Hej
Hvis man får en god ide' til et produkt, når man ser et andet produkt, er det så lovligt at lave noget ligende med meget inspiration fra det man har set?
Eksempel: "Hay" ( firma der laver boligtilbehør), laver puder hvor der midt på puden sidder en stor knap.
Er det så lovligt, at lave en pude i en lidt anden dimension og med en stor knap på midten?
Når du får svaret - vil jeg gerne høre det også. Kender mange (fx. en mega tøj firma herhjemme) som bliver retsagt flere gange om året fordi han 'kopier lidt' men han når at tjene en formue før. Og så er der jo også (små) som bliver kopieret men har ingen 'til at tage sig af os de små.)
Om det var Warhol eller Picaso der skrev ''only the good get copied' (se fx. Warhols berømte malerier - mange er et kopie af noget allerade 'derud' bare på hans måde/farcon)
Andre må byde ind her som har styr på IP, men det er vel tilladt at hente inspiration fra andre. Du må bare ikke kopiere deres produkt.
at placere en knap i centrum af en pude er næppe beskyttet uanset størrelsen af denne, men det ville være ulovligt at F.eks. alene ændre farve på disse produkter.
Du må ikke lægge design af egne produkter så tæt mod andre at der kan være tvivl om hvorvidt det er tale om den andens produkt.
Det er en konkret individuel vurdering af produkterne. I vurderingen lægges der vægt på en originalitets- samt lighedsbedømmelse. Det vil blandt andet sige, at der ikke skal så meget til at der dømmes lighed mellem to produkter hvis det oprindelige produkt har en høj originalitetsvurdering og omvendt.
I dit eksempel med Hay puderne vil jeg sige at originalitetsvurderingen (også kaldet værkshøjden) er lav. Der er en sandsynlighed for dobbeltfrembringelse, altså andre kunne have lavet det samme, uden at kende til Hays puder. Der er dog nok originalitet til, at de selvfølgelig er beskyttet (der skal ikke meget originalitet til at der er værkshøjde). Dvs at man må gå tæt på med inspirationen. Som du nævner andre dimensioner og en anden slags knap vil sandsynligvis kunne gøre det.
En ting der måske trækker i den anden retning er et begreb koktvedgaard opfandt der hedder "identitetsoplevelse" det betyder at man får samme identitetsoplevelse ved sammenligning af to produkter, på trods af forskellene mellem de to. Hvis det er de væsentlige/unikke dele der er "kopieret" kan det give samme identitetsoplevelse på trods af mange andre forskelle.
Men man kan ikke give noget overordnet entydigt svar, da det som sagt altid vil være en individuel vurdering.
Mvh Anders
WWW.YOINK.DK - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk
Det er en konkret individuel vurdering af produkterne. I vurderingen lægges der vægt på en originalitets- samt lighedsbedømmelse. Det vil blandt andet sige, at der ikke skal så meget til at der dømmes lighed mellem to produkter hvis det oprindelige produkt har en høj originalitetsvurdering og omvendt.
Der skulle have stået: ... til at der dømmes plagiat...
WWW.YOINK.DK - VI ELSKER ELEKTRONIK - anders@yoink.dk
man kan tilføje at der er en vis domspraksis - i design/kopi sager, at kræve mindst 15% ændret - på alle væsentlige punkter. Det er ikke nok at lave ting 15% på et punkt men det skal være helheden
Det er så ikke en facitliste så inspiration findes alle steder men man skal lade være med at gå for tæt
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER