Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fra ide til produktion - hvad mener du en eventuel investor kan kræve?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino,

Efter lidt over et halvt år har min kollega og jeg, valgt at få realiseret vores idé som vi mener kan have stor succes.

Til dette er vi på udkig efter en investor med et pænt beløb, da vores idé har mange krav, blandt andet skal der tages patent, men produktionen kan også gå hen og blive en dyr affære.

Vi er næsten færdig med en prototype (mangler sidste finish) samt forretnings planen er også godt på vej, vi har et mindre beløb vi kan ligge til, men dette er slet ikke på niveau med det vi nok skal bruge.

Vi har tænkt på at oprette en Kickstarter kampagne, men som i sikkert ved kræver dette en hel del, da det jo som bekendt ikke er en mulighed i det danske.

Men her kommer vores spørgsmål:

Hvilke overvejelser skal vi have med for at gøre det bedste indtryk?

Hvor er det bedste sted at lede efter en investor

Skal vi springe ud i det, eller mener i det bedst selv at rejse en kapital i stedet for en investor?

Mange tak på forhånd.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:44
Hvor mange stjerner giver du? :

SimpelMedia - Emil Christoffersen:
... men dette er slet ikke på niveau med det vi nok skal bruge

Hvor meget skal I bruge? Svaret kan nemt afhænge af beløbets størrelse.

Mvh Carsten

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 10:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret Carsten, det skulle vi naturligvis have tilføjet.

Vi skal helst op på de omkring 300.000 da vi som sagt også skal have patent på produktet.

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Nogen forslag?

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 15:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som en udfordring. Men bestemt ikke umuligt.

Jeg synes at det at i har en prototype (helst en fungerende prototype) er et rigtig godt skridt på vejen. Der er noget for investorerne at prøve, at blive begejstret over, at røre ved, og prøve. 

Produktudvikling som er mit speciale er en meget bekostelig affære. Ingen tvivl om det, og 300.000 (alt efter produktet) er et fornuftigt prisleje. Jeg har været med til at lave sådan et cykelstativ til at sætte bag på en bil, og her var udviklingsomkostningerne i omegnen 500.000 .- kroner, samt 800.000 kroner til støbematricer hos en plasticstøber i Indien. 

Der skal altså sælges nogle stykker for at dække det minus ind.

Men som sagt, en rigtig god forretningsplan, en helt klar og entydig retning for produktet (men jeres velvillighed til at lytte på jeres investorer hvis de har forslag til forbedringer), MEGET VIGTIGT et budget hvor jeres løn for perioden er inkluderet!,  samt den altid overbevisende prototype er simpelthen vejen at gå. 

Har i prøvet at kontakte nogle af de investorer der er her på siden ?

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 15:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor finder man de bedst og mest seriøse investorer? da jeg har skrevet til 5 og kun fået svar fra 1, der er ikke seriøst, min henvendelse var prof. og seriøs opsat og al dokumentation var nemt at overskue.

Man kunne godt skrive en hurtig mail retur. Det er ikke god stil :-( 

Så jeg leder også efter en partner eller investor til mit tv møbel.

Fra Roskilde
Tilmeldt 16. Jun 09
Indlæg ialt: 2315
Fra  PITOT Watches Skrevet kl. 15:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hvis i skal bruge 300.000 hvor meget equity får investor så i jeres firma?

i skal nok vente med at søge til i har fået patent - hvis i f.eks siger at investor får 50% af jeres firma for 300.000, så er det ensbetydende med at i værdisætter jeres firma til 600.000 - har i tænkt over at jeres firma højst sandsynligt er 0 værd lige nu?

en investor vil typisk kræve at i er ligeså risikovillig som ham og i begge mister en del hvis det går galt, han gider ikke tage hele risikoen for i kan leve jeres drøm ud.

når det er sagt så vil han nok kræve en forretningsplan og mulighed for udvidelse hen ad vejen af forretningen, altså at der er potentiale for vækst.

håber det kan hjælpe på en eller anden måde :)

Aviator ure inspireret af kampfly - pitotwatches.com

Tilmeldt 12. Jan 13
Indlæg ialt: 163
Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Uldal,

Tak for dit svar, det er helt klart en udfordring, men vi er klar til at tage kampen op :-).

Vores prototype er fungerende, og har nogenlunde det design vi leder efter, vores 3D illustration er også på vej fra en designer, så vi er allerede godt på vej på det punkt.

Der skal helt klar sælges nogen stykker, men det sigter vi da også helt klar efter at der bliver. 

Det kan godt være de 300.000 er for lidt sat, men det kan vi eventuelt komme mere konkret ind på når vi har fundet nogen som kunne være interesseret.

Vi har gjort noget forarbejde mht leverandør, for at høre om det overhovedet var muligt at få fremstillet produktet til en fornuftigt pris.

Vi har ikke prøvet at kontakte nogen investorer her på siden endnu, da jeg englig troede det var gået lidt i stå, og samtidig kunne jeg ikke rigtig finde rundt i det, så tænkte der muligvis var en side/forretning der kun koncentrere sig om dette.

Igen tak for dit svar, det var helt klart brugbart :-).

Mvh Emil Christoffersen

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at jeg spurgte til beløb var, at nogle leder efter investorer til beløb på fra 10.000 kr. og det er ikke et beløb investorer normalt gider beskæftige sig med, det er mere banker der arbejder i det leje.

Ved I med sikkerhed om der kan tages patent? Det vil uden tvivl være et stærkt argument når I søger investorer. Og det at I også har en prototype er også en klar fordel. Hvis ellers jeg forretningsplan, budgetter etc. ser fornuftige ud, burde det være muligt at få en investor med på ideen. Hvis I kan få et par udtalelser fra potentielle kunder, vil det være helt perfekt.

Prøv evt. Amino Kapital.

Mvh Carsten

Fra Brønderslev
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 514
Fra  Daltek IVS Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig i det Carsten skriver.

Vedrørende beløbets størrelse er det altså afgørende at i har lagt et budget og en handlingsplan så en investor faktisk får leveret "pakken". Når man skal smide penge på bordet efter et projekt som investor vil man gerne have så "færdig en pakke" som mulig.

Jeg har prøvet før at arbejde med investorer, og her er økonomi altså bare nøgleemnet, hvor det for jeres vedkommende mere handler om jeres produkt, og den spænding i har ved at arbejde med det, og se ideen blive realiseret. Her er investoren mere "kold" og i kan ikke forvente at han har samme ildhu omkring produktet som i selv har. Til gengæld leverer han kapitalen til at realisere med.

Hvis ikke Amino kan hjælpe med investorer, så prøv at tage fat i nogle af de større revisionsfirmaer. De plejer at kende nogen der gør i den slags. Det var den måde jeg fik kontakt til mine dengang.

Men som sagt, det er KEY at i kommer med en fuldstændig færdig pakke, og også meget gerne nogle forhåndskunder eller hensigtserklæringer fra potentielle kunder. I skal have lagt et budget og en tidsplan, i skal have styr på langt de fleste leverandører og alle de fysiske ting. Jo mere komplet pakken er jo nemmere er det at sælge det til investoren.

Eksempelvis et beløb, lad os sige 300.000, et budget med løn og køb, montage, markedsføring osv osv kort sagt alle udgifter over eksempelvis 6 måneder, og et bud på hvor mange produkter i får bygget pr måned, og hvor mange i forventer at sælge på den periode. Igen også meget gerne med nogle tal på, forventet omsætning osv. 

Og så er det helt korrekt også sådan med investorer at de som regel ikke er meget for at løbe den økonomiske risiko selv, og derfor kan det være en ide at i får sparet lidt op inden i fanger en investor.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)