Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktiver taget med fra privat til erhverv

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 27. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Aurora Lighting Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Jeg har startet min egen lille enkeltmandsvirksomhed, da jeg begyndte at leje mere og mere af mit private udstyr ud og skal derfor have skrevet det ind som aktiver i firmaet. Jeg har dog det problem, at det i sin tid er noget udstyr jeg har fået gratis (teaterlamper mm.), så hvordan skal jeg helt konkret skrive det ind i mit regnskab? Der er jo ikke nogen afskrivning på dem, selv om de fleste af lamperne vil komme over grænsen for småanskaffelser, hvis de skulle erhverves fra ny.

Jeg benytter Dinero som regnskabssoftware, da jeg synes det er rimelig nemt at gå til, men jeg har dog ingen baggrund for at føre et større regnskab på den måde (tog en STX i sin tid).

Håber der er nogen herinde der kan være mig behjælpelig med det :)

På forhånd tak!

Fra København
Tilmeldt 19. Dec 13
Indlæg ialt: 1185
Fra  Dinero Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Skjoldminister:

Hejsa

Jeg har startet min egen lille enkeltmandsvirksomhed, da jeg begyndte at leje mere og mere af mit private udstyr ud og skal derfor have skrevet det ind som aktiver i firmaet. Jeg har dog det problem, at det i sin tid er noget udstyr jeg har fået gratis (teaterlamper mm.), så hvordan skal jeg helt konkret skrive det ind i mit regnskab? Der er jo ikke nogen afskrivning på dem, selv om de fleste af lamperne vil komme over grænsen for småanskaffelser, hvis de skulle erhverves fra ny.

Jeg benytter Dinero som regnskabssoftware, da jeg synes det er rimelig nemt at gå til, men jeg har dog ingen baggrund for at føre et større regnskab på den måde (tog en STX i sin tid).

Håber der er nogen herinde der kan være mig behjælpelig med det :)

På forhånd tak!

Hej Hej.

Jeg er i tvivl hvad du kan gøre med de lamper mv. og du må derfor vente på et andet klogt hoved svarer på dette.

Herunder kan du læse lidt om hvordan du bogfører selve aktiverne.

https://dinero.dk/support/sadan-bogforer-du-smaanskaffelser-aktiver-dinero/

De bedste hilsner

Rasmus

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må sælge dem fra dig selv til din virksomhed som standard udgangspunkt. Det er klart at du der ikke har noget moms med i billedet. Det som er dit problem er at få en god dokumentation for værdien af lamperne som den er på den dag du sælger dem til virksomheden. Her vil skat kunne være kritiske men kan du finde tilsvarende i blå avis eller få nogen professionelle til at gi dig et tilbud på dem (som om du skulle sælge til 3. part) så vil den type dokumentation kunne bruges.

Du må endeligt ikke kunne beskyldes for at vurdere dem spor højere end hvis du købte dem af ren trediepart og de skal naturligvis så ejes af virksomheden og bruges der - og ved lukning skal de sælges fra igen med moms hvis de har en værdi

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Aurora Lighting Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Det var også sådan jeg havde forventet lidt at det skulle gøres. Men hvordan skal jeg så reelt skrive det ind i mit regnskabsprogram, nu det er uden moms? Sagt på en anden måde - hvordan laver jeg et køb uden moms (er sådan jeg læser, at jeg skal gøre det?). 

Jeg har indtil videre prøvet på at danne mig et indtryk af, hvad nogle brugtpriser ville kunne være - dels gennem DBA (dog er der ikke rigtig nogen tilsvarende lamper) og så ved at finde nypriserne og lave en lineær afskrivning på dem, til de har nået den alder de har lige nu (ca.). Det ser dog ud til, at jeg må ud og have fat i nogle 3. parts folk, der kan give en vurdering af dem.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:31
Hvor mange stjerner giver du? :

du tager det som køb på en konto uden moms og hvis ikke dit program har en sådan må du lave en ny konto uden moms og ja, jeg ville få 3. parts  virkelig trediepart til at vurdere skriftligt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Aurora Lighting Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilket kontonummer, ville give mening at bruge, for jeg kan ikke lige finde en konto til køb uden dansk moms?

Ja undskyld, at jeg er rimelig novice-dum til det. Sad

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis dinero ville jeg lave en ny konto for småanskaffelser uden moms hvis det er under 12.600   den findes ikke

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jul 13
Indlæg ialt: 296
Skrevet kl. 21:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

du tager det som køb på en konto uden moms og hvis ikke dit program har en sådan må du lave en ny konto uden moms og ja, jeg ville få 3. parts  virkelig trediepart til at vurdere skriftligt

Mon ikke det trods alt er at skyde gråspurve med kanoner at få en revisorerklæring på noget i denne størrelsesorden. Lidt pragmatisk kan du sætte værdien konservativt og så er det næppe noget SKAT vil stejle over.

Tilmeldt 27. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Aurora Lighting Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså det vil fint falde under grænsen på 12.600 kr. De dyreste lamper har (efter en lineær afskrivning) en værdi på 3.194 kr. for fire stk - hvilket jeg også ser som en fornuftig brugsalgspris. Der er jo så selvfølgelig mere udstyr, men det er ikke noget der skal bruges i serie som fx kamera og objektiv.

Tilmeldt 27. Jul 14
Indlæg ialt: 11
Fra  Aurora Lighting Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det være bogføringsmæssigt korrekt at gøre følgende? Det skal siges, at det her kun er lavet som et fiktivt eksempel, og derfor ikke vil figurere noget sted i det reelle regnskab jeg fører.
Er kontonumrene rigtige nok?  

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)