Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal til forretningsmøder - men hvordan sælger jeg min idé?

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 28. Apr 13
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg ved ikke om mit indlæg hører ind under den rigtige kategori, men jeg prøver...

Det er sådan, at jeg har en idé til en ny app, som jeg tror vil kunne vælte kegler på verdensplan...

Jeg har skrevet til en del virksomheder, der udvikler apps, og der er mange, som er interesserede i et møde med mig.

Men inden jeg siger ja til et møde, vil jeg spørger erfarne herinde om nogle forskellige ting:

1. Jeg er bange for at virksomhederne stjæler min idé. Skal jeg spare på detaljerne? Altså holde et lille oplæg som en slags "appetizer" på maks 5 min., og først uddybe senere, hvis de er interesserede i et videre samarbejde?

2. Jeg har tænkt mig at bede dem om, at udfylde en Non Disclosure Agreement.

Men så var det jeg tænkte... Tænk hvis de er så frække, at stjæle min idé på den måde, at de fortæller mig, at de ikke er interesserede, men derefter selv vil udvikle ideen, ved at fortælle det til en anden fra virksomheden, så det reelt ikke er det navn der står på Non Disclosure-kontrakten, som bryder kontrakten? (Håber det giver mening)...

3. Jeg er kun 20 år, og er bange for at de vil udnytte, at jeg ikke har så meget erfaring på feltet. Jeg er bange for at blive overtalt til at indgå en aftale, som ikke er profitabel for mig, men for virksomheden. Skal jeg have en advokat indover? Eller en lignende sagkyndig?

4. Skal jeg til møde med alle de forskellige virksomheder? Og hvordan ved jeg, hvilken virksomhed er bedst, hvis jeg er så heldig, at de vil hjælpe mig med at gå videre med min idé?

5. Jeg vil gerne vælte dem omkuld til mødet og overbevise dem om, at min idé er det verden står og mangler lige nu. Har I nogle råd til, hvordan jeg skal opbygge min "salgstale"?

6. Der var en virksomhed, der skrev at de evt. ville være interesseret i at være partnere. Hvordan fungerer det? Hvor meget vil de kræve at få af en evt. indtjening? Og hvad med det firma, der skal lave appen? Hvor mange procent tror I, at de vil gøre krav på?

7. Hvis I har andre råd at give mig inden et evt. møde, må I endelig gerne komme med dem!!!

På forhånd tak for hjælpen

Mvh

Pernille

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 30
Fra  PandaPanda.dk Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Pernille!

Jeg kan ikke svare på alle dine spørgsmål, men vil gerne give en kommentar med på vejen!

Ift. om du skal udarbejde en NDA, så skal du lige overveje plusser og minusser en ekstra gang, da der både er fordele og ulemper!

Når man f.eks. snakker med potentielle investorer synes flere ofte, at det er for besværligt med en NDA, og gider ikke bruge tiden på dig, hvis du insisterer på at få underskrevet en. Du skal tænke på, at din idé ikke har værdi i sig selv. Værdien skal helst opstå, når idéen kombineres med dine evner og dit engagement. Hvis det eneste, der har værdi, er idéen, vil en hvilken somhelst med mange penge kunne kopire din idé efter du lancerer den og "køre dig over pga. pengene". Håber det giver mening. Derfor er potentielle investorer også næsten mere interesserede i dig end idéen.

Nu er det ikke investorer du snakker om, men udviklingsfirmaer, og her er jeg ikke så velbevandret, og det kan måske være en god ide med NDA her, men overvej det lige i hvertfald. 

Er du studerende vil jeg anbefale dig at se om dit studie har tilknyttet noget iværksætter sparring/rådgivning, det har vi på mit studie. Hvis ikke, så findes der flere gratis rådgivningssteder, som du kan benytte til sparring i hele processen med, hvordan du skal komme ud til leverandører og kunder.

Kender du ikke "business canvas modellen", så tag et kig på den. Den indeholder de vigtige og relevante punkter, som du skal gøre dig tanker om ift. kunder, investorer og leverandører. http://forretningsmodellen.dk/2012/10/business-model-canvas-og-alexander-osterwalde/

Billigt legetøj online på PandaPanda.dk

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)