Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode fif til når man vækster i en fart?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Askeby
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 492
Fra  Pronto Callcenter Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke haft meget tid til amino eller mine andre netværk det sidste halve år, simpelthen pga øget vækst. Det skal man jo ikke brokke sig over, men hold da op, der er mange ting der skal hænge sammen, og jeg støder på en del udfordringer som jeg måske ikke liiiige havde tænkt over da jeg startede.

Jeg har ikke som sådan noget helt konkret jeg søger hjælp til, men vil meget gerne høre fra jer der ef vækstet, har I nogle gode fif?

Jeg synes ind imellem jeg skal holde tungen meget lige i munden for at følge med!

Jeg startede for lidt over to år siden, og er i dag oppe på 5 medarbejder udover mig selv, og især rollen som sjæf synes jeg kan være svær at håndtere, men også alt det andet som følger med når man pludselig er blevet ejer af et RIGTIGT firma.

Håber på en masse gode input :-)

mvh Mette

Telefonpasning her.

Ingen binding, intet abonnement, 14 dages gratis og uforpligtende prøveperiode

Tilmeldt 8. Aug 14
Indlæg ialt: 141
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mette Monty Koor:

Jeg har ikke haft meget tid til amino eller mine andre netværk det sidste halve år, simpelthen pga øget vækst. Det skal man jo ikke brokke sig over, men hold da op, der er mange ting der skal hænge sammen, og jeg støder på en del udfordringer som jeg måske ikke liiiige havde tænkt over da jeg startede.

Jeg har ikke som sådan noget helt konkret jeg søger hjælp til, men vil meget gerne høre fra jer der ef vækstet, har I nogle gode fif?

Jeg synes ind imellem jeg skal holde tungen meget lige i munden for at følge med!

Jeg startede for lidt over to år siden, og er i dag oppe på 5 medarbejder udover mig selv, og især rollen som sjæf synes jeg kan være svær at håndtere, men også alt det andet som følger med når man pludselig er blevet ejer af et RIGTIGT firma.

Håber på en masse gode input :-)

mvh Mette

Hej Mette.

Super godt gået,, så mange gange tillykke..

Jeg ved ikke om du allerede bruger det men da jeg var dagligleder hos Mcdonald's havde vi en hvid tavle, hvor man som leder så skulle starte dagen med at skrive nogle mål og budskaber på. Og så skulle alle medarbejder starten dagen som det første med at læse tavlen. For på den måde sikrede vi os at alle arbejdede hen imod det samme hver dag. Men tavlen var også med til at motivere medarbejderne.

Og husk at ris er lige så vigtigt som ros så længe det er konstruktivt.

Og efter min mening så er medarbejdersamtaler meget vigtige da man på den måde kan være med til at holde focus for hvert den enkle medarbejder. For på den måde føler de sig også vigtige da der bliver brugt tid på at høre på dem,, på både godt og skidt. For når en ansat føler sig værdsat så bliver der automatisk mindre sygedage og de bliver mere produktive i det lange løb. D.v.s mindre udgifter og flere indtægter.

Og husk at en dygtig chef kan ikke være venner med alle hele tiden. 

Håber du kan bruge noget af der og hvis du allerede gør det så er jeg sikker på at du nok skal nå langt.

Kan kun onde dig din succes og glem janteloven.(og faktisk igennem min integration har der kun været janteloven som jeg har haft et problem med ha ha)

Held og lykke fremover. Og hvis du vil spørge om mere så bare skriv..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

enig med losaltos hele vejen

Lige en ekstra- pas på ikke at vokse alt for vildt - nogen gange er det sundt at tage ting lidt i etaper - komme på 5 medarbejdere - se til at DET fungerer optimalt og måske takke nej til enkle ting i en periode så man er stensikker på, at nu hænger ting sammen, man når det man skal og man tjener penge - og SÅ - tage en hug mere med flere folk

Vær opmærksom på, at ting kan gå op og ned så du kan ha perioder hvor det næsten ikke kan hænge sammen og andre hvor I er for mange - så sørg for fleksibilitet i form af korte varsler hvor det er muligt hos en del

Tag så meget leder ansvar selv som du kan - uden at overbelaste dig - men vent med sous-chef så langt du kan og ja som LosAltos skrev - du kan ikke være venner med alle - vær chef før ven trods alt, men vær en lyttende chef der fanger signaler, og bryd ikke sammen fordi der kan være nogle "fjolser" blandt de ansatte - der vil altid kunne være nogen man ikke har det godt med.

Stort tillykke - vi har jo kunnet følge dig fra du startede og jeg troede det var en meget svær branche - hvad det givet også er, så din succes er tegn på at du ha det der skal til

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jamen, først og fremmest, så er dit problem som sådan ret positivt Geeked.
- Det kunne jo være gået den anden vej og så havde problemet set helt anderledes ud.

Jeg har selv stået i præcis den samme situation som dig. Når man har en virksomhed hvor man kun er sig selv, så har man kunderne, det offentlige (SKAT m.m.) og privatlivet som hiver i en.

Men når virksomheden vokser, så begynder trækket fra kunderne at være kraftigere - men en ny faktor opstår også når der kommer ansatte i virksomheden.
For selvom de aflaster dig som virksomhedsejeren (det skulle de i hvert fald gerne), så begynder de også at trække i dig i form af den opgave du nu har som chefen.

Og det havde jeg selv ret svært ved at finde ud af i begyndelsen. Det var først igennem noget ekstern sparring og hjælp, hvor jeg fik klarlagt over for mig selv hvad min nye konkrete rolle var - og burde være. En af mine meget gode venner, som har en virksomhed som inden for 5-6 år er vokset til +30 ansatte, har selv beskrevet det ret rammende:

"Jeg bruger i hvert fald halvdelen af min arbejdsdag på at få folk væk fra enden af mit skrivebord... Hver gang jeg har svaret en medarbejder på et spørgsmål, så står der kort efter en ny medarbejder med et nyt problem eller spørgsmål...".

Jeg måtte selv indse at jeg ikke både kunne være i produktionsledet på samme niveau som jeg tidligere kunne. I starten holdt jeg fast i også at være en aktiv del af produktionsledet. Men i takt med at virksomheden voksede, så fungerede det ikke - jeg havde simpelthen ikke tid til både at være "på gulvet" og være en god og effektiv chef og ejer af virksomheden. Jeg var ved at slide mig selv helt op og var samtidig også en bremse for virksomhedens udvikling.

Så mit bedste råd til dig er, at indse at du er ved at være en rigtig "chef". Der er nogle roller som du bliver nødt til at give slip på, selvom det er sindssygt svært - jeg kæmper stadig med det til dels. For hver ekstra time du bruger ugentlig på administration og ledelse, så du kunne uddelegere minimum den samme tid i form af noget andet arbejde "på gulvet" til en anden person, således at du netop har minimum den ekstra time ekstra til at passe virksomheden.
Du kan roligt regne med at den administrative byrde i at drive virksomheden og være leder for den, ikke vil aftage, men vokse - i hvert fald indtil virksomheden har en størrelse hvor du eventuelt kan introducere noget mellemledelse. Så det er vigtigt at du får vekslet arbejdstid "på gulvet" til arbejdstid med "ledelse".

Men som sagt - det er rigtig svært og det er sådan noget som en del virksomheder og deres ejere faktisk går ned på.
Men bare det at du selv, tydeligvis, er klar over at du står med en tung udfordring, er et skridt i den rigtige retning som leder - Selverkendelse af egne evner og begrænsninger Geeked.

/Jesper

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tillykke med succesen Mette.

Og det er nogle fine råd du har fået med på vejen.

Mit råd er at arbejde et par minutter på strategi/retning for din virksomhed. Jeg har ofte set, selv større virksomheder, som ikke har en egentlig retning for hvor de gerne vil hen. Dette gør at de ofte handler mere reaktivt og for medarbejderne kan det føles rodet.
Jeg siger ikke at en virksomhed i din størrelse skal putte en masse ressourcer i den her kurv, men blot at du skriver ned hvad din virksomhed er i forhold til konkurrenter, hvordan du gerne vil have at din virksomhed skal være i forhold til de ansatte, og hvad du gerne vil have virksomheden skal udvikle sig til. 

Derefter smid papiret ned i en skuffe og tag det frem en gang imellem og se om du er på rette spor i forhold til dine mål, eller om du skal skrive et nyt stykke papir. Hvis du skriver et nyt, så kommuniker det til dine ansatte og interessenter, så også de ved hvor de er på vej hen.

Håber det giver mening :)

Fra Askeby
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 492
Fra  Pronto Callcenter Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor er I fantastiske, tusind tak for meget kloge ord og gode råd som jeg bestemt vil tage til mig!

Jeg skal helt sikkert have sat mig ned og defineret mål, nogle har jeg klar, andre skal der tænkes lidt over, og nogle roller skal fordeles.

Jeg ved ikke hvor svær en branche det er jeg har kastet mig over, kundepotentialet er jo enormt, men udfordringen er at få kender til det, eller tør prøve det af.

Netværk har vist sig at være vejen frem, det giver mig uendelig meget, også på andre planer.

Men tak for gode råd, flere er mere end velkomne!

Mvh Mette

Telefonpasning her.

Ingen binding, intet abonnement, 14 dages gratis og uforpligtende prøveperiode

Fra Askeby
Tilmeldt 29. Mar 09
Indlæg ialt: 492
Fra  Pronto Callcenter Skrevet kl. 19:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så er det rart at se at andre også har kæmpet lidt med det samme. Jeg har nemlig lige præcis svært ved at svinge pisken og ikke være best buddies med alle, omvendt bliver jeg jo også irriteret hvis der ikke ydes optimalt, og det kan mærkes, måske bare ikke altid på den bedst tænkelige måde.

Et whiteboard er ikke nogen tosset ide, det må afprøves.

En pause i væksten..... Det var egentlig tanken at det skulle være nu, i hvert fald i forhold til medarbejdere, det er dog lidt svært at stoppe op når mulighederne er der, men det skal bestemt overvejes nøje.

Mvh

Mette

Telefonpasning her.

Ingen binding, intet abonnement, 14 dages gratis og uforpligtende prøveperiode

Fra Aalborg
Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 19:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg drev en lille event organisation i en periode. På et tidspunkt var jeg nødt til at sige farvel til en som ikke præsterede tilstrækkeligt, men en som også var en god bekendt gennem flere år. Det var ikke det sjoveste tilløb jeg måtte tage i den situation, men det var en klar nødvendighed.

Et lille stykke tid efter kom han til mig og fortalte mig at jeg kunne være lidt hård at arbejde for, men til gengæld vidste man altid hvor man havde mig!

For mig var det et kæmpe kompliment som stadig kan bringe mig i godt humør en gang imellem.

Så længe at du behandler folk godt skal du ikke være bange for at gå lidt til dem og stille krav. Du skal bare være retfærdig og hjælpe/støtte når nogen har brug for det. Så er der lidt balance på retfærdigheds kontoen :)

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mette Monty Koor:
En pause i væksten..... Det var egentlig tanken at det skulle være nu, i hvert fald i forhold til medarbejdere, det er dog lidt svært at stoppe op når mulighederne er der, men det skal bestemt overvejes nøje.


Helt enig.
Du skal være meget påpasselig med at løfte foden fra speederen.

Selvom det på ingen måder har noget med hinanden at gøre, så holder den billedlige sammenligning til gengæld vand:

Lige nu har du et stort svinghjul som kører hurtigt rundt. Du skal kun daske lidt til det engang imellem for at får det til at løbe hurtigere rundt og kan nogle små klap for at få det til at holde farten. Begynder du først at sætte en bremse på, så risikerer du at svinghjulet (dig og din virksomhed) taber mere fart end forventet - og så skal der virkelig bruges mange flere armkræfter for at få hjulet op i fart igen.

Jeg kender andre som har lavet det nummer med at klappe bremsen i, med det resultat at hjulet (virksomheden) gik helt i stå uden mulighed for at komme i gang igen.

- Og jeg kender også andre som er blevet ved med at daske hårdere og hårdere til svinghjulet uden at overveje om hjul, lejer m.m. kunne holde til omdrejningerne, med fuldstændig samme resultat som ovenstående i den sidste ende. Jeg er selv et af de fjolser som har lavet det nummer tilbage i dot.com-tiden, hvor jeg smadrede en virksomhed og mig selv godt og grundigt... Noget jeg den dag i dag absolut ikke er stolt af.

/Jesper

Tilmeldt 5. Jul 14
Indlæg ialt: 90
Fra  www.bedste-ivaerksaetter-boeger.dk Skrevet kl. 19:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Er nysgerrig. Laver du alt regnskab og det administrative selv? For det kunne være noget du kunne outsource og spare penge på en gang, plus det typisk er nemt at skallere op og ned på, alt efter behov.

Find alle de bedste iværksætterbøger på www.bedste-ivaerksaetter-boeger.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)