Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 ejere og holding konstellation

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 21. Jul 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg skal til at starte virksomhed med en partner, og har læst lidt om Muligheden for at lade en Holding virksomhed eje drifts virksomheden, og hvilke fordele det giver.

Mit spørgsmål er så. Når vi nu er to ejere, er det så nødvendigt at oprette 2 Holding selskaber. Eller kan jeg nøjes med et, og så lade min partner få overskudsbetaling direkte fra drifts virksomheden?

Er der nogle ulemper for os ved at gøre det som jeg nævner?

På forhånd mange tak for hjælpen og jeres tid!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan henvise til DETTE LINK som gennemgør ApS og et stykke nede også holding

Min opfattelse er, at der dannes ganske mange holding selskaber uden egentlig grund og at det bare giver mere administration og flere omkostninger, men der er bestemt også en del der har glæde af det som det fremgår i linket

I kan hver i sær afgøre om I vil ha holding eller få penge direkte som løn eller udbytte fra drift

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
der dannes ganske mange holding selskaber uden egentlig grund

Karsten Ree fik 2 milliarder KR udbetalt skattefrit til sit holdingselskab.

Skattefrit udbytte og fortjenester ved salg af underliggende driftselskaber er to gode grunde til at gøre det.

[Manuel signatur fjernet af moderator i henhold til Aminos regler om debatsignaturer]

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ejler Ottesen:

Karsten Ree fik 2 milliarder KR udbetalt skattefrit til sit holdingselskab.

Skattefrit udbytte og fortjenester ved salg af underliggende driftselskaber er to gode grunde til at gøre det.

lad os bare slå fast - at skattefrit udbytte = penge som drift har betalt selskabsskat af - OG at få dem op i holding ikke i sig selv sparer nogen form for skat - for når de skal videre ud til ejeren, så skal ejeren betale enten udbytteskat = i alt samme beskatning af fortjenesten som ved alm indkomstskat - eller løn med skat som kan betyde større risiko for topskat

Jeg synes ordet skattefrit udbytte er et dårligt ord for det er ikke skattefrit - det er selskabsbeskattet, og overskuddet kan ligge i drift - med totalt samme skattekonsekvens som hvis det føres op i holding. Derimod er det godt at føre det i holding hvis man har en risiko i drift selskabet - da pengene jo beskyttes mod kreditorer i holding

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jul 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Er det så korrekt forstået at hvis der udbetales udbytte 50/50. Så vil jeg få mine 25% skattefrit over i min holding virksomhed, hvor han vil blive personbeskattet af hans 25%?

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,5 stjerner givet af 2 person

Ejler Ottesen:

Karsten Ree fik 2 milliarder KR udbetalt skattefrit til sit holdingselskab.

Skattefrit udbytte og fortjenester ved salg af underliggende driftselskaber er to gode grunde til at gøre det.

Det lyder interessant. WinkYes

Kan du ikke i et iværksætterforum forklare dette ???Wink

Fordi hvis nu telefonen eller pennen ikke virker.

Går vi jo glip af dine guldkorn.

Var det brutto eller netto han fik ud af det ??Wink

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
Jeg synes ordet skattefrit udbytte er et dårligt ord for det er ikke skattefrit

Det er jo hvad det er i forhold til at der ellers skal betales udbytteskat.

Holdingselskab eller ej - det afhænger af hvad ens planer er videre frem. Kreditorbeskyttelse er en ting - men har man planer om flere projekter/virksomheder så kan man i princippet skubbe udbytteskatten foran sig lige lige til ens dødsdag.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror ikke jeg forstår den med 50/50 og så dine 25% (25% af hvad) men dit udbytte vil gå over i holding som "skattefrit" udbytte med 24,5% selskabsskat betalt i drift - og ikke anden skat før du selv skal ha dem ud.

Din patner vil enten få dem ud som løn som jo nedbringer overskud og dermed undgår selskabsskat til ca 44% skat som person efter fradrag hvis de hæves under året

Lader i pengene så som overskud i drift, vil hans del kunne komme ud som udbytte året efter (samtidigt som du fører overskud op i dit holding) hvor udbytte skat for din makker så op til 49.200 kr (og dobbelt op for ægtefæller) kommer ud til 27% udbytteskat - og så er pengene hans personlige uden mere skat. 

Dine står så i holding og kan kun komme ud til dig ved igen 27 - 42% udbytteskat eller personskat (oven i den selskabsskat der er betalt af overskuddet i drift)

Hvis du ikke har spor behov for pengene personligt, kan du i Holding investere dem videre (men det kunne du så også i princip gøre i drift  det er samme penge), men stadigt - du får ikke penge personligt ud af det. 

Læs her om UDBYTTE ELLER LØN og hvad der er fornuftigt for at begrænse skat mest muligt og der ser du også at skat som selskabsskat = og senere udbytte - uanset det kommer fra drift direkte eller via holding svarer godt til ialt 44% op til de 49.200 og til topskat over det - så løn med skat eller selskabsskat + udbytteskat - ligner hinanden fuldstændigt. 

Den store forskel i at ha holding er ikke skattemæssigt men at du beskytter de penge du fører op som udbytte til holding fra kreditorer hvis du har nogle sådanne. Yderligere er holding ofte en fordel hvis man har flere driftsselskaber. Det skal vejes op mod ekstraomkostning til lidt mere komplicerede regnskaber med sambeskatning. Vil du har holding bør du oprette det i forbindelse med hele stiftelsen.

Her skal du bruge lidt ekstra kapital - idet holding jo skal stiftes med 50.000 kr i kapital som så alle skal komme fra dig.

Holding kan så stifte drift ved at skyde 25.000 kr ind i nyt driftselskab - samtidigt med din makker skyder 25.000 kr ind. Dermed skal du har 50.000 kr op og din makker 25.000 kr op af lommen. Dit holdings kapital består så af 50.000 kr - nemlig dine 25.000 kontant og så for 25.000 kr værdi i anparter i drift

Jeg anbefaler du lige tager proff hjælp evt fra revisor til de konkrete overvejelser her

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Jul 14
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

@Henrik: Kunne jeg ikke få dig til at uddybe det med at skubbe udbytteskatten?

Planen er netop at jeg på sigt vil starte andre virksomheder, men hvis man bare "skubber udbytteskatten", så er der vel heller ingen indtægt?

Beklager hvis jeg er lidt langsom her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Koudahl:
Holdingselskab eller ej - det afhænger af hvad ens planer er videre frem. Kreditorbeskyttelse er en ting - men har man planer om flere projekter/virksomheder så kan man i princippet skubbe udbytteskatten foran sig lige lige til ens dødsdag.

enig - netop det med flere virksomheder og kreditor beskyttelse er vigtige faktorer og JA man kan nøjes med selskabsskat og ikke andet, ved at man ikke hæver udbytte-(og derved skubbe udbytteskat)  men det kan man jo reelt lige så meget uden holding - så igen der er kreditor beskyttelse nok for mig vigtigst som årsag til holding 

Hvis man ikke har brug for at få pengene ud til sig selv, så kan de jo stå i drift direkte med betalt selskabsskat eller i holding uden anden skat end den drift har betalt - til man dør rig

Jeg prøver bare at sige, at der givet stiftes mange holdings ud fra at ejer tror det er det eneste rigtige skattemæssigt - og det er i mine øjne en forkert begrundelse generelt, for holding koster ofte noget at administrere - Kreditorbeskyttelse eller sambeskatning af flere selskaber er derimod en god grund ofte.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)