Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af eget hus til eget ApS med udlejning til én selv

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 22. Jun 11
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har et ApS, der ligger stille, men som har en underskudskonto og en tilsvarende gæld til mig. Jeg overvejer at sælge min villa til mit ApS og derefter leje villaen af ApS'et.

Er det lovligt og hvordan forholder skatten sig i det daglige?

Hvordan ligger det skattemæssigt, når ApS'et sælger villaen, idet jeg har boet i den under hele forløbet.

Kan jeg bruge ApS's underskud til noget i denne sammenhæng?

Hilsen

Jens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det at som hovedaktionær leje af sit selskabsejede er som udgangspunkt ikke normalt så smart skattemæssigt, da skat er meget opmærksom på, om der ligger en aktionærfordel - Lovligt er det, men du skal ha fat i en revisor som tager ansvar for at rådgive dig om lejen og den samlede økonomi

Selskabet vil som jeg ser det, være skattepligtig af fortjeneste ved salg når det er selskabet der ejer

underskud i selskabet kan jeg ikke se udnyttet her - og tænk på at selskabet jo ikke har fradrag for afdraglån kun på rente og det fradrag kan være dårligere end dit eget. 

Underskuddet kan først og fremmest udnyttes ved at du får indtægter ind ved drift af selskabet og du tænker måske på om du kunne sætte lejen højt for at få fradrag i selskabet til underskud var brugt, men det er jo så dig selv der betaler den høje leje uden fradrag og det slipper jo også op og du kan ikke pendle op og ned med lejen

Kort og godt - Det er fuldt muligt - jeg tror ikke på den betaler sig, men få det gennemregnet af en dygtigt revisor

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Den var oppe at vende for noget tid siden også og der er ingen problemer med at bo til leje i en lejlighed/hus ejet af et helejet ApS.

Der skal selvfælgelig afregnes husleje til markedsværdi. Hvis du er i tvivl om markedsværdien så kan du spørge det lokale huslejenævn til råds. Selskabet opgør sin skattepligtige indkomst på sædvanligvis og har fradrag for alm. driftsudgifter præcis som hvis du lejede ud til ekstern part. Selskabet har ikke fradrag for afdragene på realkreditten.

Opnår selskabet et skattepligtigt overskud (f.eks. fordi du snupper et af de billige realkreditlån eller slet ikke optager lån) vil du kunne modregne selskabets fremførte underskud i det ellers skattepligtige overskud. På det personlige plan skal du selvfølgelig være opmærksom på at du mister fradragsretten for renterne på evt. lån. Endelig skal du være sikker på at ejendommen handlles over til selskabet til markedspris. Realiserer du en avance ved overdragelse til selskabet vil det være skattefrit, hvis du har beboet ejendommen forud for salget. Når selskabet sælger ejendommen vil en eventuel avance derimod være skattepligtig.

BR

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Og så lige en detalje... Ved at overdrage til selskabet slipper du for ejendomsværdiskat. Men jeg tror nu ikke, at konstruktionen samlet set vil være smart for dig.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er absolut ikke nogen fordele ved at have en bolig til privat benyttelse i eget selskab.

Der er en rimelig alvorlig beskatning til følge jvf. https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=69333 

De tidligere indlæg er derfor ikke korrekte set i relation til de skattemæssige konsekvenser.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

 enig i det er fuldt gørligt men -

Ejendomsinvestor:

Opnår selskabet et skattepligtigt overskud (f.eks. fordi du snupper et af de billige realkreditlån eller slet ikke optager lån) vil du kunne modregne selskabets fremførte underskud i det ellers skattepligtige overskud. 

den der betaler de penge der giver selskabet et evt overskud er jo trådstarter i husleje uden fradrag - og når selskabets overskud er brugt kan han jo ikke lige sætte huslejen ned formentligt

Ejendomsinvestor:

På det personlige plan skal du selvfølgelig være opmærksom på at du mister fradragsretten for renterne på evt. lån. 

og det vil vel alt andet lig være at selskabet har 24,5% i fradrag mens personen formenlig har et sted omkring 30-33% i værdi

Ejendomsinvestor:
Realiserer du en avance ved overdragelse til selskabet vil det være skattefrit, hvis du har beboet ejendommen forud for salget. Når selskabet sælger ejendommen vil en eventuel avance derimod være skattepligtig.

som jeg synes er en væsentlig bagdel.

Jeg tror også skat er ganske omhyggelige med markedslejen i dag - i alle fald er fri bolig for direktør eller ejer blevet ganske problematisk

Der skal nok regnes en del på det i alle faldBig Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 12:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Der er absolut ikke nogen fordele ved at have en bolig til privat benyttelse i eget selskab.

Der er en rimelig alvorlig beskatning til følge jvf. https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=69333 

De tidligere indlæg er derfor ikke korrekte set i relation til de skattemæssige konsekvenser.

Tonny

Og det er det med revisortitlen igen ((-:  Der er intet forkert i det tidligere anførte. Du linker til en side om "fri bolig og fri bil". Her er der netop ikke tale om at hovedaktionæren for stillet en bolig til fri rådighed. Det er derimod forudsat at der betales en markedsleje. Altså er der intet forkert i det tidligere skrevne.

BR

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

 enig i det er fuldt gørligt men -

Ejendomsinvestor:

Opnår selskabet et skattepligtigt overskud (f.eks. fordi du snupper et af de billige realkreditlån eller slet ikke optager lån) vil du kunne modregne selskabets fremførte underskud i det ellers skattepligtige overskud. 

den der betaler de penge der giver selskabet et evt overskud er jo trådstarter i husleje uden fradrag - og når selskabets overskud er brugt kan han jo ikke lige sætte huslejen ned formentligt

Ejendomsinvestor:

På det personlige plan skal du selvfølgelig være opmærksom på at du mister fradragsretten for renterne på evt. lån. 

og det vil vel alt andet lig være at selskabet har 24,5% i fradrag mens personen formenlig har et sted omkring 30-33% i værdi

Ejendomsinvestor:
Realiserer du en avance ved overdragelse til selskabet vil det være skattefrit, hvis du har beboet ejendommen forud for salget. Når selskabet sælger ejendommen vil en eventuel avance derimod være skattepligtig.

som jeg synes er en væsentlig bagdel.

Jeg tror også skat er ganske omhyggelige med markedslejen i dag - i alle fald er fri bolig for direktør eller ejer blevet ganske problematisk

Der skal nok regnes en del på det i alle faldBig Smile

 

Vi er enige i at der skal regnes på det. Men man kan ikke udelukke modellen fra starten. Jeg er såmænd bare ude på at fortælle trådstarter hvordan reglerne er og hverken mere eller mindre. Reglerne er sådan at man godt kan bo i et hus ejet af et ApS. Det er hverken umuligt eller specielt besværligt Big Smile

 

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ejendomsinvestor:

Tonny Skov Pedersen:

Der er absolut ikke nogen fordele ved at have en bolig til privat benyttelse i eget selskab.

Der er en rimelig alvorlig beskatning til følge jvf. https://skat.dk/SKAT.aspx?oId=69333 

De tidligere indlæg er derfor ikke korrekte set i relation til de skattemæssige konsekvenser.

Tonny

Og det er det med revisortitlen igen ((-:  Der er intet forkert i det tidligere anførte. Du linker til en side om "fri bolig og fri bil". Her er der netop ikke tale om at hovedaktionæren for stillet en bolig til fri rådighed. Det er derimod forudsat at der betales en markedsleje. Altså er der intet forkert i det tidligere skrevne.

BR

Jeg er ikke helt klar over, hvad du refererer til...

Faktum er jo, at der ved at have en bolig i et selskab, som hovedaktionæren anvender, så skal der ske enten beskatning af værdi af fri bolig jvf. mit ovennævnte link. Alternativt skal der erlægges en husleje, som svarer til værdien af den fri bolig.

At tale om markedsleje og lignende i denne forbindelse er derfor ikke korrekt, og reelt kun misvisende overfor trådstarters oprindelige spørgsmål.

Du behøver ikke at søge særligt langt i diverse skatteafgørelser og for den sags skyld domme på området for at kunne konstatere, at der ikke er noget som hedder markedsleje, når der er tale om hovedaktionærer og bolig i eget selskab.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

der er nu nok en sammenhæng mellem netop fri bolig og de meget klare krav til markedslejen - det er derfor jeg mener skat vil være meget opmærksomme på det forhold. Tonny er i øvrigt fuldt godkendt revisor

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)