Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er dette lovligt? Inkasso videregivet

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg skrev for lidt siden, et andet indlæg om at jeg var blevet solgt et produkt på falsk grundlag og derfor lavede en indsigelse først til firmaet, så til det firma der står for deres fakturering og igen til inkasso firmaet.

Jeg har nu modtaget et brev for en fjerde virksomhed, som siger de fastholder kravet og truer endnu engang med inkasso.
Er dette lovligt? Jeg har intet hørt fra den første inkasso virksomhed.

Håber nogle kan hjælpe :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

det går vist ikke at svare uden at kende mere til det men som udgangspunkt kan den der først havde fordringen mod dig sagtens ha overdraget den til en anden eller tredie osv virksomhed

De kan ikke som sådan sende en fordring som du har betvivlet til inkasso så du må bare igen gøre klart hvorfor du ikke godkender kravet og derfor vil bestride inkasso. Hvad de så kan er at trække dig i retten i en småsag og søge at bevise, at du har bestilt det pågældende

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hurtigt svar! 

Jeg troede bare, at når man havde gjort indsigelse til inkasso, så skulle disse undersøge sagen og vende tilbage. Og så føre en retssag mod en, hvis de stadig mente, at kravet var berettiget. 

Dette er jo et skridt tilbage i processen, når de endnu engang truer med at sende mig til inkasso. 

Så det er bare at gøre indsigelse igen? Og indsigelse igen endnu engang, hvis de igen sender den videre til inkasso?

Hvor mange gange må de køre denne procedure, uden at hive en i retten? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:13
Hvor mange stjerner giver du? :

ja bare gør indsigelse nu det er ny der rykker mere for en sikkerhed skyld - så kan den ikke gå til inkasso

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 15. Jan 12
Indlæg ialt: 15
Fra  lisejur.dk IVS Skrevet kl. 16:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maja,

Den samme fordring må der højst sendes 3 rykkere med rykkergebyr på á 100 kr. hver (med min. 10 dages mellemrum). Som John nævner, så kan fordringen godt videreoverdrages, men erhververen får aldrig bedre ret end overdrageren har, dvs. at de fx ikke kan blive ved med at kræve rykkergebyrer af dig for det samme, hvis det er dét, der er tilfældet.

Det er dårlig inkassoskik, som faktisk kan koste dem en bøde efter markedsføringsloven, hvis man kører videre med inkasso uden at forholde sig til indsigelser. 

Hvis du vil have et overblik over, hvordan inkasso almindeligvis forløber, så har jeg netop udgivet en e-bog med titlen Gør-det-selv-inkasso, som giver al den viden og alle værktøjer, du har brug for, til at komme godt fra start og helt i mål med inkasso, alternativer til inkasso og forslag til, hvordan man undgår det. Det er inkasso i øjenhøjde og med udgangspunkt i små iværksættere som kreditorer, men den kan bestemt også give et indblik i den omvendte situation om, hvad der er lovligt over for en skyldner. 

Den findes i en gratis version - Gør-det-selv-inkasso Smagsprøven - hvor du får 19 af de 72 sider gratis, som giver et nogenlunde overblik over, hvad man skal være opmærksom på.

Du finder dem begge lige her: http://www.saxo.com/dk/soeg/boeger?query=gør+det+selv+inkasso 

Jeg håber, du kan bruge det til noget :-)

Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej :)

Tak for svar. Vil lige læse de gratis sider, når jeg er ved en computer i morgen.
Jeg har kun fået 1 rykker og er så blevet sendt til inkasso.

Det er så inkasso virksomheden, som har sendt min sag vidre til et andet firma, som truer med inkasso igen.
Da jeg kontaktede inkasso virksomheden, fik jeg dagen efter et brev fra den anden virksomhed, at min indsigelse var blevet vurderet og afvist.


Jeg har nu skaffet beviser for, at de har solgt mig deres produkt på en løgn (nåede jeg ikke, da jeg skulle lave indsigelsen).
Har derfor tænkt mig, at lave endnu en indsigelse og vedhæfte beviserne.

Hvis de nu stadig fastholder deres krav, skal de så ikke bevise, at de ikke har solgt deres produkt på falsk grundlag?
Lige nu har de intet bevis fremført...

Fra Viborg
Tilmeldt 15. Jan 12
Indlæg ialt: 15
Fra  lisejur.dk IVS Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Maja, hvis de fortsætter sagen ved fogedretten på trods af dine indsigelser, vil du i processen få 14 dages indsigelsesfrist (jeg gætter på, at dit krav er under 50.000 kr., for så snakker vi den forenklede inkassoproces). Her kommer du med din indsigelse og så vil sagen blive behandlet af fogedrettens jurister.

Så du skal ikke fortvivle, hvis firmaet afviser dine indsigelser, men afvente og se, hvad der sker, hvis ikke de vil lytte. Det er derimod dårlig inkassoskik at føre en sag, såfremt der er indsigelser, men det kommer selvfølgelig også an på, hvordan sagen hænger sammen. 

Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, jeg har dog ikke hørt fra dem siden, jeg sendte min sidste indsigelse, så regner med, at deres mand har indset, at de havde solgt mig deres produkt på falsk grundlag. 

Fra Viborg
Tilmeldt 15. Jan 12
Indlæg ialt: 15
Fra  lisejur.dk IVS Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Godt at høre :-)

Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen Lise

Jeg troede egentlig at sagen var afsluttet, når jeg i så lang tid ikke hørte fra dem, men igår tikkede der desværre en kedelig mail ind fra dem.

Der stod blandt andet i mailen, at da vi ikke kunne komme til enighed, så skulle retten afgøre det. Dog stod der til sidst i mailen, at de opfordret mig til at betale ellers ville de udtage en stævning mod mig.

Er en stævning det samme som fogderetten? Og har jeg forstået det rigtigt, at hvis de indberetter sagen for fogderetten, så har jeg 14 dage til at lave en indsigelse og så vil fogderettens vurderer sagen? (Kravet er under 50.000 kr.)

Hvad vil det koste mig i omkostninger, hvis jeg nu skulle tabe i fogderetten?
Der er jo egentlig tale om et relativt lille beløb, men nu er det bare blevet en principsag, at jeg ikke har lyst til at overgive og lade en halv svindel virksomhed vinde.

Skal jeg have en advokat, hvis jeg kommer i fogderetten og skal jeg besvare deres mail, eller bare vente på, at jeg får stævningen?

Undskyld alle mine spørgsmål, jeg har heldigvis aldrig prøvet dette før :)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)