Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Plagiat, husbyggeri

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 17. Sep 10
Indlæg ialt: 380
Fra  Evers EL-teknik aps Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg er klar over, at forrummet måske ikke er det helt rigtige, dog har jeg en forventning om, at der måske sidder nogle kompetente folk derude, der kan svare på mit spørgsmål.

Hvis man nu antager, at man ønsker at bygge sit eget hus, men at det hus man bygger, kommer til at ligne meget et hus, fra en typehus producent. Kan man her, blive antastet for at have lavet et plagiat. ?? Naturligvis er det umuligt at opføre et 100% identisk hus, men hvor går grænsen??

Mangler du et godt tilbud på en el-opgave?? 
Evers EL-teknik ApS | Kavalerivej 16, 8930 Randers NØ | tlf. 71 99 83 34 | sk@eversel.dk | www.eversel.dk

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan være meget svært at give et endegyldigt svar på, hvor meget et hus må ligne et andet - for det er jo til enhver tid lovligt at lade sig inspirere. Så hvornår der er tale om inspiration eller om plagiat (efterligning), afgøres fra sag til sag, hvor ligheden vil blive bedømt. Der vil ikke blive set så meget på, hvor mange punkter på husene der er ens, men derimod givet en helhedsvurdering af, om der er tale om en bevidst efterligning af originalen - eller som der står i ABR 89: "Hvorvidt det er sandsynligt og i overensstemmelse med almindelige erfaringer, at værket B kan være fremstillet uden et forudgående, nøje kendskab til værket A."

Det er typisk ophavsmanden til det oprindelige værk, der rejser sagen, og som skal bevise, at der er tale om en efterligning af originalen. Sagen vil så blive fremlagt for en sagkyndig, uvildig instans som f.eks. Akademisk Arkitektforenings Retsudvalg eller Akademirådet, som vil vurdere sagen og træffe en afgørelse.

Læs mere her

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i det tidligere svar. Jeg har kørt en del af disse sager. Og jeg vil sige, at når du spørger, så er du nok fordi du er ved at bevæge dig forbi den fine grænse for plagiater. Eks. er der ingen tvivl om, at du ikke kan rekvirere tegninger fra kommunen på et hus, som du synes ser spændende ud, og så lave nogle ændringer. Noget andet er, at man selvfølgelig godt lade sig inspirere. Da økonomien er trængt hos flere af de store typehusfirmaer, så er de meget obs på disse sager, og rejser nogle til tider uhyggelige erstatningskrav, så det er ikke sjovt at komme ind i det maskineri. Dvs. indhent hellere tilbud hos en arkitekt i stedet for at lade dig inspirere for meget af noget andre har ophavsretten til.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

@Rikke. Må jeg så af ren interesse spørge, om man ikke skelner mellem at nogen "efterbygger" hele eller dele af et typehus til EGET brug eller om det er med salg for øje?

Jeg ville jo forestille mig, at hvis en entreprenør ville efterbygge et typehus og sætte det til salg (måske endda sige til evt. kunder, at dette stort set er et typehus identisk med XXX), så er sandsynligheden for at den oprindelige producent vil blive opmærksom på huset OG vil gøre noget ved det meget, meget større end hvis nogen "bare" bygger et hus til sig selv og lader sig inspirere af rumfordeling el.l.?

Lidt ligesom hvis man selv strikker Sara Lunds sweater fra "Forbrydelsen" til sig selv. Altså ikke med salg for øje.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tja. Vurderingen om der er tale om plagiat er den samme. Grovheden er dog selvfølglig større, hvis man er professionel og burde vide, hvad man gør - ligesom skadevirkningen og dermed erstatningskravet kan være større ved den professionelles snyltning. Derudover så er der en særskilt paragraf, hvorefter den oprindelige ophavsretsmand skal nævnes. Dvs. det er en særskilt overtrædelse, hvis man postulerer, at man er ophavsmand til en anden mands værk.

Dvs. du må heller ikke som privat person tegne videre på nogle byggetegninger, som du ikke har betalt for, men som eksempelvis kommer fra et typehusfirma, en arkitekt eller andet.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)