Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Firmating købt på privatkontoens kort - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Oct 12
Indlæg ialt: 33
Fra  www.inkline.dk Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle:)

Her til maj bestemte jeg mig for at lade mig CVR-registrere med mit tekstforfatterfirma. Jeg er dog knap så meget en ørn til det med bogføring (men har fået sat mig ind i Billy's Billing nu for at få styr på momsbetaling, skat osv.).

Jeg har to spørgsmål, jeg gerne vil have besvaret, hvis I kan hjælpe mig:
1) Jeg købte i februar måned en MacBook Air til 7.600 kr - altså før jeg var CVR-registreret. Jeg er med på, at jeg ikke kan trække momsen fra, men der er vel stadig mulighed for at skrive den som et fradrag på Skats hjemmeside til november, ikke sandt? 

2) Forleden dag bestemte jeg mig for at investere i et skrivebord, mapper m.m til 700 kr i alt. Kom dog i tanke om at jeg evt. kan trække både moms og beløbet fra i skat? Kan jeg det? Jeg købte det på mit private dankort - selvom jeg har et kort til min firmakonto. Hvis jeg kan trække det fra, hvordan bogfører jeg så dette? 

Jeg ved godt, at dette er små beløb, men vil rigtig gerne sætte mig ind i alt det her:)! 

På forhånd tak! 

/Nadia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde selv gjort lidt som dig.

Dog havde jeg bare bogført det (godtnok i Dinero) med Bank som modkonto.

Måden jeg rettede det på, da jeg endelig fik en erhvervskonto i min bank, var først at indskyde nogle penge i virksomheden (som ejer-indskud med "bank" som modkonto i kassekladen), samt rent fysisk fra min privatkonto over til erhvervskontoen.

Derfter lave 1 overførsel fra min virksomhedskonto til min privatekonto, på det beløb jeg havde brugt i alt.  Jeg blot kaldte dette for "udlæg af ejer" eller noget i den stil.  

-Nu stemmer erhvervskontoens saldo dermed 100% (samme saldo i Dinero som på kontoen i banken)  -det eneste der ikke stemmer, er naturligvis at der ikke er trukket en masse små beløb (computer, telefon, telefonnummer, forsikringer osv), men kun 1 stort beløb.

Tror med andre ord ikke at det er så afgørende vilken konto du rent fysisk har trukket det fra. Du skal blot lave en overførsel fra din firmakonto -og så bogføre som om firmaet har betalt (hvilket det jo også ender op med at gøre).

Ved ikke 100% om det er rigtigt at gøre det sådan, men der er sikkert nogen herinde der kan rette mig hvis jeg tager fejl.

-Om ikke andet, så har jeg da bumpet dit spørgsmål op :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nadia:
1) Jeg købte i februar måned en MacBook Air til 7.600 kr - altså før jeg var CVR-registreret. Jeg er med på, at jeg ikke kan trække momsen fra, men der er vel stadig mulighed for at skrive den som et fradrag på Skats hjemmeside til november, ikke sandt? 

hvis du intet har faktureret inden uden moms og ikke har brugt din macbook til noget privat - så kan du godt tage den ind i dit regnskab med moms - ellers er det rigtige at sælge den til din virksomhed for whatever 7.600 eller mindre - og derved bliver den udgift i virksomheden og dermed fradrag om du vil - og du har ikke problemer med privat brug i 4 mdr inden i forhold til moms. 

Køber man noget man har hjemme og vil bruge privat f.eks. 30%, printer, computer og alt andet - så skal man ud i at dele momsen så man kun trækker moms fra i forhold til firma andelen - som i DELT MOMS LINK som forklarer også hvordan det bogføres. Det er et af skats typiske kontrol punkter hvis man udtrækkes Big Smile

Nadia:
2) Forleden dag bestemte jeg mig for at investere i et skrivebord, mapper m.m til 700 kr i alt. Kom dog i tanke om at jeg evt. kan trække både moms og beløbet fra i skat? Kan jeg det? Jeg købte det på mit private dankort - selvom jeg har et kort til min firmakonto. Hvis jeg kan trække det fra, hvordan bogfører jeg så dette? 
 

Du bogfører det som udgift til skrivebord under småaktiver og mapper o.l. under kontorudstyr. Derved kommer momsen jo automatisk ind og det er helt ligemeget om du har betalt fra privat eller firma.

Modkonto er så i stedet for firmabanken en konto som ligger under egenkapitalen - mellem regning, som sikkert hedder "privat indskud" eller "tilgode ejer"

Den konto er så udtryk for at selskabet "skylder" dig de penge og vil du ha dem, så fører du dem over fra firma bank konto (kredit) som går ned med det beløb når du overfører til privatkontoen -  og modkonto skal være den med indskud ejer (debit) som derved går i 0

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 15. Oct 12
Indlæg ialt: 33
Fra  www.inkline.dk Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for jeres svar! Har lavet det nu i regnskabsprogrammet, og i betalingsbalancen ift. momsbetaling ser det ud til at virke :D Altid herligt at lære noget nyt. 

Rigtig god fredag aften til jer.  

Tilmeldt 24. Sep 13
Indlæg ialt: 190
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Nadia:
Jeg er dog knap så meget en ørn til det med bogføring (men har fået sat mig ind i Billy's Billing nu for at få styr på momsbetaling, skat osv.).

Jeg har to spørgsmål, jeg gerne vil have besvaret, hvis I kan hjælpe mig:

Lige efter "bogen" som afviger fra de nu voksne curlingbørn

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)