Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg skal købe en enkeltmandsvirksomhed kan jeg flytte det til et IVS ?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 20:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino brugere 

Har et par følgene spørgsmål ang overtagelse af virksomhed, som jeg håber i kan være behjælpelige med.

 

1. skal til og købe en virksomhed kan jeg flytte det fra at være en enkeltmandsvirksomhed til et IVS Selskab?

2. Min bror driver en enkeltmandsvirksomhed kan han ændre det til et IVS Selskab?

Mvh

Mats

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 21:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmål 2 kan jeg ikke svare på. Men spørgsmål 1 er enkelt.

Dit IVS kan sagtens opkøbe en enkeltmandsvirksomhed. Men vær opmærksom på at det er IVS´et der skal købe det og alle aktiver. Ikke dig selv personligt.

IVS kører under samme regler som et APS med ganske få forskelle. En af de forskelle er IVS  S K A L stiftes for et kontantbeløb, og dermed kan et IVS ikke stiftes for biler, huse, aktiver, computere osv som et APS kan. Så du kan jo overveje om der er aktiver nok i enkeltmandsvirksomheden til at bruge det som basis for at danne et APS. I så fald kunne du købe enkeltmandsvirksomheden privat, og når den er din bruge aktiverne til at danne et APS. 

En fornuftig advokat eller revisor vil kunne hjælpe dig med ovenstående.

Fra København
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tak for det hurtige svar.

Det var lige hvad jeg ville have svar på ang spørgsmål 1 endnu engang tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

M Kaufmann:

1. skal til og købe en virksomhed kan jeg flytte det fra at være en enkeltmandsvirksomhed til et IVS Selskab?

2. Min bror driver en enkeltmandsvirksomhed kan han ændre det til et IVS Selskab?

1

Han kan stifte helt nyt IVS og lukke sin personlige virksomhed NÅR han har solgt alle aktiver han har købt med fradrag og momsfradrag - til det nye IVS- Sælger han alle aktiver skal det ske uden moms fra begge sider - men alt der er købt skal være solgt til ren markedspris - hverken mere eller mindre, og så skal hans enkeltmandslukke

Alternativ KAN man lave virksomhedsomdannelse men det koster meget og giver ikke ret ofte noget for nye virksomheder, men tal med en revisor om den sag

2 Nej IVS kan KUN kontantstiftes - læs mere om IVS og de større omkostninger og forskelle http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html 

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Mange tak for hjælpen.

Har dog lige et sidste spørgsmål

hvis han altså ikke har nogle aktiver i sin enkeltmandsvirksomhed, vil det så sige han ren faktisk bare skal stifte et IVS også luk sin enkeltmandsvirksomhed? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det skal du passe på med. Der kan være "skjulte" aktiver i form af goodwill eller andet, som Skat vil mene, skal beskattes ved en overdragelse mellem nærtstående parter (kapitalejer og selskab).

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

1. Du kan stifte et IVS og købe aktivitet og aktiver fra den anden.

2. Nej, du kan ikke stifte IVS på anden måde end ved kontant indskud. Når det er gjort kan aktivitet mv købes over, men vær opmærksom på at SKAT kan være interesseret i værdiansættelsen, herunder evt goodwill.

Fra København
Tilmeldt 12. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Tusind tak for jeres svar det har hjulpet en del.

Mvh

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)