Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørselsgodtgørelse - Er det for godt til at være sandt?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Gentofte
Tilmeldt 19. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 12:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino!

Hermed mit første indlæg på dette forum - Bær over med mig, hvis dette er blevet debatteret 1000 gange.

Jeg har for nyligt fået en rigtig dårlig idé! I hvert fald hvis jeg skal følge de råd jeg har fået ude i byen, om at starte eget kurér-firma.


Omstændighederne herved er dog lidt anderledes, vil jeg mene, end normalt. 

For min idé går ud på, at benytte EGEN private stationcar på hvide plader, til transport af små ting og sager, som det bl.a. efterlyses på diverse online fragtbørser.

Bilen bruger jeg hver dag til og fra uddannelse mm. så den betaler jeg for, på samme måde som alle mulige andre ifht. forsikring, vægtafgift, benzin, reparationer osv.

Min plan er at køre de før omtalte små forsendelser, som typisk ikke overskrider 50-100 kg. og snildt kan transporteres i en stationcar med sæderne lagt ned.

Eksempel herpå kunne være en dyr racercykel som skal på tværs af landet, porcelæn, kunst, diverse indbo mm. 

Det hele skal foregå EN GANG IMELLEM i weekenderne, hvilket vil sige, at min årlige kørsel BÅDE i forbindelse med erhverv og privat kørsel IKKE vil overstige 20.000 km. (Ikke engang 15.000 som jeg har opgivet til mit forsikringsselskab, og naturligvis også overholder!!!)


Nu bliver det rigtig sjovt! 

For iflg. skat's hjemmeside (og det er her jeg har brug for jeres hjælp), kan jeg få Kr. 3,73 pr. kilometer i kørselsgodtgørelse når jeg kører med erhvervsmæssige formål i privat bil. Min årlige indkomst i forbindelse med transport af småt gods vil heller ikke overskride 50.000,- og jeg har tænkt mig at betale skat over min personskat (de der ca. 40%)


!!! En hurtig hovedregning og så kan i godt se, at en tur til Jylland hurtigt kan betale sig, hvis det forholder sig sådan at skat mere eller mindre betaler for turen. :-)

I og med at jeg ikke har en dyr varebil jeg skal betale af på VED SIDEN af min personbil, kan jeg holde omkostningerne for sådan en tur relativt lave. Det er her jeg håber, at kunne konkurrere med "alle de andre" som lever af at køre kurér-kørsel i stor, dyr varebil. 
 

Jeg har regnet lidt frem og tilbage, og det ser altså ud til godt at kunne give et pænt afkast, når man har i baghovedet, at dette KUN skal ses som et fritidsjob ved siden af mine andre jobs.



Håber ikke det var en for stor mundfuld at læse!

Er jeg helt galt på den ifht. lovgivning om ovenstående, skattefradrag, osv. osv. må i endelig sige til - Jeg er helt grøn på dette område.
 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AndreasBrandt:
!!! En hurtig hovedregning og så kan i godt se, at en tur til Jylland hurtigt kan betale sig, hvis det forholder sig sådan at skat mere eller mindre betaler for turen. :-)

Som selvstændig vil kørselsgodtgørelsen være et fradrag i din personlige indkomst. Men fradraget vedr. kørselsgodtgørelse kan ikke overstige din indkomst. Så om det er en god forretning eller ej afhænger af hvad du kan kan få i betaling for en tur.....

Tilmeldt 7. Aug 12
Indlæg ialt: 180
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad vil du gøre når du får ødelagt nogen af de ting du transportere? Derudover får du ikke km penge udbetalt 1:1. Du skal også stadig betale brændstof, forsikring og afgift på din bil samt sliddele. Så prøv at regne din reelle kostpris pr. km ud. Og hvor meget tror du selv folk vil betale for at få fragtet en cykel fra fx kbh - herning? MAX 500kr og din bil er allerede næsten fyldt. Prøv at regne ud hvad sådan en tur vil koste dig med de km. samt at du vel også skal have en timeløn.

Sorry men din idé kommer ikke til at holde på nogen måde. 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

AndreasBrandt:
Jeg har regnet lidt frem og tilbage, og det ser altså ud til godt at kunne give et pænt afkast, når man har i baghovedet, at dette KUN skal ses som et fritidsjob ved siden af mine andre jobs.

Enig med de øvrige.

KM godtgørelsen er ikke noget du får fra SKAT. I et selskab udbetales godtgørelsen af selskabet og er en udgift, mens du i privat regi får et fradrag svarende til km-godtgørelsen.

Du skal medregne alle omkostninger (brændstof, afgifter, vedligeholdelse, bro/færge, ekstra værditab på bil etc), da du ikke har fradrag for disse oveni kørselsfradraget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

og kørselsfradrages værdi er så skatteværdien af statens takst -(gives som sagt som fradrag i personlig indkomst)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Gentofte
Tilmeldt 19. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Tak for svarene..

Jeg har tydeligvist ikke forstået km godtgørelse samt kørselsfradrag godt nok.. Nogen der kan skære ud i pap, hvordan jeg, i min situation kan benytte mig af det? Hvis det overhovedet er muligt?

Angående godsforsikring: Jeg ved det findes. Jeg ved også at det er noget man betaler. Jeg ved også at det er svine-dyrt, men ikke desto mindre godt at have. Men, er den lovpligtig? Hvis ja, så er hele idéen mere eller mindre til at lukke op og sk**e i - Hvis nej, kan det så anbefales at køre rundt uden? Antager vi den ikke er lovpligtig kan det jo være en vigtig faktor når prisen for en kørsel skal sættes for kunden. På den anden side har vi til gengæld en kunde som i tilfælde af at hans fine racercykel bliver knust i et sammenstød og jeg bliver most til ukendelighed, nok gerne vil hive nogle knaster ud af mig. Er der en måde man kan fraskrive sig ansvaret? Misforstå mig endelig ikke - Jeg er hverken ude på at svindle eller stjæle noget som helst her - Jeg vil bare gerne have skudt idéen helt i sænk, så jeg kan sove trygt om natten, uden at vende og dreje mig i tankerne om denne idé jeg har fået.

Jeg går ud fra, at min personbilsforsikring ikke dækker noget som helst som ligger i bilen lige så snart den bliver brugt til erhvervskørsel???  


Igen tak for svarene, det gik godt nok stærkt! :-)

God dag! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 36
Fra  SINSIN Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Så vidt jeg ved, skal du have en forsikring på bilen der dækker at du køre gods for fremmed regning. Er meget sikker på at hvis uheldet er ude, og du prøver at få en kundes gods dækket, vil forsikringen slet ikke dækker noget ved evt. ulykke eller tyveri.

Med andre ord skal du have en forsikring på din bil der dækker denne del, og der er ikke mange forsikringsselskaber der vil have kurerbiler, da der er mange skader.

Kommer lige i tanke om at den forsikring der som lovkrav hedder: Fragtføreransvars-forsikring.

/Lars

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)