Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import af varer fra USA - moms og told...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 21:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg længe søgt efter fyldige sider på nettet, der viser eksempler på import og momsafregninger  - men endu kun fundet få brugbare. Så hvis I kender til gode link til eksempler herpå sååå....

Ellers har jeg desværre fundet flere tvetydige svar på, hvordan moms og told beregnes - så jeg håber nogle af jer kan give eventuelle svar.
På nedstående eksempel (taget fra www.danmark.dk ) er tolden beregnet af vareværdi OG fragt.
 
Varepris                                      261,47 kr.
+fragt                                         160,00 kr.
 
=toldværdi (261,47+160,00)      421,47 kr.
 
Told: 12% af 421,47                     50,58 kr.
+moms: 25% af (421,47+50,58)  118,01 kr.
 
At betale i moms og told              168,59 kr.
 
 
MEN, i følgende eksempel (bekræftet af revisor), er tolden beregnet EKS. fragt omkostninger.
 

Varekøb                              kr. 10.000.-

+25% import moms             kr.  2.500.-

+12% tarif                           kr.  1.200.-

Fragt                                   kr.     480.-

 fficeffice" />

Total indkøbspris                kr. 14.180.-

Tilmeldt 24. Aug 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Reglerne er de samme om man er privat eller firma, men som firma skal du ikke betale importmomsen kontant men angive den på din momsafregning.

Vedrørende told og importmoms af fragten:

Du vil altid komme til at betale told/moms af fragten fra USA. Det er bare et spørgsmål på hvilke betingelser du køber på.

Her er det et spørgsmål om Incoterms / leveringsbetingelser

Eks.1
Leveringsbetingelser:  FOB New York.
Du køber for $ 1000,00 + fragt på $ 100,00

Så er den ”statistiske told værdi” (toldsprog)  $ 1.100,00

Dvs.

1.100 x 6,1533*                                                      DKK    6.768,83
Told 12% á  6.768,83                                             DKK       812,28

Import moms 25% á  7.581,11                                DKK     1.895,28

Total                                                                       DKK     9.476,39

 Told/skat fastsætter en toldkurs være måned  pt. 615,33

 Eks. 2

 Leveringsbetingelser:  CIF Copenhagen

 Her er det din leverandør der betale fragten til København – enten havn ell. Lufthavn.

 Du køber for $ 1.000,00 CIF Copenhagen

 Dvs.

 1.000 x 6,1533                                                                  DKK   6.153,30

Told 12% á 6.153,30                                                           DKK      738,40

 Import moms á 6.891,70                   &nbs

Tilmeldt 16. Nov 05
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, takker for svaret.

Som jeg forstår eksemplerne:
Dvs. at told beløbet på 12% (på ovenstående eks.) er afhængig af om fragten er COD eller AB fabrik.
-Betales fragten (sammen med varen) før afsendelse, skal der beregnes told af fragten
- Betales fragten først ved modtagelse, bliver der ikke betalt told af fragten (da tolden udregnes førend fragt betales).
 
Korrekt?
 
 
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu blader du begreberne sammen  COD  (Cash on delivery) er en betalingsform. AB fabrik er en leverings betingelse.  Disse to betingelser har intet at gøre med om du skal betale told af fragten.

Er varens pris inkl. fragt skal du betale told af varen.
 
Er varens pris ekskl. fragt. skal du betale told af varen + told af fragten.
Tilmeldt 24. Aug 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :
 Nej, der vil altid blive betalt afgift/told af fragten. Men ved køb på CIF har din leverandør indkalkuleret fragten i varens pris frem til f.eks. København´s lufthavn, og du skal derfor ikke betale told af fragten fra Kbh. og til din adresse.

 Men man skal nogle gange se sig godt for. For nogle år siden fik jeg  nogle varer hjem fra USA med luftfragt ( 1 paller/ 450 kg) på betingelserne EXW / AB Lager USA. Jeg fik fra mit transportfirma en dør-til-dør pris pr. kilo ekskl. Diverse handling omkostninger.  Da jeg så endelig fik min palle leveret på min adresse i København med toldpapir…..så jeg på min afregning/toldpapir, at pallen var kommet hjem via Billund Lufthavn, Dvs. at jeg skulle betale told af fragten fra Billund til København samt terminal håndtering både i Billund samt på transportfirmaets terminal i København…. Jeg tror de danske transport/handling omkostninger løb op i ca. 2500,00 som jeg så skulle betale told af….

 Et lille fif til dig når du skal i gang:

Høre din leverandør i USA om de har en fragtaftale med et transportfirma som er repræsenteret her i DK f.eks.  Fedex, UPS, BAX m.fl.  Hvis du så får din leverandør til at booke din forsendelser via deres fragtfirma, og du betaler fragten direkte til din leverandør, vil du kunne spare rigtig mange penge på fragten frem for selv at booke via det dansk kontor( jeg gør det selv – og spare mellem 10 – 50%)  

 Håber du fik noget ud af det…

 Mvh
Jesper
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Jepser
 
Det lyder meget mærkeligt det du skriver. for der skal rent faktisk kun betales told af den andel af trnsportudgifterne der vedrør transport til den første EU-grænse dine vare passere  (også selvom det er luftfragt).
 
Mærkeligt nok er mine erfaringer med at få vare hjem fra udlandet, at det altid har været billigst at bruge et speditørfirma i DK til at stå for importen af varerne da vi i DK har ret lave fragtrater. Det er dog en betingelse at den pågældende speditør har kontor i det pågældende land.
 
Hilsen
Ravn
Tilmeldt 24. Aug 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn,

Ja, det er rigtigt, der var også sket en fejl fra transportørens side, men da toldpapirerne var lavet, vil det koste en del mere i administration end de 300/400 kr. jeg havde betalt for meget i told.

 Det med at vi her i Danmark har lave rater, er langt fra min erfaring… jeg får varer hjem fra New York ca. 2 – 3 gange pr. måned – og pt. Betaler jeg $ 1,29 pr. kilo (luftfragt) ekskl.  SF/FS/SED fee.

Jeg har undersøgt hos næsten alle danske transportfirmaer om den pris jeg har er okay – og det er den, den billigste pris jeg har modtaget fra et dansk firma er $ 1,65. Og samme eksempel har jeg på alm. Transport med lastbil fra Polen, her skulle jeg betale kr. 750,00 pr. palle hos et dansk firma men kun kr. 425,00 gennem min leverandør i Polen.

 Mvh
Jesper
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jesper
 
Når vi snakker priser på fragt mener jeg det er meget vigtigt at huske på at fragtraten kun er en del af de samlede fragtomkostning.  Det reelle sammenligningsgrundlag for fragtprisen når man sammenligner flere speditører, må være den enkelte speditørs samlede pris for en dør til dør levering. 
 
Hvor hvor mange kg får du sendt pr. gang? Hvad betaler du i div. gebyre, handling i cph samt levering til dig?
 
Hilsen
Ravn
Tilmeldt 24. Aug 05
Indlæg ialt: 84
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ravn,

Ja, alle transportfirmaer har deres egen type gebyr m.m.  Den pris jeg har fra Polen er all-in dvs. dør-dør inkl. diesel og maut gebyr.
 
Fra USA har jeg ca. 70 - 150 kg. pr. sending - dog er der et minimum på $ 110,00 pr. sending. Derudover betaler jeg Security Fee samt Fuel Surcharge Ca. $ 50,00 pr. sending. Men ellers er prisen dør-dør.
 
mvh
Jesper
 
Tilmeldt 11. Oct 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper 

Du skriver at du kan få billigere transport fra Polen til DK

gennem din leverandør i Polen

Kan du ikke oplyse mig hvilket transport firma din leverandør bruger i Polen i dag?

For jeg synes transporten med lastbil er meget dyrt.

Mvh Anja 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)