Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Banken har trukket bankgaranti på debitors driftkonto og ikke fra kautionisterne

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg er i den situation at jeg for nogle år siden blev kautionist sammen med 4 andre på en depositiumsaftale. Garantien var på 200.000 kr., og var for et selskab (som vi ikke er en del af længere). Nu er selskabet flyttet og banken har fået besked på at garantien skulle opfyldes. Dette har de gjort ved at lave et overtræk på selskabets (den oprindelige debitors) konto - uden at have meddelt kautionisterne om dette. Efterfølgende har de så fundet ud af, at det nok havde været smartere at gå efter kautionisterne. Spørgsmålet er:

1. Har de modtaget betaling fra debitor ved at overtrække kontoen med 200.000 kr., og kan de herefter bede kautionisterne om at betale? De mener selv at de bare kan køre den transaktion tilbage, men er de ikke blevet fyldestgjort, og som sådan må de vel selv lave en afdragsordning med debitor?

2. Er jeg og mine venner således frigjort fra kaution det øjeblik de trækker pengene på selskabets konto? Denne har der aldrig været en kreditfacilitet på, og vi har aldrig kautioneret for andet end depositummet?

Mvh

Morten

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det ikke således at banken på vegne af selskabet har stillet en garanti for betaling, og at I kautionerer for denne garanti.

Er det tilfældet skal banken uden ophold betale garantien når krav herom foreligger, og dernæst gå til kautionisterne efter kautionen, såfremt selskabet ikke er i stand til at betale.

For mig at se kunne deres disposition være OK

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Som jeg forstår din redegørelse, så har I kautioneret overfor kreditor, og samtidig har banken stillet garanti. Hvis der ikke er nogen aftale om, hvordan sikkerhedstiller hæfter i det indbyrdes forhold, så mener jeg ikke banken kan komme og bede jer om betaling.

Hvis I har kautioneret overfor bankemn, såfremt der blev trukket på garantien, så er det nok en anden sag.

 

MVH

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

:
Som jeg forstår din redegørelse, så har I kautioneret overfor kreditor, og samtidig har banken stillet garanti

Virker bare ikke helt logisk at der både er bankgaranti og kaution overfor kreditor!

Tilmeldt 25. Aug 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er stillet bankgaranti som depositum. Dette depositum skulle så bruges på istandsættelse hvorfor der blev trukket et beløb svarende hertil på selskabets konto. Vi har ikke kautioneret, men stillet en garanti for et beløb svarende til 200.000 kr. Håber det gør det mere klart. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvem har så kautioneret og hvem har stillet garanti?

Det fremstår desværre uklart :)

Tilmeldt 29. Oct 10
Indlæg ialt: 42
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

normalt ville der skulle stilles en garanti på vegne af jer overfor udlejer. Der er garantien der er afgivet fra banken på vegne af jer, I afgiver samtidig en regaranti overfor banken i samme dokument. Det betyder blot at i vil holde bankens skadesløse hvis garantien kaldes (som er tilfældet). Pengene skal jo trækkes et sted, så banken opkræver på driftskontoen, da garantien er stillet på vegne af selskabet. I har så afgivet en kaution overfor banken. Banken er derfor berettiget til at indkræve minus fra jer som kautionister. Hvad enten der er en beløbsmæssig kaution eller ej, så tror kan de kræve beløbet fra jer.

I skal dog ind og se hvad der var betingelserne for kautionen. Hvad er det præcis I har kautioneret for. Beløb eller garanti eller ?

Når I er ejere af selskabet har I indsigt i økonomien hvorfor det vurderes som en erhvervsmæssig kaution og dermed er I ikke beskyttet på samme måde som hvis det var en privat kaution.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)