Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har enkeltmandsvirksomhed - skal jeg starte et I/S med min hustru?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej AMINOER!

Min hustru og jeg pønser på at starte en webshop sammen og jeg overvejer i den forbindelse hvordan regnskab og lignende skal skrues sammen. Jeg har i forvejen et enkeltmandsselskab og vil egentlig gerne have opdelt tingene, så det ikke bliver for bøvlet med bogføring og regnskab.

Skal vi oprette et I/S?

Jeg går ikke ud fra, at der er problemer i at oprette yderligere et CVR-nummer, indskyde kapital i det nye selskab osv. Min hustru er studerende, så hvordan vil det påvirke hendes SKAT og SU?

Ser frem til jeres kompetente svar :-)

Anders

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne have to virksomheder under samme cvr., og du må gerne holde regnskaberne adskilt, når du bare lægger tallene sammen når du indlevere selvangivelse. Dermed er det ingen forskel i forhold til, hvis du startede et i/S sammen med din kone. Men I skal overveje, om du ikke skulle ansætte din kone, hvis I gør hende til ejer, så hæfter I begge, og det kan være rigtig uklogt.

mvh.

Fra Ry
Tilmeldt 2. Jul 05
Indlæg ialt: 223
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for hurtigt svar.

Hvis jeg forstår http://erhvervsstyrelsen.dk/har_du_brug_for_endnu_et_nummer korrekt, så skal jeg oprette et SE-nummer (til hver afdeling?) når nu jeg vil have adskilte regnskaber?

Jeg skal have læst lidt mere om ansættelse af ægtefælle, da jeg ikke kender fordele og ulemper. F.eks. hvad det kræver af administrativt arbejde - skal jeg ved udbetaling af løn trække diverse former for skat eller er det nok at lave et bilag og udbetale som honorar? Er der fordele i form af fradrag ved at lade hende modtage løn fremfor at jeg selv hæver et evt. overskud?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Jeg synes egentlig at det forklares meget godt i linket, at du kan oprette flere SE-nummer under samme CVR-nr.

Vedørende aflønning af din ægtefælle, så skal der afregnes A-skat mv. Jeg vil umiddelbart tro, at så længe hun ikke betaler topskat, så er der ikke den store forskel på, om du udbetale hende eller dig selv løn, hvis du ikke selv derved kommer til at betale topskat, men du kan som ejer lade overskuddet blive i virksomheden, og dermed slippe for topskat. Aflønningen af din kone skal også ske efter hendes indsats, og det er ikke lighe til at sige, hvad den er værd.

 

mvh

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

men uanset du ansætter ægtefællen eller hun er medhjælpende og dermed andel i overskud så skal du med alt jeg ved tænke på, at hvis ægtefællen har andet arbejde, og så på et tidspunkt skal på dagpenge, så vil kravet normalt være at virksomheden = din virksomhed - skal være lukket inden hun får dagpenge (eller vist nok at hun er fraflyttet og i er endeligt skilt)

din hustrus SU påvirkes ved at hun har et loft hun må tjene (det kan I checke hos SU) og derover nedsættes hendes SU og i det indgår hendes andel af overskud (eller hvis du ansætter - hendes løn som skal afspejle det arbejde hun udfører).

IVS kunne være en overvejelse faktisk http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/ivrkstterselskab-eller-ivs-ogsa-kaldet.html men det gir så nogle ekstra omk bla. en dobbelt arbejdsskadeforsikring som I slipper for i personlig virksomhed + måske bankomk til erhvervskonti osv

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener at huske, at man rent skattemæssigt ikke kan drive I/S med sin ægtefælle. Mulighederne i personligt regi er begrænset til "medarbejdende ægtefælle" og "lønaftale".

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:
Jeg mener at huske, at man rent skattemæssigt ikke kan drive I/S med sin ægtefælle

Jo - det kan man nu godt - man skal bare være opmærksom på de betingelser som SKAT stiller for dette.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja... Det har du sgu ret i Cool Henrik. Dog efter anmodning jfr. KLS § 25A, stk.8. Men som det også skrives, så skal begge også hæfte som en af forudsætningerne. Jeg har tilgode at se denne model i praksis.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Michael Harboe:
Jeg har tilgode at se denne model i praksis.

Jeg er stødt på den et par gange. I det tilfælde, hvor man intet har gjort har SKAT delt indkomsten 50-50. Omvendt har jeg også oplevet et tilfælde, hvor indkomsten i et I/S blev fordelt 100 - 0. Det skabte en debat med SKAT om der reelt var tale om et I/S, men her havde parret udarbejdet en aftale om fordellingen der sagde 100 - 0 indtil overskuddet nåede et aftalt beløb. Det blev endvidere underbygget af at kun den ene udførte arbejde i I/S

Men ja - det er altid en overvejelse værd om det tjener noget formål at have solidarisk hæftelse - og vil det påvirke evt. SU hos hustruen....

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ikke bare stifte et IVS?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)