Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lovligt at starte virksomhed som 17 årig, uden godkendelse fra statsamtet?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg surfede lidt rundt på UngIværk, hvor jeg så en meget lang thread. De havde en diskussion om det var lovligt at have et erhverv som 17 årig, uden at være godkendt af statsamtet. Ejeren regnede ikke med at nå over de 50.000, så i hans øjne var der ikke noget problem, men den anden mand mente at det var ulovligt at drive erhverv, uden den godkendelse... Nu er jeg faktisk selv kommet i tvivl, så jeg håber der er nogle kloge aminoer der kan hjælpe mig!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt må man ikke drive virksomhed som under 18 unden dispensation. Det er fordi man hverken må stifte gæld - og man ikke kan hæfte for egne handlinger. Hvis man f.eks. driver en webshop med salg, så vil de i alle fald være helt klart krav at man skriver, at man er umyndig og ikke kan retsforfølges for handler - og uden det vil det kunne være snyd af købere, der jo fra en webshop forventer, at forbrugerombudsmand og retssystemer fungerer

Startvækst - og de har gode jurister generelt - har klart beskrevet det som ulovligt at drive virksomhed når man er under 18 og det er der linket til her i min egen forståelse af spørgsmålet http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html  man må gerne sælge ting kontant osv - men en egentlig virksomhed - man driver for indtægt - tror jeg man må sige kan gi problemer med vildledning og andet - men læs mit indlæg, og kydnige folk der måtte være uenige må da meget gerne pippe op, så korrigerer jeg gerne hvis jeg er enig

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis man f.eks. driver en webshop med salg, så vil de i alle fald være helt klart krav at man skriver, at man er umyndig og ikke kan retsforfølges for handler

Hvor står det henne?

Uden at gennemåbne en snart gammel diskussion på Amino så synes jeg ikke verden er så firkantet som du og startvækst gør den til.

Udgangspunktet er at unge under 18 år kan ikke påtage sig gældsforpligtelser, og derfor kan en ung under 18 år ikke indgå økonomisk bindende aftaler, medmindre de betales kontant og med penge, som den unge selv har tjent eller fået til sin frie rådighed. Holder den unge sig inden for disse rammer (og under grænsen for registreringspligtig) vil der efter min opfattelse være meget brede muligheder for på lovlig vis at drive virksomhed.

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har set flere eksempler på, at en umyndig ejer aktierne eller anparterne i et kapitalselskab, mens en af forældrene er indsat som ansvarlig direktør. Denne løsning er fuldt ud lovlig. Her er det så at sige forælderen, der driver virksomheden, og også har det fulde ansvar for at den drives lovligt. 

Fremgangsmåden bruges mig bekendt oftest, hvor vedkommende forælder er insolvent og derfor ikke må eje anparterne selv, men der skulle ikke være noget i vejen for også at gøre det her. 

Det er så forælderen der bestemmer, hvilke arbejdsopgaver i virksomheden, som man tør lægge over til barnet. 

Det kræver dog, at der oprettes et kapitalselskab, men med de nye IVS'ere, bør det ikke være en forhindring.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Sørens løsning er skam også en del af mit blog svar på området http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html som jeg som altid gerne modtager rettelser til hvis noget galt

IVS for en forældre ja - Det er dog ikke helt simpelt - giver f.eks. 2 lovpligtige arbejdsskadeforsikringer til nok 1300 kr stk  og for en del behov for hjælp til årsrapport samt mulige problemer med dagpenge o.l. + jo ansvar for kapitalberedskabet -

Fordelen er klar, at det er let at sælge anparterne når den unge er 18 - frem for at far stifter personlig virksomhed - som ikke har krav om arbejdsskadeforsikring og simplere regnskab - og stadigt ansætter - for der skal den unge købe aktiver

Søren - er det korrekt at uden dispensation til CVR må unge under 18 ikke drive webshop.

Det mener jeg det må være da de dels ikke må kunne påtage sig selvstændig gæld og dels jo kan misinformere alle kunder som jo formentlig tror at det er en normal shop og der er retur ret og forbrugerombudsmand og retten kan gribe ind hvis der ikke leveres. Det er jo forpligtelse som en 17 årig IKKE må påtage sig - Enig?

Sælge varer på et marked eller andet direkte/kontant - hvor der jo ikke er noget som helst forbruger krav om returret modsat webshop - hvis de bare ikke påtager sig gæld - det må de vel godt? - Ligesom de naturligvis må sælge ydelser hvor de fremgår de er under 18 men hjælper med SEO, hjemmesideopbygnig, affiliate - græsslåning osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det mener jeg det må være da de dels ikke må kunne påtage sig selvstændig gæld og dels jo kan misinformere alle kunder som jo formentlig tror at det er en normal shop og der er retur ret og forbrugerombudsmand og retten kan gribe ind hvis der ikke leveres. Det er jo forpligtelse som en 17 årig IKKE må påtage sig - Enig?

Hvad er det for en gæld som der påtages?? Hvis betalingsbetingelserne har været baseret på kontant betaling så er der ikke noget gældsforhold. Reglerne om fjernssalg er stadigvæk gældende og i det omfang en kunde vil gøre brug af eksempelvis returretten vil der heller ikke opstå en gæld i det omfang kunden betales tilbage?

Der vil først opstå et problem i det tilfælde kunden ikke bliver betalt tilbage at der opstår et gældsforhold. Lyver den unge om sin alder eller på anden måde at give udtryk for at være myndig så beskytter loven heller ikke længere. 

Der er en grund til at forbrugerombudsmanden anbefaler at man ikke handler med butikker på internettet som ikke har CVR-nr. Som kunde tager man en risiko - og bør vide at man løber en risiko. 

Fra Århus
Tilmeldt 23. Jun 14
Indlæg ialt: 168
Fra  Paragraf Advokaterne Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt, at man skal have tilladelse, hvis man som umyndig vil drive selvstændig virksomhed. Den står man hos Statsforvaltningen. 

Jeg faldt over denne pædagogiske beskrivelse af en ung mand, og hvordan han gjorde. http://aarhusinnovation.dk/sadan-fik-jeg-cvr-nummer-som-16-arig/ 

Den unge kan godt eje anparterne selv om han er under 18 år. Anparterne behøver altså ikke senere skifte ejer. Der skal alene ske et direktør-skifte, når vedkommende bliver myndig. 

Hvis der er tale om et kapitalselskab (IVS, ApS eller A/S) så er det for så vidt underordnet, om den bagvedliggende ejer er myndig eller ej. Kunder og forretningspartnere kan alene henholde sig til selskabet, da der ikke er personlig hæftelse. Det er naturligvis noget andet med en enkeltmandsvirksomhed. Hvis Statsforvaltningen accepterer, at man kan få lov at drive selvstændig virksomhed som umyndig, så ligger der også heri en tilladelse til i nødvendigt omfang at må stifte gæld/forpligtelser. Det bør fremgå af tilladelsen i hvilket omfang den umyndige må påtage sig økonomiske forpligtelser. Værgen skal desuden acceptere at hæfte for den umyndiges gældssætning. På den måde sikres kunderne, at der altid er en ansvarlig at rette et evt. krav imod.

Får man tilladelsen, så behøver man ikke sætte en anden ind som direktør. Så må man som umyndig godt være direktør og ansat i sin egen virksomhed.

Som jeg læser loven, skelner den ikke mellem kontant handel f.eks. på et marked eller handel via en webshop. 

Værgemålsloven:

§ 43. Værgen for en umyndig, der er fyldt 15 år, kan med statsforvaltningens godkendelse tillade, at denne på egen hånd udøver næring eller anden virksomhed.

Stk. 2. En umyndig, der har tilladelse til at udøve næring eller virksomhed, kan på egen hånd indgå de retshandler, som falder inden for virksomhedens område.

Stk. 3. Værgen kan med statsforvaltningens godkendelse tilbagekalde tilladelsen. Tilbagekaldelsen får kun virkning for tredjemand, hvis denne kendte eller burde kende den.

Advokatfirmaet Paragrafadvokaterne

Advokatbistand - Selskabsret - Ophavsret - Lejeret - Erstatningssager - Inkasso

Tilmeldt 7. Jan 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Så i realiteten ville jeg godt kunne drive virksomheden, bare jeg ikke overskrev de 50.000 årligt? Og selvfølgelig betale skat mm. uden at have den tilladelse, og hvis jeg gjorde kunderne opmærksom på at jeg ikke er myndig?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det mener jeg ikke for du kan ikke drive webshop uden at kunne påtage dig gældsrisiko - hvis en kunde vil returnere og skal ha penge retur vil det være gældsrisiko og det må du ikke påtage dig som 17 årig

Der er sikkert flere risiko punkter så jeg tror ikke du må, selv om du skriver du er 17 - forbruger regler vil ikke ændre sig af det - de kan ikke fraskrives i en webshop, så jeg vil stadigt mene klart nej men læs gerne igen mit reviderede indlæg om det http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/forbudt-at-drive-virksomhed-hvis-man-er.html 

Næste skridt kunne være at du vil søge dispensation sammen med dine forældre. Søren kom med godt link og her et mere som også i høj grad bygger på en ungs egen erfaring med komme godt igennem det

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/03/starte-virksomhed-som-umyndig.html

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Søren - så du siger, at værgemålsloven også forhindrer den unge i at sælge noget han har købt kontakt - sælge det kontant på et markede - hvor der jo ikke er returret eller andet - for selve det at købe og sælge er totalt forbudt (ud over privat indbo) for alle under 18 og uden dispensation - er det så enkelt det kan stilles op (som jeg så også allerede havde i min blog om det - men rart med en juridisk bekræftelse) ?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)