Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ufaglært maler render fra opgaven, men kræver fuld betaling

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Tilmeldt 21. Jan 07
Indlæg ialt: 85
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil have et billigt bud på at få rettet fejlene så er du velkommen , vi er udlærte malere og er har altid fået godkendt vores lejligheder . Det undre mig at hun ikke retter fejlene uden beregning

Hilsen Steen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så længe hun ikke har sendt dig en faktura kan du næppe vente hun trækker dig i retten. Mon hun i det hele taget opgiver til skat osv. Nå men hun går ikke i retten uden du har fået en faktura

Du kan ikke bare udbedre og håbe retten godkender din timepris. Du vil skulle via enten - og bedst - en opmand retten udpeger, eller - en opmand der som minimum er maler og kan anslå hvad det vil koste at få det udbedret, og sådan en vil koste, med mindre maleren er medlem af engarantiordning.

HVIS jeg husker ret, og det er en fraflytning, så kan du jo boligselskabet til at gøre klart om de synes det er OK og du har opfyldt din pligt ved fraflytningen og har du ikke det, så kan du lade en maler udbedre så boligselskabet er tilfredse og det han koster kan du trække fra hendes regning - og betale resten og hun skal så hive dig i retten hvis hun mener du trak noget fra uretmæssigt - men så har du jo, at det var på boligselskabets påkrav

Du skal selvklart dokumentere alt med video og dagens avis - men det sikre er givet at lade retten udpege en syn og skønsmand. Måske der er et malerlaug som kan være dig til hjælp her? Hvad med Ib (maler) herinde fra, hvad gør trådstarter?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 15:46
Hvor mange stjerner giver du? :

DinaHB:
Hun har sendt en SMS hvor hun beder mig om pengene. Vi snakker om at hun kan få dem kontant når jeg har set hendes arbejde, men hun sender så endnu en sms hvor hun  beder mig overføre pengene, men hun har ikke sendt nogen regning på noget tidspunkt.

Så start med, helt stille og roligt, at bede hende om at sende en regning så du har noget at betale ud fra og noget at forholde dig til.

DinaHB:
Jeg tror at hun vil gå hele vejen med at tage mig i retten, og i den situation tror jeg ikke at jeg står særlig godt hvis jeg selv laver arbejdet.  Og hvordan skal jeg eventuelt taksere min egen timeløn.... Kan jeg eventuelt tage det jeg tager når jeg underviser?

Rolig nu, træk vejret helt roligt :-)

Hun kan ikke "gå i retten" for hun har ikke noget at gå i retten med endnu, der er jo ikke en regning der ikke er betalt, så hun har ikke noget at føre en sag på.
Hvorfor skulle du selv lave arbejdet og hvem skulle du sende en regning til for det - der har du lige tabt mig.

Hvis du, som lejer, er forpligtet til at aflevere lejemålet i en fornuftig stand, så bestiller du en maler til det, får en regning og betaler den. Alternativt, du lader udlejer udbedre fejlene og betaler via et træk i dit depositum.

Det er faktisk ikke så indviklet - altså med mindre al denne snak om kontanter og rykken for penge via sms er fordi det er meningen det skal afregnes uden om myndighederne. I så fald kan jeg ikke rådgiver dig, det område er ikke reguleret af dansk lov men af jungleloven :)

De bedste hilsner
/Brian 

Tilmeldt 15. Apr 09
Indlæg ialt: 670
Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan ikke betale, før du har modtaget en regning, og betal ikke kontant men overfør pengene, da du altid kan dokumentere beløb og betalingstidspunkt.

Du skal ikke være bange for en stævning/retssag, hvis du følger de forslag der tidligere er nævnt i tråden.

Mange kaster sig om med trusler om stævninger & retssager, uden at ane noget som helst om basal erhvervsjura.

1. Hvis du kan nå det, så indhent tilbud fra anden side, på "færdiggørelse af påbegyndt arbejde".

2. Skriv en mail hvor du gør indsigelse mod det arbejde hun har udført, og giv hende en frist til at udbedre arbejdet inden aflevering af lejemålet. Vedlæg tilbud fra anden side, som dokumentation for manglende færdiggørelse.

3. Gør det klart, at så frem tingene ikke er bragt i orden rettidigt, vil udgifterne til færdiggørelse blive krediteret hendes faktura.

På denne måde har du styr på tingene og dokumentationen i orden.  

Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk 

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 19:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun har ikke noget krav når hun ikke har sendt en regning. Kan hun bevise at hun har malet din lejlighed ? Har du hun noget som helst på skrift (ordrebekræftelse, tilbud m.m.). Hvis ikke har hun ingen sag overhovedet. Så bare rolig.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Cookie - John Hannover:
Hvad med Ib (maler) herinde fra, hvad gør trådstarter?

Du tager straks i morgen tidligt fat i Forbrugerrådets klage vejledning, eller går ind på denne .

Ellers tager du kontakt til mig på info@raad-mal.dk eller tlf. 29 26 36 96

YesWink ja jeg er faguddannet farvehandler og maler.

Men hensyn til din udlejer kontakter du Lejernes Landsorganisation, og den afd. de har i din hjemby.

Med hensyn til dine beviser og anbringende, udbedrer du intet før du kender din egen retsstilling.

Har også sendt dig en PM'er herinde fra via Amino

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen.

Rigtig mange tak for jeres svar, gode råd og ikke mindst for jeres tilbud - jeg vil vende tilbage hvis det bliver relevant.

Det her forløb har strukket sig over lige knap 2 måneder, og selvfølgelig kan jeg kun fortælle "min side" af sagen, selvom jeg har forsøgt at holde mig objektiv. Jeg ved også godt at jeg som læmand ikke kan udtale mig om en anden persons mentale tilstand, men jeg har skrevet som jeg gør, fordi jeg syntes det hele virker meget, meget skørt og malerdamen har truet med at trække mig i retten, for hvad der viser sig at være sort arbejde, og hun har truet med at lave hærværk i lejligheden, samtidig med at hun har haft sig selv låst ind, efter at konflikten begyndte.... Hvorefter hun som nævnt snakkede med en rigtig maler, som bekræftede overfor hende at der skulle laves mere arbejde, før end at arbejdet var pænt.

Jeg har lavet en indsigels til hende om arbejdet, telefonisk og i ren frustration via SMS, og jeg har bedt om at få en faktura, dette gjorde jeg inden jeg skrev det første indlæg.

Efter at have snakket med jer, har jeg skrevet et klage brev, som jeg ikke har sendt endnu, da jeg afventer at få en uvildig maler til at lave et overslag på hvad der skal laves, han skal fungere som synsmand/opman, og derfor skal han under ingen omstændigheder selv udføre reparationen, eller anbefale en som kan det.

jeg har også bedt min udlejer om at lave et "forsyn" på lejligheden. Han har en nøgle og det er aftalen at jeg ikke skal være tilstede mens han laver synet. Jeg har heller ikke fortalt ham at malerarbejdet er noget juks, for på den måde er han så uvildig som overhovedet muligt.

Jeg har intet hørt fra maler damen endnu. Hun har kun været opsøgende en gang for at få penge. Ellers har jeg haft ringet til hende, efterhånden som tiden er gået og jeg er kommet tættere på at skulle overlevere lejligheden. Er der eventuelt nogen som ved om hun for altid kan komme rendende med en regning, hvis hun beslutter sig for det?

Mht forbrugerrådet og lejernes LO er der langsom sagsbehandling, og derfor kan de ikke rigtig nå at hjælpe mig i tide, i forhold til hvornår lejemålet overtages og jeg potentielt kommer til at betale for to malere.

Jeg har også fundet ud af at det er mit "problem" at opsøge en faktura, hvilket jeg syntes er rigtig træls. Tænk at hun kan undlade at sende regninger, men at jeg kan blive straffet for ikke at betale dem.... Det er ren galimatias, men det ser ud til at forbrugerne er underligt stillet i den situation. 

Jeg oprettet denne tråd, fordi jeg syntes det var svært at finde noget på nettet om hvad man skulle gøre i situationen, det jeg i første omgang fandt frem til var at mange bare afventer eller får en ny fagmand til at gøre jobbet færdig, med det resultat at de hænger på to regninger. Derfor vil jeg bestræbe mig på at opdatere når der er kommet noget konkret i sagen.

Igen mange tak for jeres tid og råd.

Mvh Dina



Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en rigtig møjsag, som du er havnet i.

For det første har du ikke skriftlig dokumentation for, hvad der er aftalt vedrørende omfanget af arbejdet og prisen. Dvs. under en evt. retssag kan det jo godt vise sig, at I ikke er enige, og at det bliver ord mod ord. Og lige her står forbrugere ikke specielt godt. Dvs. for fremtiden husk at lave en skriftlig aftale.

For det andet så er udgangspunktet, at mangler skal dokumenteres ved syn og skøn (som koster og tager tid - dog har private ofte mulighed for retshjælp via deres forsikring - men pga. tidspresset og øk. i sagen, er det næppe relevant i din sag?). Der er væsentlig juridisk usikkerhed om, hvorvidt billeddokumentation kan bruges som dokumentation. Som udgangspunkt er det ikke tilstrækkeligt i en retssag - udgangspunkt ved mangler er altid, at du ikke må udbedrer, førend der har været afholdt syn og skøn.

Til gengæld har jeg på fornemmelse, at I har en aftale om sort arbejde - Der kan du risikere, at hun bestrider, at det er en sort aftale - men henset til at hun udbyder malerarbejder uden at være maler, så er spørgsmål om hun rent faktisk har cvr. nr., er momsregistreret osv. Vedr. sort arbejde se eksempelvis http://epn.dk/brancher/byggeri/ECE6873254/aegtepar-undgar-at-betale-350000-kr-for-sort-arbejde/

Dvs. hvis hun ikke har etableret sin virksomhed, som hun skal, så vil jeg da kraftig overveje, om jeg vil betale hende og hvor meget. Som den omtalte højesteretsafgørelse viser, så kan hun ikke få medhold i et krav mod dig, altså hvis - og det er et stort hvis - retten finder dokumentation for, at der foreligger en ulovlig aftale.  Jeg bør dog lige nævne at sort arbejde er strafbart - også for forbrugeren, som medvirker til håndværkerens momssvindel m.v.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :

DinaHB:
Jeg har også fundet ud af at det er mit "problem" at opsøge en faktura, hvilket jeg syntes er rigtig træls. Tænk at hun kan undlade at sende regninger, men at jeg kan blive straffet for ikke at betale dem.... Det er ren galimatias, men det ser ud til at forbrugerne er underligt stillet i den situation. 

Jeg er ikke helt med på denne her, hvordan mener du at du kan blive straffet for at betale en ikke-eksisterende regning, hvordan har du fundet ud af det?

Det er muligt jeg misforstår dig helt, men der kan ikke rejses sag mod dig før du har misligeholdt dine betalinger. Og så længe du ikke har en regning med beskrivelse af ydelserne/varerne og en forfaldsdato, så er der ikke gjort krav mod dig endnu.

Er du blevet stævnet eller er det din egen advokat der siger sådan?
Hvis sagen er som du har fremstillet den her, så er der altså ingen grundlag for at rejse sag vedr. manglende betaling af malerarbejdet.

De bedste hilsner
/Brian 

Tilmeldt 5. Nov 13
Indlæg ialt: 36
Fra  babyførstehjælp Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rikke,
Jo tak, det er sku en møj sag. Jeg har været inde og læse på domstol.dk omkring småsager. Tror du det er muligt at kontakte domstolene og forhøre mig om en synsmand, som kan bruges i en eventuel retsag?


Brian, jeg har læst det på forburguerrådet. Man skal bede om at få en faktura eller regning, hvis den skulle værer bortkommet i posten er det ikke den som sender regningens problem, men forbrugeren. Du kan klikke på Ib's link, det står et sted på siden der.


Side 2 ud af 4 (37 indlæg)