver den rigtige beslutning! :)

Endnu engang mange tak!

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)