Hej Alle, Jeg er (desværre) kommet dertil, hvor jeg formentlig skal fyre en medarbejder. Det skyldes ikke virksomhedens formåen, men en realisation om at medarbejderen simpelthen ikke er kompetent nok, og kan levere det jeg/vi skal bruge. Jeg har to spørgsmål; 1. Medarbejdere er IKKE under overenskomst og ansat som månedslønnet funktionær. Hvad skal jeg være opmærksom på ved en fyring ? Er der nogle regler der skal overholdes ifht. skriftlige advarsler mm ? Hvordan bør jeg forholde mig for ikke at overskride nogen love? 2. Nogen der har gode råd til selve samtalen ? Fyringen kommer som nævnt af at medarbejderen trods flere års erfaring nu, aldrig er kommet op på det kompetence-niveau som vi ønsker. Vi har forsøgt med kurser, været tålmodige - men der er ikke sket noget. Mit problem er at jeg selv har været alt for dårlig til at "gå til stålet" med medarbejderen, og det er hurtigt blevet sådan en ting man bare acceptere - at medarbejderen var langsommere end alle andre og skulle have tingene ind med en guidet ske. Anyways, håber der er nogle der kan hjælpe mig - først og fremmest med punkt 1, så jeg ikke får virkelig dummet mig! |
Alt efter hvor mage år vedkommende har været ansat som funktionær, skal der gives fra 3-6 mdr. opsigelse.
Få fat i funktionærloven og læs om opsigelse der.
Surt både for dig og medarbejderen, at du ikke har været bedre til at stille krav.