Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Privat lån i virksomhed

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Istedet for at låne penge i anken til opstart af virksomhed, har min søster tilbudt at låne mig pengene.
Der vil selvfølgelig ligge et lånedokument, og der vil blive overført fra virksomheden.

Er det "lovligt"?

Finkena

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg ville ikke blande søster ind i virksomhedens regnskab - hun kan låne dig pengene til dig som et rentefrit familielån - opsigelse med kort varsel

Der skal være tale om et reelt lån - før penge over via bank

Opret helt simpelt gældsbrev begge underskriver - rentefrit kr xxx fra søster a til søster b  kr xxx opsigelse kort varsel - opsigelse på anfordring (ofte 14 dage)

Der er ikke noget vundet ved at hun låner virksomheden dem - DU kan så skyde dem ind i virksomhed under egenkapitalen - mellemregning - privat indskud ejer - som ikke påvirker resultat og skat og dermed står så du kan hæve dem igen når der er penge, uden skat.

Aftaler I en rente, så vil den under alle omstændigheder skattemæssigt ikke ha med virksomheden at gøre men falde sammen med dine egne personlige rent indtægter og udgifter

Vent lige at der ikke er en der mener man ikke må lave rentefrie familielån mellem søskende, men det mener jeg absolut man må

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke noget ulovligt ved at du låner penge af din søster til opstart af virksomhed.

Opretter du f.eks. et ApS er det dig privat der låner pengene af din søster og indskyder i Aps, og det har således ikke indflydelse på ApS regnskab etc.

Din søster må dog formentligt ikke låne dig pengene ud af sit eget kapitalselskab, såfremt det er det du mener med at "der vil blive overført fra virksomheden".

Ved et privat lån mellem dig og din søster, skal tilbagebetaling også ske fra dig privat af beskattede midler, og må således ikke overføres fra dit ApS direkte til din søster.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg læser det som virksomhed i trådstarters indlæg og ikke som selskab. Et ApS er et selskab og ikke en virksomhed i min ordbog men skidt med det. Mit svar var ud fra personlig virksomhed.

Hvis det er til selskab så må der ikke lånes rentefrit fra ejer eller alle nærmeste familie (her er jeg mere i tvivl om søster) - Der skal I så fald oprettes anfordringslån som skal pålægges markedsrente som betales fra trådstarters selskab til långiveren.

Jeg læser det dog som virksomhed og derfor det enkle svar med - anfordringslån uden rente fra søster til søster og skyder ejeren af virksomheden pengene ind i mellemregning

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 15:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt, men nu er der i hvert fald givet svar på begge eksempler :)

Lån fra kapitalselskab til søskende af ejere, ledelse mv KAN blive anset for et ulovligt lån. En konkret vurdering vil kræve involvering af revisor/advokat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Lån fra kapitalselskab til søskende af ejere, ledelse mv KAN blive anset for et ulovligt lån. En konkret vurdering vil kræve involvering af revisor/advokat.

helt enig men det er så for det tilfælde at det ikke er søsteren der vil yde lånet men et ApS ejet af søsteren der vil yde lånet - så igen ingen bekymring hvis det bare er søster der vil låne søster penge til personlig virksomhed

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej begge,

Så forstod jeg det, pengene skal komme fra mig, og betales tilbage af mig - ikke virksomheden.
De kan trækkes ud løbende som indskudt kapital.

Sagen er, at min søster ligger inde med nogle varer fra tidligere virksomhed, som jeg ønsker at købe ind i et nyt selskab. (Enkeltmandsvirksomhed)
Jeg kan dog ikke købe dette upfront, og tænkte så på, at min søster istedet lånte mig til varelageret, og jeg afdrager det istedet.
Min søster har ikke virksomhed mere, så jeg skal købe det af hende som privatperson

Finkena

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går ud fra, at din søster har købt varene med moms af sin virksomhed og betalt dem med moms til virksomheden i forbindelse med hendes lukning af den -  så hun er den retmæssige ejer af varene

Nu må hun gerne give dig et lån som sagt - anfordring og familielån uden rente og du skyder pengene ind i mellemregning i virksomheden (personlig virksomhed) med banken som modkonto.

Du kan så bruge pengene fra banken på at købe varene fra din søster til normal markedspris (da søster jo ikke er ren trediemand i mine øjne) - som varekøb uden moms - som alle andre varer du køber fra private uden moms

Du skylder så din søster pengene og kan betale dem tilbage når du har tjent nok i virksomheden til, at du kan få de penge tilbage som står i egenkapital, mellemregning - privat indskud.

Jeg tror du skulle nappe en bogholder eller revisor til lige at gøre det helt korrekt for dig i alle fald hvis du er i tvivl

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt forstået John.
Jeg er helt med på hvad du skriver, og der skal naturligvis en revisor ind over, ville bare tjekke om det overhovedet kunne lade sig gøre

Finkena

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)