Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

VSO og Kapitalafkastgrundlag

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg tænker at jeg vil benytte mig af VSO i forbindelse med personligt ejet virksomhed, men jeg har lige to spørgsmål jeg håber nogen kan hjælpe mig med at få afklaret først.
 

Jeg læser følgende på Skats hjemmeside angående kapitalafkastgrundlag.

"Du skal opgøre et kapitalafkastgrundlag hvert år, når du vælger virksomhedsordningen. Kapitalafkastgrundlaget er din virksomheds egenkapital opgjort efter særlige regler.

Hvis kapitalafkastgrundlaget er positivt, så kan en del af din virksomheds overskud beskattes som kapitalindkomst. Beløbet benævnes kapitalafkast. Kapitalafkastet beregnes som afkastgrundlaget gange afkastsatsen, der opgøres hvert år. For 2013 er afkastsatsen fx 2 procent, for 2012 er satsen 1 procent."

Skal det forstås som om at jeg hvert år _skal_ betale en procent sats af min egenkapital?
Eller er det noget jeg _kan_ benytte mig af og hvad er det i hele taget for noget?

.

Angående VSO prøver jeg at forstå hvordan det virker i forhold til den foreløbige skat man betaler.

Vil den foreløbige skat på 25% kun kunne modregnes i penge trukket ud af firmaet eller også i forbindelse med en fremtidig privat lønindtægt eller andet?

Som udgangspunkt ønsker jeg at spare op i virksomheden og slet ikke udbetale mig selv nogle penge (så vidt muligt), men det er også fjollet bare at betale 25% som står hos skat.

Hvad sker der hvis jeg aldrig trækker penge ud af virksomheden, hvordan får jeg så den 25% foreløbige skat udlignet/modregnet? - Det er vel ikke muligt?


Er dette eksempel korrekt?

Hvis mit overskud opgøres til 100.000 og jeg betaler 25% i foreløbig skat via VSO har jeg betalt 25.000 i foreløbig skat.

Hvis jeg efterfølgende betaler 62.500 kr fra firmaet og til mig selv, og min skatteprocent eksempelvis er 40% så skal jeg betale 0 kr i skat (40% af 62.500 = 25.000) da jeg allerede har betalt 25.000 som bliver modregnet?
 

Vil det sige at jeg med fordel næste år hvis jeg for eksempel igen tjener 100.000 kr. kan udbetale mig selv de 62.500 inden regnskabsåret er omme og dermed kun blive beskatte med 25% foreløbig skat af de resterende 37.500 kr som er i overskud.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Driver du et selskab eller en personligt ejet virksomhed ?

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Personligt ejet virksomhed. Har lige rettet i teksten - Tak :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

VSO er en kompliceret affære, som du efter min opfattelse bør overlade til en professionel rådgiver. Du behøver ikke at tage stilling til beskatningsform, før du skal udarbejde og indsende din selvangivelse - men det antager jeg, du ved.

Det beregnede kapitalafkast fratrækkes den personlige indkomst og tillægges kapitalindkomsten, hvor beskatningen sædvanligvis er lavere. Ideen er, at du skattemæssigt sidestilles med den, som har valgt at placere sine midler passivt fex. i obligationer. Dit kapitalafkast (renter af investeret kapital) beskattes således som renteindtægter.

Den korte og forenklede udgave af dit spørgsmål nummer 2. De 24,5% (2014) i virksomhedsskat er ganske rigtigt en foreløbig skat, som betales af den del af dit overskud, som du ikke har hævet. Når du hæver beskattes dette som personlig indkomst med den aktuelle skatte-% - og du godskrives samtidig de 24,5% som betalt skat.  Du kan sammenligne det med at eje et selskab: Hævet løn beskattes som personlig indkomst - og overskud (efter lån) beskattes med 24,5%.

I sidste ende vil du altid anses for at have hævet dit opsparede overskud, således at endelig afregning sker. Om ikke andet........så når du engang står af.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

de 24,5% acconto skat modregnes når du hæver fra VSO og har ikke noget med anden indtægt

 

MartinF-:
Vil det sige at jeg med fordel næste år hvis jeg for eksempel igen tjener 100.000 kr. kan udbetale mig selv de 62.500 inden regnskabsåret er omme og dermed kun blive beskatte med 25% foreløbig skat af de resterende 37.500 kr som er i overskud.
24,5% i 2014 ja - 

Du bør ha en revisor til at hjælpe dig og det er en fordel hvis dit regnskab er "indstillet" så det er let at følge hævereækkefølgen

Fordel ved at skyde ud kan være sådan noget som SU eller topskat, eller investeringsbehov i virksomheden, men omvendt skal man jo heller ikke spare op til man har nok til topskat :) Læs evt om VSO HER 

VH john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 01:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe: Mange tak for svaret.

Jeg er med på at jeg ikke behøver at tage stilling til det nu, men jeg synes alligevel det vigtigt at jeg prøver at sætte mig ind i hvordan jeg står sidst på året. Det er rart at vide om jeg skal forvente at se 24,5% af mit overskud forsvinde hvert år fordi jeg ønsker at spare op, eller om det bedre kan betale sig at udbetale alle pengene inden året er omme istedet (hvilket jeg ikke håber er nødvendigt).
 

Jeg har ikke investeret noget i virksomheden, jeg har ingen renteudgifter blot indtægter og nogle få udgifter. Jeg har ej heller nogen personlig indkomst i forbindelse med virksomheden og så vidt muligt ønsker jeg at overføre overskudet til næste år.

Ud fra hvad jeg kan læse burde det betyde at kapitalafkastet er 0 kr da overskudet opspares og overføres til næste år via VSO.

Næste år kan det dog måske have relevans for mig i forbindelse med at jeg udbetaler penge til udligning af de 24,5% der er betalt i foreløbig skat, så det er rart at vide om det rent faktisk er noget der kan bruges til min fordel, eller om det er noget der kommer til at koste mig nogle procenter hvert år.

.

Angående VSO og betaling af foreløbig skat er der den mulighed at jeg over en årerække spare penge op og betaler den foreløbige skat. Efter en periode har jeg f.eks betalt 200.000 kr i foreløbig skat uden der er blevet foretaget nogen modregning da jeg ikke har udbetalt mig selv penge.

Hvad gør jeg så i tilfælde af at der ingen kapital er tilbage i virksomheden? Så har jeg for 200.000 kr stående i foreløbig betalt skat som jeg ikke kan få modregnet i noget som helst med mindre jeg pludselig tjener penge i virksomheden igen og udbetaler dem til mig selv? Hvad hvis jeg lukker viksomheden, hvad sker der så med pengene der er betalt i foreløbig skat?

Jeg er derfor interesseret i at finde ud af hvordan jeg kan sørge for hvert år at udligne den foreløbige skat der er betalt så jeg ikke pludselig oparbejder et større beløb der kan forsvinde ud i det blå, hvis jeg i stedet med fordel kan udbetale x antal kroner til mig selv fra virksomheden "skattefrit" (da den foreløbige betalte skat dækker den skat der ellers ville blive betalt af beløbet).

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 02:38
Hvor mange stjerner giver du? :

John Hannover: Mange tak for svaret.

Blot for at være sikker, så vil mit eksempel med 25% (selvom det for 2014 er 24,5% som du korrekt bemærker), betyde at jeg kan udbetale de 62.500 kr fra firmaet uden at skulle betale yderligere skat da jeg allerede har dækket skatten i forbindelse med de 25.000 der er betalt i foreløbig skat?

På den måde kan jeg hvert år udligne den foreløbige betalte skat?


Mit regnskab føres i Dinero og har blot få poster og er ganske simpelt.


Grunden til jeg ønsker at spare op i virksomheden er at jeg ikke har brug for dem privat.

Der er en mulighed for at jeg vil få nogle udgifter næste år som jeg ønsker at være sikker på at kunne dække, hvis jeg ikke har mulighed for at afholde dem allerede i år.  Jeg har ingen SU eller topskat at tænke på, men jeg er bekendt med at VSO kan bruges til at minimere / optimere ens skat :)

Iøvrigt en god side du henviser til i dit link, som også henviser til en side ved http://www.erhvervs-consult.dk/ som fik mig til måske at forstå lidt bedre hvad kapitalafkast er for noget.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet. Du betaler personlig skat af alt du hæver iht hæverækkefølgen. Det du ikke hæver betaler du 24,5% acontoskat af.

Når du så året efter hæver det som du ikke hævede året inden så betaler du personlig skat af det minus de 24,5% du allerede har betalt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Det jeg bare søger bekræftet er at i det tilfælde at beløbet jeg udbetaler til mig selv året efter svarer til at jeg ved en skatteprocent på 40% skal betale i skat præcis det beløb som der allerede er betalt i foreløbig skat, så vil jeg ikke blive beskattet yderligere.

F.eks som i mit eksempel.

Betaler foreløbig skat på 25% af 100.000 = 25.000 kr

Året efter hæver jeg 62.500 kr til 40% i skat = 25.000 kr

Den foreløbige skat modregnes den skat der skal betales 25.000 - 25.000 = 0 kr i skat.

Da der allerede er betalt 25.000 i foreløbig skat kan de 62.500 derved udbetales uden yderligere beskatning og den eneste skat jeg derfor kommer til at betale af de 62.500 kr er den foreløbige skat der er betalt tidligere.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:33
Hvor mange stjerner giver du? :

nej du betaler 40 (eller nok 44)% af de 62.500 du hæver minus 25% af de 62.500 og ikke minus 25% (24,5) af de 100.000 - du betaler med andre ord personskat af de penge du hæver minus den allerede betalte skat af samme beløb. Det du ikke hæver vil forsat ha de 24,5% betalt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)