Flere steder på nettet kan man tegne et abonnement/medlemsskab i forbindelse med at man bliver kunde. eksempelvis datingsider, bogklubber osv. Fælles for dem er at de koster et fast beløb hver uge/måned og at pengene trækkes via en fast opkrævning på det tilknyttede kreditkort. Når man skal opsige sit abonnement, skal man logge ind på "min side/profil" og finde en knap til formålet. Men hvis man forsøger at afmelde sig, lige så snart man har tegnet abonnementet (mens man kan huske det) og måske har fået første uge/periode gratis. Så bliver man mødt med en besked: "Af tekniske årsager kan abonnementet ikke opsiges de første X timer efter det er tegnet". Jeg har skrevet til flere af abonnements-udbydere for at høre hvilke tekniske årsager det drejer sig om, men har ikke fået en fornuftig forklaring. Det er nærliggende at tro at det blot er en måde at få folk til at glemme at opsige deres abonnement. Så mit spørgsmål er: Forbrugeren kan vel altid sende en skriftlig opsigelse pr. mail eller post. Uanset hvad den erhvervsdrivende har af opsigelsesprocedurer. Det er irrelevant om der er en opsigelsesperiode eller et opsigelsesvarsel på abonnementet. |
En opsigelse er gyldig uanset hvordan du sender den. De kan ikke stille krav om at den skal være udfærdiget på en bestemt måde. Om du vil sende den på toiletpapir (nok bedst det ubrugte) eller udprintet er lige meget.
Du skal bare i din opsigelse skrive hvornår den skal gælde fra og her skal du naturligvis tage deres regler i brug. De kan ikke nægte at modtage den, men din abonnementsperiode går indtil den udløber jvf. deres regler.