Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring, fradrag og erhvervskonto. De 3 klassiske spørgsmål.

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 05:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej amino'er!

Jeg er en selvstændig frisør, der har nogle enkle spørgsmål, som google ikke kunne besvare for mig. (Muligvis har jeg ikke googlet godt nok, men nu prøver jeg her, hvor masser af erfarne iværksættere er til at finde)

kort info:

Jeg driver en nyopstartet frisør enkeltmandsvirksomhed, med få omkostninger, da jeg kører et enkelt koncept uden det store fancy hurlumhej, da det er stemningen og kvaliteten af klipningen, der sørger for indtjeningen i mit tilfælde.

Indtil videre, har jeg kørt uden dankort terminal, da systemet ikke er blevet sat op endnu, så det har kun været fysiske kontante betalinger der har været betalingsformen i butikken.

Så for at summe op:

Omkostninger:

Frisør værktøj, inventar og husleje inkl varm el osv - INGEN VIDERESALGSPRODUKTER

Indkomst:

Hovedsagligt består indtjeningen kun på klipninger og barberinger.


______

Nu hvor det er blevet summet op, kan jeg uddybe hvilken problemstilling jeg sidder i lige nu:

1. Som jeg har læst på nettet, så virker det som om at jeg kan få fuld fradrag for alle mine omkostninger, kan det passe? Eller er det kun momsen jeg kan trække fra?

2. Jeg har indtil videre bare kør ind- og udbetalinger på via min personlige konto, kan der opstår problemer ved dette?

3. I forhold til udregning af overskud, og udtræk af overskuddet til personligt brug udregner jeg således:

Formel for overskud: ((Omsætning/125*100)-omkostninger)/100*skatprocent25%=Overskud.

Formel for lønudtræk: Overskud-(Overskud/100*skatteprocent36%+Overskud/100*ambidrag8%)=Løn

^Er overstående korrekt udregnet?

Til sidst, så har jeg altid undret mig over: Hvis produktet af skatteprocentet af omsætningen, efter udregning af moms og omkostninger, er mindre end ens fradrag, går det overskydende fradrag så bare til spilde? f.eks. Hvis jeg f.eks. har i min første virksomhedsmåned 2000kr efter udregningen og et fradrag på 4000kr fra huslejen, og når jeg skal til at udregne hvad beløbet er efter skat og fradrag, hvordan er det så lige præcis det fungerer? Får jeg så de fulde 2000kr, hvor de resterende 2000kr fra fradraget går til spilde?

Håber i kan hjælpe, måske forvirrer jeg mig selv mere end nødvendigt og gøre det mere komplekst end det er.

Tusind tak på forhånd!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Frisør KBH:

1. Som jeg har læst på nettet, så virker det som om at jeg kan få fuld fradrag for alle mine omkostninger, kan det passe? Eller er det kun momsen jeg kan trække fra?

2. Jeg har indtil videre bare kør ind- og udbetalinger på via min personlige konto, kan der opstår problemer ved dette?

3. I forhold til udregning af overskud, og udtræk af overskuddet til personligt brug udregner jeg således:

Formel for overskud: ((Omsætning/125*100)-omkostninger)/100*skatprocent25%=Overskud.

Formel for lønudtræk: Overskud-(Overskud/100*skatteprocent36%+Overskud/100*ambidrag8%)=Løn

^Er overstående korrekt udregnet?

Til sidst, så har jeg altid undret mig over: Hvis produktet af skatteprocentet af omsætningen, efter udregning af moms og omkostninger, er mindre end ens fradrag, går det overskydende fradrag så bare til spilde? f.eks. Hvis jeg f.eks. har i min første virksomhedsmåned 2000kr efter udregningen og et fradrag på 4000kr fra huslejen, og når jeg skal til at udregne hvad beløbet er efter skat og fradrag, hvordan er det så lige præcis det fungerer? Får jeg så de fulde 2000kr, hvor de resterende 2000kr fra fradraget går til spilde?

Håber i kan hjælpe, måske forvirrer jeg mig selv mere end nødvendigt og gøre det mere komplekst end det er.

Tusind tak på forhånd!

UHA du bør få noget bogholder hjælp for de er meget langt fra at ramme skiven overhovedet

Til 1

Moms er ikke del af dit resultat. Dit resultat er indtægter minus omkostninger uden moms - moms ligger alene og salgsmoms minus købsmoms indbetales

2

nej ikke så længe du fører regnskab korrekt

3

Du kører givet ikke VSO og så er der ikke nogen forskel på skat af overskud og det du kalder løn. Der er slet ikke løn - men personlig skat af hele dit overskud uanset du hæver penge eller ej

Se http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html om hvordan man beskattes i personlig virksomhed

og se lidt basalt om skat og moms - men jeg vil mene du med fordel kan knytte en regnskabsperson til dig - ikke en fast men en der for 400 kr om måneden eksternt vil sidde og lægge dine bilag i regnskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/helt-basalt-om-moms-og-skat-for.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak skal du have John, du har været til stor hjælp.

Kan du anbefale nogle hjemmesider, hvor man kan få fat på kompetente bogfører?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aminos søster www.agera.dk giver op til 3 gratis uforpligtende tilbud på sådan en - skriv hvor i landet og lidt om hvad opgaven går ud på og regnskabsprogrammet - det er faktisk ikke så dyrt normalt  Der kan også komme nogen tilbud her i tråden måske

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Sorø
Tilmeldt 3. Jun 14
Indlæg ialt: 21
Fra  DOBSON - Regnskaber & Bogføring Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Frisør KBH

Skriv evt en besked til mig, hvis du har brug for hjælp.

Jeg tager 375 kr. ex. moms pr. time.

VH

Ditte Dobson

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak, jeg har gjort brug af muligheden John, og lad os håbe, at der kan komme et tilbud billigere end de 375,- i timen som fruen i forrige indlæg tilbyder mig ;-).

Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet, og set nogle små videokurser på YouTube, og man opdager hurtigt, at man får brug for et regnskabsprogram. Har afprøvet lidt alá dinero og Billys.

Dog når jeg kigger på dette, så er det som om, de er designet efter virksomheder med få, men <i>store</i> kunder.

DA jeg som frisør, hurtigt kan runde de 30-40 kunder (snildt i sommersæsonen og løndagene) på en uge, så tænker jeg om disse programmer kan arbejde med disse forhold? Jeg har lagt mærke til, at man nærmest kun kan registrere et salg ad gangen, og det kan jo blive belastende i længden i min situation.

ER det virkelig nødvendigt, at når jeg bogfører et salg, at jeg skriver navn, email adresse osv? Kan man ikke f.eks. notere salgene skriftligt i en notesblok/kasseapparat, også når man får rådighed til en computer, at man så bogføre det hele som en faktura i ens regnskabsprogram(bb & dinero f.eks.)?

Eksempelvis, at jeg f.eks. omsætter 2000,- inkl moms på en dag gennem et x-antal klipninger(ingen salg af produkter), også når jeg kommer hjem, så registrerer jeg de x-antal salg som 1 salg.

Det kan vel ikke gå helt galt, medmindre kunden vil have tilsendt en faktura, hvilket jeg bare kan lave ved siden af?

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

^nu ved jeg ikke om jeg husket at trykke på svar knappen, men tjek overstående indlæg, det er et svar til dig John.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

jeg vil mene du skal bruge et skattegodkendt kasseaparat helt enkelt og så kan du bogføre dagens salg samlet hvilket den der har givet dig tilbud, sagtens er med på

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes, at 375 kr. + moms i timen er en fin pris for en bogholder, hvis ellers kvaliteten er i orden.

Hvis prisen i udgangspunktet er det vigtigste, kan jeg med lethed finde en frisør, der klipper hele familien for 200 kr. Cool

Fra København
Tilmeldt 2. Aug 14
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hehe, nemt at sige hvis man ikke sætter det i forhold til noget. Har ikke kendskab til bogholder verdenen og de forskellige kvalitetsniveauer, og hvad man burde forvente for de kroner man lægger. Så jeg kan ikke bare tage fat i det første tilbud jeg får, det er reelt set dumt, når bogholdermarkedet er så stort som jeg har fået det indtryk af indtil videre.

Men hvem ved, måske ender jeg med at tage tilbuddet :0)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)