Diskussionen kører noget ud af en tangent og manden der har sagen om de 5.000 kr. med revisoren bruger hjeret og følelserne til at tænke med istedetfor at bruge hjernen.
1. Hvis du har svært ved at overskue problemet og hvad du kan risikere i den her sag, så må du erkende, at der er noget du ikke ved nok om og som erhvervsdrivende er det vigtigt, at vide hvor rammernene for lovgivningen er og hvad de kan betyde for dine handlinger.Det kan enten en advokat hjælpe dig med eller så kan du gå på kursus og lære mere.
2. En advokat der skal tage stilling til dine 5000 kroner, vil sikkert koste det samme i honorar for at udrede trådene og taber du så sagen, så har hele miseren kostet dig 10.000 plus omkostningerne til revisorens advokat.
3. Ergo er denne sag for lille til at bekymre sig om, den vil være dig for dyr, hvis du taber.
4. Chancen for at du taber er stor, for du har ikke udvist den omhu man skal som erhvervsdrivende og sikret din risiko var kendt og afdækket, for du har ikke forlangt nogen skriftlig aftale. Købeloven er som tidligere beskrevet af andre imod dig og på revisorens side. Revisoren har heller ikke udvist den omhu han skulle og sikret sig et aftalegrundlag, så juridisk står vi med 2 erhvervsdrivende der har sjusket med risikostyringen. Du har jo indgået en aftale om årsregnskabet, det bestrider du ikke, kun prisen. Så en almindelig fornuftig dommer vil sige, jeres sjusk er jeres eget problem, revisoren har lidt mere hånd i hanke med tingene fordi han har lidt mere lov på sin side, omvendt har han sjusket, men dog har han et timeregnskab og modparten har ikke andet end sit sjusk, så det er indlysende du kommer til at betale og hvis ikke de 5000 så en del af det, plus en del af omkostningerne. Derfor stop her og få lavet det kompromis med revisoren. At opfinde krav ved at lyve vil ikke tjene til din gunst, den slags opdager en erfaren dommer hurtigt og ideen stammer nok fra dine følelser og hjerte og ikke fra hjernen.
5. Som erhvervsdrivende skal du tænke på dit image og ry. Hvis du har 10 kunder og leverandører der taler pænt om dig og de alle fortæller det til 2 andre, der igen fortæller til 2, så har du inden ret længe 70 der taler pænt om din virksomhed og fra de 70 vil der strømme omsætning enten direkte eller indirekte. Hvis du ikke kan enes med din revisor er du nede på 9 og istedet 62 der taler pænt om dig og giver dig omsætning direkte eller indirekte.
6. Din konkurrent som har bedre styr på tingene og sine aftaler kan meget nemt have 70 der er positive og du 62, så han er allerede 12,9% foran dig. Man ser erhvervsdrivende der konstant kommer i konflikter og ikke evner at løse dem, så den positive balance bevares, de kan være langt under de 70 som den bedste konkurrent har og deres vækstrater er lave eller måske ligefrem negative i det samme marked, hvor den succesfulde har vækst.
Hvordan står gevinsten på 12,9% af din omsætning mål med de 5.000 kroner eller hvordan ser den betragtning i det hele taget ud for din virksomhed, de 10 kunder og leverandører er jo antal jeg har opfundet, dine egne forhold kan se anderledes ud. Men pas på det ikke narrer dig, for hvis du kun fokuserer på alle dem du har der er tilfredse, får du intet billede af hvor du står, du skal have inkluderet alle dem der ikke anbefaler dig. De der ikke har valgt dig, har alle en årsag og det skulle jo helst være således, at du har haft gevinst ved ikke at få de kunder (at de var tabskunder), men var de gevinstkunder, så har du begået en brøler, fordi du ikke har håndteret sagerne på en måde, så du ikke mistede gevinstkunder.
7. Den helt fornuftige måde at løse den her sag på, er at pakke dine følelser ned i en sæk og så bruge hovedet og lidt psykologi. Kør hen til den revisor og forklar ham, at du forventede en regning på 10.000 og spørg ham hvorfor den blev på 15.000. Lyt til hans forklaring og er den rimelig, så betal de penge og er den "luftig og famlende" så foreslå ham, om i ikke kan ordne den her sag på en mindelig måde og tilbyd 2500 og sig så, at det forudsætter, at i skilles som venner og ikke går rundt og taler dårligt om hinanden. Det løfte skal du så holde, uagtet om han bryder sit. For i det lange løb, bliver den ordholdende kendt for at gøre det og det gavner forretningen. Bruger revisoren også hovedet til at lave forretning med, så holder han også sit ord, for det er i sidste ende den bedste forretning for ham.
8. Så i virkeligheden har du sat den her debat igang, fordi du ikke kan styre dit temperament i forretning og pas på med det. De der ikke kan det, de springer som regel op som løver og falder ned som lam, hvilket svarer til at de blæser sig op som angribere, men har intet at have det i, så de taber kampen og står som tabere og til grin for deres eget temperament.
Forretning drives med hovedet og ikke med følelserne, det er mit hovedbudskab.