Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Inkassoskrivelse fra advokat hvor kunde betaler til min virksomhed (og ikke advokaten)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har fået en advokat til at skrive en rykkerskrivelse til en kunde, der ikke har betalt til tiden. 

(kunden har erkendt kravet og rykkerproceduren er overholdt)

Men i stedet for at indbetale til advokatens klientkonto med advokatgebyrer, så indbetaler kunden til min firma-konto beløbet svarende til rykker 2 (her er ca. 2200 kr i forskel)

Hvordan skal jeg forholde mig her?

(advokaten har lavet en aftale telefonisk - og det står inddirekte i mails - at for min virksomhed er rykkerskrivelsen gratis (det er jo så kun fordi gebyrer mv. bliver pålagt min kunde på rykkerskrivelsen)

Håber i kan kaste lidt lys over sagen..

Vh.

Ann

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørg advokaten...
Det er formentlig aftalt, at de første penge, der kommer ind er advokatens penge, så du kommer nok til at aflevere de 2200 til advokaten og vente på resten.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 06:49
Hvor mange stjerner giver du? :

@Hans

Tjah..Nu er det sådan at det ikke PRÆCIST er aftalt at det er advokatens beløb eftersom inkasso-skrivelsen var "gratis" (eftersom advokaten nok regnede med at i langt de fleste tilfælde betaler kunden når kunden bliver truet med inkasso).

Vi har ikke en skriftlig aftale eller andet - kun en e-mail, der kort indikerer (desværre ikke så tydeligt) at inkassoskrivelsen er gratis.

Og nej, det drejer sig ikke om de 2200 kr (det er principielt) - og nej, jeg har ikke tænkt mig at spørge advokaten - hvad ville du "rådgive" til hvis du var advokat...!?

Vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :

«Gratis» for advokaten er i forventning om at kunden betaler det inkassogebyr, som advokaten har lagt på. Hvis det er dig, som vælger at stoppe inkassoproceduren, er det dig som bør påtage dig advokatens omkostning. Alternativt må du/advokaten fortsat rykke kunden for den manglende betaling. 

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jojo, det kan jeg godt følge som forretningsmand, men skal det ikke være oplyst for at det holder i retten? Jeg mener skal man ikke aftale hvem der betaler advokatgebyret hvis kunden betaler sin gæld+renter til virksomheden, men ikke advokatgebyret. Er det nødvendigvis ALTID inkassovarslet fra advokaten der får debitor til at indbetale....?

Vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Advokatgebyret er en sag mellem dig  og advokaten. Det er ikke en fordring som advokaten pludselig har på din kunde. Den afregnes så bare via de penge, som din kunde burde have indbetalt til dig.

Kunden har ikke betalt hele den fordring, som du har på ham. Advokaten har gjort sit arbejde så valget er at forfølge din fordring helt eller selv afregne advokaten. Det er principielt uden betydning hvad der har fået din kunde til at betale. Du har bestilt et stykke arbejde hos advokaten, som han har leveret. Derfor kan han med rette forvente betaling.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hej Ann

Debitor hæfter helt sikkert for det inkassogebyr, som advokaten jf. rentelovens regler har pålagt inkassoskrivelsen til debitor. Inkassogebyret skylder debitor til kreditor - altså dig - og ikke til advokaten. Det vil sige, at advokaten ikke i eget navn kan stævne din debitor for at opnå sin betaling i form af inkassogebyret. Derfor vil jeg også fortolke den aftale, som du har med advokaten, at den går på, at han har krav på inkassogebyret, når debitor betaler.

Loven tager dog ikke stilling til retsstillingen mellem advokat og dennes kunde - i dette tilfælde dig, men ovennævnte er min umiddelbare gæt på, hvordan den aftale, som du har indgået med advokaten skal fortolkes.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Ann:
og nej, jeg har ikke tænkt mig at spørge advokaten - hvad ville du "rådgive" til hvis du var advokat...!?

Jeg har ikke kompetencer til at rådgive, men jeg er udstyret med noget, man kalder jysk ordentlighed, der bl.a. indebærer en holdning om, at enhver skal have sit.

Advokaten har udført en opgave for dig, og hans honorar for dette er formentlig inkassogebyret - hvilket gør det gratis for dig, da inkassogebyret er din kundes udgift. Hvis du ikke fortæller advokaten, at kunden har betalt, kan advokaten ikke lukke sagen. Han vil altså - formentlig nærmest automatisk - tage det næste skridt i sagen, som påfører din kunde yderligere omkostninger. Men det er ikke fair over for kunden, der jo tror, han har betalt.
Du er derfor nødt til at informere advokaten om, at kunden har betalt - og i den sammenhæng ville det da være naturligt lige at spørge om, hvordan han forholder sig til de manglende 2200 kr.

Venlig hilsen

Hans 

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

@hans

Åhh ja, det drejer sig ikke om, at jeg ikke agter at betale advokaten. Det drejer sig om nysgerrighed, aftalegrundlag, indsalgsmetode vs outcome, mv.

"Jysk ordentlighed" er en god værdi, men det er ikke det moralske spørgsmål jeg ønsker debatteret(derfor kan andre jo godt debattere det, forstås). Men tak for betragtningen og dine øvrige gode input.

Vh

Tilmeldt 7. Mar 10
Indlæg ialt: 126
Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

@rikke

Mange tak for den juridiske vinkel. Det var lige det jeg behøvede.

Som jeg læser dine ord, så afhænger det altså af hvordan aftalegrundlaget mellem mig og min advokat er.

Og - hvis advokaten har solgt sin ydelse på at han vil arbejde gratis - så er det nok en sandhed med kraftige modifikationer - for det kan vel i princippet ikke ske, da alle mulige udfald ender med penge til advokaten?

Mv 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)