Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor er udviklere bange for kundekontakt?

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Aarhus C
Tilmeldt 11. Jan 10
Indlæg ialt: 81
Fra  Planeten A/S Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Kvist:
Hvis ikke du ved hvad der er galt, eller hvad løsningen er, hvad er det så du vil der?

Jeg ved ikke hvordan man koder en knap, eller flytter den korrekt - men jeg kan sku godt se om den står vinkelret og pænt i forhold til resten og ser ud som jeg ønsker det.

Alt i elektronik hos evermart.dk

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Carsten Kvist:
Hvis ikke du ved hvad der er galt, eller hvad løsningen er, hvad er det så du vil der?

Jeg ved ikke hvordan man koder en knap, eller flytter den korrekt - men jeg kan sku godt se om den står vinkelret og pænt i forhold til resten og ser ud som jeg ønsker det.

Ja, det kan jeg også, men har du i det design vist, hvordan du vil have det? - Og beskrevet det? - HVis du har det, og ikke får det, så er der jo bare ikke leveret. Og så skal du nok hyre andre folk.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Firmaconnect.net:
Hvis jeg har en kunde som har et hasteproblem mens du sidder der og gerne vil kigge i koderne, hvad så?

Så meget ønsker jeg ikke at være inde over - jeg ville ikke vide hvad jeg skulle kigge efter :) Jeg kigger i front end resultatet, hvilket er det der skal spille.

Generelt synes jeg at tråden er blevet misforstået en smule... det handler ikke så meget om at jeg ønsker at være til stede, men derimod at jeg ønsker at arbejdet bliver udført - på en gang eller over en overskuelig og fair tidsperiode ikke når en udvikler lige har 2 timer hist og her, hvilket jeg ikke synes er unfair.

Firmaconnect.net:
Et andet spørgsmål!
Er du villig til at betale ekstra time pris for at havde dig siddende der? 


Nej - hvorfor skulle jeg dog det? Jeg betaler i forvejen en timepris svarende til en stats autoriseret revisor eller advokat, og derudover kan jeg ikke se hvorfor at udvikleren skulle sidde og snakke med andre kunder når jeg nu betaler for hans tid - som i det andet eksempel du nævnte.

Så hele din smørre har altså noget at gøre med, hvor lang tid en udvikler er om at løse en opgave. - Well.... Det står vel i jeres kontrakt hvornår der skal afleveres. - Ellers er denne jo mangelfuld.

Tilmeldt 9. May 11
Indlæg ialt: 932
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:
Jeg ved hverken hvad der er galt, eller hvad løsningen er - det er hverken min opgave eller styrke. Jeg kræver bare fokus på min opgave i et rum tid

^^ Dér har du nok svaret på dit spørgsmål. Ingen - heller ikke udviklere - bryder sig om, at nogen sidder og kigger dem over skulderen for at holde øje med om de passer deres arbejde.

Tilmeldt 19. Nov 13
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I gamle dage skrev mange lange tykke kravspec og designdokumenter - det blev det ikke bedre af, da tingene udvikler sig. Der er også en grund til at man hos mange firmaer placerer folk fysisk sammen når man arbejder på et projekt. Kravstiller, udvikler, projektleder osv. har så muligheden for at dele viden og afklare tingene hurtigt.

Nå det er sagt kan jeg godt forstå man ikke vil have en siddende på skøget - det har jeg selv prøvet og det kan gå an et par timer. Men hvis man kender lidt til Scrum og Kanban så kender man også værdien af at mødes dagligt for at vende dagens problemstillinger. Man skal bestemt ikke vente til man har et færdigt produkt eller prototype - det kan have meget værdi at afklare en del inden.

En aftale kunne jo være at man sad ved sin egen plads  men i nærheden og så lave status/afklaring en gang imellem.

Fra Brande
Tilmeldt 30. Nov 11
Indlæg ialt: 2544
Fra  Miraca Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Chardiz:
I gamle dage skrev mange lange tykke kravspec og designdokumenter - det blev det ikke bedre af

Jo. Det var/er det.

Ja, men sætter udviklere, projektledere og testere sammen. - Men jeg har ALDRIG hørt kunderne være der også. - Designerene er der heller ikke. - De er muligvis representeret, men kun i meget lille omfang.

Scrum skulle ikke gerne afklare designproblemer.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

De fleste er da nogle mega nørder der ikke kan meget andet end at drikke cola og æde pizza - de ved ikke hvordan man begår sig i den virkelige verden ;-)

Helt rigtigt. Sådan er alle på min arbejdsplads :-)

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 22:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det er meget simpelt ud fra vores erfaring.

Aftaler vi med kunden at vi sætter 4 timer af til at løse en opgave fredag fra 8-12 så ringer kunden og har lige noget vigtigere kl. 8.15 og bliver så efterfølgende sur over at opgave 1 ikke er løst.

Aftaler vi om mandagen at en opgave er færdig fredag så ringer kunden 50 gange(overdrivelse fremmer forståelsen) i løbet af ugen og har liiiige en kommentar eller vil bare lige høre hvordan det går.

Så vi ser helst at folk smider en mail med en beskrivelse af hvad de vil have og så kan vi udfordre og samtidigt have det hele på skrift.

I forhold til nogle skifter opgave "hele tiden" kan altså skyldes flere ting.

1. Programmering er komplekst, selv det at flytte en knap kan være større opgave hvis man er uheldig. At finde den rigtige løsning kan kræve man lige spørger en kollega som er midt i noget andet og så springer man til en anden opgave for ikke at forstyrre.

2. Nogle gange er der bare opgaver som er vigtigere, vi drifter alle løsninger så er der et driftproblem så har det prioritet over alle andre opgaver.

3. Nogle opgaver kræver bare man tænker over dem eller har brug for luft. Har flere gange brugt 3-4 timer på en opgave og ikke komme nogen steder fordi man kan bare ikke dreje hvordan problemet skal løses, og dagen efter så løser man samme opgave på 15min, alene fordi tankerne har været andetsteds og underbevidstheden har arbejdet.

Det er et unødvendigt pres at kunden sidder og venter, hvis du ikke mener den leverandør du har valgt kan levere så har du enten ikke stillet opgaven rigtigt, eller simpelthen valgt forkerte leverandør.

Derudover så bliver der ofte snakket om ting på kontoret som andre kunder slet ikke skal høre.

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:


Som spørgsmålet indikere så undre det mig at udviklere og programmøre ikke er så glade for at mødes med deres kunder og få løst en opgave - sammen.
..
Helt ærligt - det er mig der betaler regningen, og ender med slut produktet - hvorfor må jeg ikke sidde ved siden af mens det bliver lavet?

Hej Christian

Der er sikkert udviklere som helst undgår at unødig kundekontakt, men jeg tror nu de fleste udviklere gerne vil sætte sig sammen med dig og arbejde, såfremt det giver mening og giver en mere effektiv proces. Det virker som om at de fleste der svarer på denne tråd, har fået den opfattelse at du blot ønsker at kontrollere udvikleren eller sikre at de bruger mest muligt tid på dit projekt. Sådan tolker jeg ikke dine intentioner.

Jeg har flere gange som konsulent arbejdet hos kunden eller selv haft udviklere siddende hos mig i situationer hvor jeg har været kunden. Det har virket rigtig godt, men jeg har også altid som kunde deltaget meget aktivt i projektet og har set dem mere som kollegaer end som leverandører af en forud specificeret opgave.

Med andre ord; jeg syntes det giver mening at tænke som du gør, og jeg tror sagtens du kan finde dygtigere udviklere der arbejder sådan.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

plazm:
Nogle opgaver kræver bare man tænker over dem eller har brug for luft. Har flere gange brugt 3-4 timer på en opgave og ikke komme nogen steder fordi man kan bare ikke dreje hvordan problemet skal løses, og dagen efter så løser man samme opgave på 15min, alene fordi tankerne har været andetsteds og underbevidstheden har arbejdet.

Oh det kender jeg alt for godt.... selvom jeg har programmeret i 16 år nu så kommer jeg stadig ind i den "fælde". 

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)