Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betydningen af DOCTYPE

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Dette spørgsmål er nok mest af teknisk karakter.

Mine html dokumenter starter med koden:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">

Det er jo fint nok, men har EN nogen betydning?

Nogle gange får jeg en fejlmelding om, at jeg har defineret siden i UTF-8, til trods for, at jeg længere nede i dokumentet har koden 

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /> 

For en sikkerheds skyld har jeg indarbejdet en vane med at erstatte alle mærkelige karakterer, fx 'ø', med deres respektive "sikre" html kode - når jeg ellers husker det.

/anders

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :

DOCTYPE har en enorm betydning for det er den der fortæller hvordan browseren skal tolke dit dokument - er den angivet forkert eller er der slet ikke risikerer du at browseren går i en såkaldt quirksmode, du kan læse lidt mere om det her.

Hvilket DOCTYPE du så skal vælge er lidt religion men jeg vil umiddelbart fraråde at benytte XHTML simpelthen fordi du med stor sandsynlighed serverer HTML og ikke XHTML til browseren og så tvinger du den på overarbejde for at løse dine fejl (ikke rigtige fejl, men fordi du sender XHTML-kode afsted med besked om at det skal tolkes som HTML da IE ellers har nogle problemer). Du bør i stedet skifte til HTML5 - så får du samtidig fordel af nye muligheder.

At sætte meta løser ikke nødvendigvis encoding problemer da filen kan være gemt med en anden encoding og serveren kan servere filen med en tredje så der skal være styr på det hele vejen rundt. Samtidig vil jeg mene at UTF-8 er det rigtige valg.

Der er for så vidt ikke noget i vejen for at benytte html entities i stedet for "rigtige" tegn - men det bliver ofte brugt for at maskere manglende styr på character encodingen på siden og/eller databasen (læs evt her) så jeg foretrækker rigtige tegn dels for at spare tid og dels for tidligt at afsløre mulige problemer.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Horsens
Tilmeldt 21. Jul 09
Indlæg ialt: 668
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Mit spørgsmål gik egentlig mest af alt på betydning af EN.

Det er ellers fint det, du skriver.

Jeg ved så bare ikke hvordan den kode, jeg så skal bruge, ser ud.

/anders

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"EN" er en fast del af den valgte DOCTYPE - du kan ikke ændre den til f.eks. DA, da det ikke har nogen effekt (og i øvrigt kun vil gøre din DOCTYPE/HTML "ugyldig").

"EN" har heller ikke noget at gøre med den fejl/advarsel, du får. Den skyldes (med al sandsynlighed), at din server automatisk sætter UTF-8 som encoding i din servers "Header" (ikke at forveksle med <head> i HTML-koden). Server-headere prioriteres altid højere end HTML-headere, så hvis der er forskel på det du skriver i din HTML og serverens header, vil serveren vælge den encoding, du har i serverens header.

Det nytter derfor ikke at indsætte denne: <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />, da den bliver tilsidesat.

I stedet skal du - hvis du ikke vil beholde UTF-8 encoding/tegnsætning - ændre det i din servers header; enten via server-indstillingerne eller via det server-sprog, du benytter.

Hvis du f.eks. benytter PHP som server-sprog, kan du "overskrive" serverens encoding-indstillinger via følgende kode:

<?php header("Content-Type: text/html; charset=iso-8859-1"); ?>

Koden skal indlæses på alle de sider, hvor du ønsker, at den skal være gældende. (husk i øvrigt at gemme dine HTML-dokumenter med den samme encoding, som du vælger at sætte i "headeren").

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 14:24
Hvor mange stjerner giver du? :

"EN"-delen stod også i mit første link :)

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)