Jeg giver Carsten ret - desværre... Ikke fordi jeg har noget imod at give Carsten ret - men desværre set fra Jeres side af.
Din svigermor har bestilt en "håndlavet" vare som der ikke er returret på. At hun så ikke bryder sig om den, når hun nu har set den, er faktisk groft sagt hendes problem - ikke leverandørens. Hun har fået det hun har bestilt og når hun har givet leverandøren helt frie hænder, så er det desværre sådan det ofte kan gå.
Vi kan diskutere om det er synderligt smart fra leverandørens side af, at have kørt opgaven på den måde den er blevet kørt, hvor din svigermor ikke er blevet involveret i opgaven undervejs i form af udkasts, korrekturer og lignende. Men omvendt ved vi heller ikke om leverandøren har tilbudt dette og der blot ikke er taget imod dette.
Men selvom det lyder hårdt, så er jeg af den meget kolde holdning, at hvis man ønsker andres hjælp, rent erhvervsmæssigt, med noget man ikke selv kan finde ud af, så må man altså også betale for den tid de bruger på det. At bestille en vare hos en leverandør, uanset om det er et website, konsulentbistand, logodesign, illustration eller for den sags skyld en kage eller en is-skulptur udskåret med en kædesav, og der ikke er givet nogen specifikke ønsker om hvordan varen skal se ud, så må man acceptere det færdige resultat.
At man efterfølgende siger "Det er ikke som jeg forventede - det vil jeg ikke betale for" er decideret tarveligt, når man ikke på forhånd havde givet udtryk for nogen ønsker og forventninger over for leverandøren.
Det er derfor at sådan en opgave som ovenstående altid kan være rigtig god idé, (for begge parter !!), at få defineret på skrift i form af en aftale.
Vi har et par tætte samarbejdspartnere tilknyttet min virksomhed, som bl.a. laver sådan noget som programmering og lignende for os, som vi ikke selv aner noget som helst om. Dem har vi arbejdet sammen med i rigtig mange år efterhånden, så det er også begrænset hvor meget papirarbejde der nu bliver lavet forud for en opgave. Men i starten der var det ret hårdt dokumenteret med milestones m.m. Og vi går tilbage til det samme igen, når det er lidt anderledes opgaver og når omfanget af opgaven er oppe i en hvis størrelse - simpelthen for at hverken vi eller samarbejdspartneren føler sig svigtet.
Så det kan jeg også kun på det kraftigste understrege nødvendigheden af, når man f.eks. skal have lavet et website eller en webshop hos en ekstern leverandør.
På den måde ved alle parter hvad der er forventet og hvad der kan og skal leveres.
/Jesper