Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmabil til og fra møder/hjem

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 10. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg har selv prøvet at læse på diverse sider omkring de kommende spørgsmål men jeg kan simpelthen ikke finde hoved og hale i det. Derfor prøver jeg lige her:

Jeg skriver kørebog hver dag.

1. Jeg bruger en firmabil til at køre til møder fra min arbejdsplads. Når jeg har været til et møde kører jeg direkte hjem til min privatadresse og stiller bilen. Dagen efter kører jeg direkte på arbejde. Er dette lovligt hele året rundt? Jeg har som regel møder næsten hver dag, så jeg vil benytte den på denne måde nærmest hele året rundt. 

2. Jeg har som sagt kigget lidt rundt og der er noget med en 60 dages regel og 24 dages regel.. Er det noget jeg falder ind under i mit tilfælde? 

3. Jeg vil også gerne lige høre hvor meget jeg må på vej hjem fra et møde. Må jeg stoppe og styrketræne på vejen (mit center ligger på min direkte rute hjem som oftest) og må man handle ind? 

4. Hvis man skulle blive stoppet og ikke alle regler er overholdt, får man så en advarsel eller skal man med det samme betale beskatningen af minimum 160.000 kr?

Mange tak for kommende svar.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke helt du skriver du fører kørebog - for det gør man jo når man kører privatbil FOR firma og skal ha statens takster.

Hvis det er tilfældet så skal kørsel til dit arbejde jo ikke med i kørebog og kørsel hjem fra arbejde heller ikke, men der skal du kunne føre evt. EKSTRA km ud over turen hjem - til møde eller kundebesøg op og få fradrag for de ekstra km.  Det kræver du skriver hvor de ekstra km opstår (f.eks normal arbejde til hjem 10 km - nu 15 km = 5 ekstra km,)  Fittness center er naturligvis privat

Hvis så det er en bil din arbejdsplads/firma ejer og betaler så gælder:

Selve det at du har din hvidplade firmabil med hjem i det hele taget og dermed har rådighed over den udløser skatten efter min bedste mening og du får ikke nogen form for advarsel men skatten fra dag 1 du har gjort det og en bøde/bod. 

hvis - som jeg går ud fra - det er hvidplade bil ville jeg vel også formode arbejdsgiver fik en sanktion for ikke at indberette

Hvis det er en special indrettet bil der ikke kan benyttes privat og ikke hvide plader - kan svaret været et andet (men givet ikke svinkeærinder og kun fordi du skal køre ud til andet end fast arbejdssted)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.

Ja det er en hvidplade bil som firmaet ejer. 

Så du mener ikke at det er lovligt at køre fra arbejde til et møde og så derefter hjem til privat adresse? Næste dag kører jeg så direkte tilbage på arbejdspladsen. 

Det er hvad min chef har fortalt mig, at så længe det er til et møde fra arbejdspladsen og at mødets placering ligger tættere på min privat adresse end arbejdspladsens så er det lovligt at køre hjem og næste dag køre direkte på arbejde.. Er det forkert?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Virknubare:
Det er hvad min chef har fortalt mig, at så længe det er til et møde fra arbejdspladsen og at mødets placering ligger tættere på min privat adresse end arbejdspladsens så er det lovligt at køre hjem og næste dag køre direkte på arbejde.. Er det forkert?

ja det mener jeg absolut. Jeg ville måske være usikker hvis mødet lå så sjovt at der ikke var en eneste ekstra km ved at køre hjem - at mødet lå i lige linje væk fra arbejde - men sådan tror jeg aldrig det er og jeg tror heller ikke det ville ha betydning - det ville jo også gi dig fri bil til arbejde skjult og samtidigt beregner staten befordringsfradrag - så nej - duer ikke heller som om det skulle være så mystisk

At mødet er tættere på hjem end arbejde betyder absolut ikke noget i den sammenhæng.

Det som udløser skat af fri bil er helt klart selve det at man har den holdende ved sin hoveddør og den knalder dag 1 og baggudrettet - 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Virknubare:
Det er hvad min chef har fortalt mig, at så længe det er til et møde fra arbejdspladsen og at mødets placering ligger tættere på min privat adresse end arbejdspladsens så er det lovligt at køre hjem og næste dag køre direkte på arbejde.. Er det forkert?

Har kendskab til et rimeligt stort firma, der udførte samme praksis. Der var ingen "kære mor" eller mercy. Kasse 1 for personale og firma. Der var tale om 7 biler. Samt bøde/bod fra ansættelsesdato.

Jeg ville køre direkte til firmaet og stille den lånte bil.

Det var mit input.

Johnny

Tilmeldt 10. Aug 14
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres svar, meget informativt.

Hvilke muligheder har jeg så nu i forhold til firmabil?

Det er en minibil.

Hvis jeg skal have den som fri bil hvad vil det så koste mig? 

Hvilke måder kan jeg lovligt benytte bilen til og fra arbejde, og hvad er den billigste løsning? 

Hvilke måder/løsninger er der hvis jeg skal kunne benytte bilen til og fra arbejde og privat?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

det vil som minimum koste 160.000 kr + et miljø tillæg i ekstra indkomst x din skat og da det er på toppen ca 44% ialt af beløbet

Du kan aldrig benytte en firma bil til og fra arbejde uden den pris - skatten af 160.000 + miljøtillæg

Du kan købe bilen af din arbejdsplads og så kan arbejdspladsen skattefrit betale dig statens takster 3,73 kr per km op til 20.000 og mindre derover for alle firma km . Du skal føre nøje kørebog. 

Med det kan du sikkert få så meget i kørepenge at det dækker en god del af bilens pris

se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html og gå ned lidt under midten til kørselsgodtgørelse for ansatte

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Virknubare:
Det er hvad min chef har fortalt mig, at så længe det er til et møde fra arbejdspladsen og at mødets placering ligger tættere på min privat adresse end arbejdspladsens så er det lovligt at køre hjem og næste dag køre direkte på arbejde.. Er det forkert?

Ja og nej. Skatterådet har tidligere givet tilladelse til at firmbil kan tages med hjem op til 25 gange om året uden konsekvenser, hvis den ikke bruges erhvervsmæssigt og der føres kørebog. Derudover falder hammeren.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:

Virknubare:
Det er hvad min chef har fortalt mig, at så længe det er til et møde fra arbejdspladsen og at mødets placering ligger tættere på min privat adresse end arbejdspladsens så er det lovligt at køre hjem og næste dag køre direkte på arbejde.. Er det forkert?

Ja og nej. Skatterådet har tidligere givet tilladelse til at firmbil kan tages med hjem op til 25 gange om året uden konsekvenser, hvis den ikke bruges erhvervsmæssigt og der føres kørebog. Derudover falder hammeren.

tror der sal stå - og den ikke bruges privat (ex ti fittness på vejen) og ikke   ikke bruges erhvervsmæssigt :)

Findes det i lovparagraf eller er det en kutyme?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig, fittness på vejen er no go. Tror såment at praksis fremgår af den juridiske vejledning.

For fuldstændighedens skyld kan det så nævnes at der er særregler for personer med opsøgende salg, som kører ud til kunder direkte hjemmefra - og som max en gang om ugen kører direkte på kontoret. Men det lyder ikke til at være tilfældet her.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)