Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

beregning af brugt-moms

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer

Jeg har et spørgsmål i.f.t. brugt-moms og ikke mindst overdragelse af varekøb indkøbt af mig privat og til min virskomhed.

Jeg går med tanker om at starte butik der primært sælger brugte vare. For en nemhed skyld kan vi jo sige at jeg handler med armbåndure. Disse ure købes af private og sælges via butik. Jeg har researchet mig frem til at man så skal betale brugt-moms ud fra følgende regnemodel:

Du køber et ur af en privat for kr. 10.000 - sælger det for 12.000 i butik. Momsgrundlaget udgør forskellen på købs og salgspris (12000 minus 10.000 = 2000). Dette tal ganges med 80% som der så betales 25% moms af = 400

Så langt så godt!

Det der så er mit spørgsmpl er hvordan man smartest griber det an, når jeg gerne vi indkøbe ure over en periode på f.eks et år og gerne vil gøre det som privatperson (altså FØR jeg starter virksomheden). Så er tanken at jeg vil "sælge" urene til min virksomhed som derefter sælger dem i butikken. Men dermed er det jo reelt mig selv der bestemmer hvad prisen skal være (prisen mellem mig og virksomheden). Så hvordan gør man dette?  ...hvad er der af opysningskrav m.v.?  ...er der elementer i denne model der spænder ben for mig selv?

I princippet kunne jeg naturligvis sagtens opstarte virskomheden før der indkøbes noget. Men af forskellige årsager er det ikke en mulighed. Derfor er det it ønske - om muligt - at jeg i stedet vil opbygge et varelager over tid og dermd stå lidt stærkere når butikken/virksomheden åbnes

Nogen der kan kate lidt lys over dette?  ...håber jeg har forklaret mig nogen lunde klart

Mvh

Crea

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra du køber privat uden moms når du siger brugte varer og hvis du køber ind selv og så vil sælge dem til virksomheden bør du sælge til samme pris du selv gav som udtryk for, at det var markedspris - og endeligt ikke højere generelt - da det kunne være forsøg på at hente en skattefordel - bare sørg for dokumentation for køb - pris og ur/type også af hensyn til at undgå diskussion om stjålne varer

du kan iøvrigt løse om brugt moms her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

ok tak  ...så på den måde er der vel ikke noget problem i at jeg i første omgang indkøber det hele privat og så sælger til virksomheden?  ...og på den måde "spare varelager op" og dermed gør mig selv mindre såbar og spreder investeringen ud over længere tid.

Skal jeg nødvendigtvis have kvittering på de private køb?  ...jeg er med på at det altid er godt at have det men kan jo nogen gange være svært hvis man står på et marked eller køber noget på dba.dk  ...og tilmed ved jeg jo reelt ikke om de infoamtioner folk i så fald notere er korrekte

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

ja du bør absolut ha bilag på dine køb - og det er folks navn og adresse (og det har folk vel normalt ikke grund til at lyve om) samt urets beskrivelse og prisen og datoen. 

Du gemmer så alle bilag og alle kvitteringer som køb og bruger de samme ind i virksomheden når du starter vil jeg råde til - ikke højere pris - og der er heller ikke grund til lavere for brugte ure hvis vi taler om 1 år

Bilag vil også fremadrettet jo skulle være helt efter brugtmomsordningen som du fik link til http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html kom det igen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar  ...lige hvad jeg havde brug for.

Nu er det ikke fordi det er så relevant men mere et tillægsspørgsmål for nysgerrighedens skyld. Hvad nu hvis der er ure iblandt så rent faktisk stiger i værdi over et år?  ...altså hvis man forestillede sig at det var en "klassisk Ferrari fra 60'erne" som er på vej til klassikerstatus  ...hvad gør man så?  ...stadig samme privat/virksomhed overdragelsespris og så evt. sælge for det mere ?

er ved at læse dit link  ...spændende! :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:15
Hvor mange stjerner giver du? :

nu er vintageure min store hobby og på et år vil man ikke kunne påvise en stor stigning - så skal det være helt specielt -så ja - samme pris ind i firma som står på din kvittering. Hvis du ex køber ny rem til det - så tager du den for sig med eget bilag og dermed kan du godt ha noget du køber uden moms og sælger som brugtmoms og noget andet du køber med moms (kunne også være urmager service) og det ser du i brugtmomslinket sagtens lader sig gøre, skal bare bogføres hver for sig og dokumentation jo så med moms i stedet de krav der er til brugtmomsordningen

Ja altid sælge for så meget den overhovedet kan trække så ja det er der du evt får fordel af stigningen - når du sælger og ikke før. Evt kan man lagerregulere efter værdi, men det vil kræve vurderingsmand og det findes ikke ret godt inden for ure - med mindre vi taler MEGET dyre ure - så bare kør - salg minus indkøb som er fortjenesten

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 14
Indlæg ialt: 32
Fra  Nordskov IT & Academy Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du køber et ur for 10.000,- og sælger det til dig selv for 15.000,-, så står du bare i den situation at du skal betale skat af fortjenesten på de 5.000,-, så det er ikke rigtigt nogen fordel for dig og vil give dig mere papir arbejde.

Mvh. Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

mnielse:

Hvis du køber et ur for 10.000,- og sælger det til dig selv for 15.000,-, så står du bare i den situation at du skal betale skat af fortjenesten på de 5.000,-, så det er ikke rigtigt nogen fordel for dig og vil give dig mere papir arbejde.

Mvh. Martin

Yes

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 7. Apr 07
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak d'herre

Dejligt med kompetente svar og dejligt at min umiddelbare plan/tanke lader sig gøre

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)