Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mac eller PC?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 26. Jul 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle! Jeg er lige blevet 14 år, og skal starte i 8. klasse efter sommerferien. På min skole skal man have sin egen computer med i skole fra 8. klasse og indtil man går ud, og det var nok alligevel på tide at få mig en computer. Jeg har endnu ikke fået købt en, og er stadig i tvivl om hvilken en computer jeg skal købe! Mac eller en almindelig PC? Jeg skal som sagt ku' bruge den i skolen, skriver programmer osv. Den skal selvfølgelig også ku' bruges til øvrige ting, musik og lign. Jeg har hørt godt om Mac og elsker dens design! Men jeg har også hørt om problemer specielt til skolebrug! At der er nogle programmer som man bruger i skolen som man ikke kan få til mac, at man måske ikke kan overfører fra en pc til en mac... Men så kan man jo købe en office pakke ved siden af, eller noget med parallel desktop...? Jeg er personligt ikke så meget inde i alt det der, men prøver at forstå det! I må meget gerne skrive hvad i kan anbefale eller hvad i ved noget om, så jeg kan bliver klogere og få købt en god computer!
På forhånd tak!
-Camilla

Fra Helsingør
Tilmeldt 23. Nov 06
Indlæg ialt: 992
Fra  Hvorfor kan man ikke slette sin virksomhed fra Indeks? Skrevet kl. 22:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mac eller Windows, er næsten et religionsspørgsmål.

Jeg har selv gennem mange år haft begge, men bruger i dag kun Mac. Af grunde som design, enkelhed, nemhed, kvalitet, sikkerhed og jeg kunne blive ved.

Jeg har ikke selv nogen problemer med at dele den slags filer du nævner. De som jeg kender der går i skole har heller ikke problemer med at bruge mac. Og du kan faktisk også godt " target="_blank">installere Windows på en Mac og kører begge systemer på samme tid.

Men Mac koster noget mere, hvis man bare ser på udgiften til at købe selve maskinen. Min sidste arbejds Mac, som jeg faktisk stadigvæk har og virker fint, købte jeg for over 7 år siden. Ja, der er skiftet et par dele på den, men jeg har aldrig haft en Windows maskine med samme kvalitet.

Du kan sagtens købe en Mac brugt, der har et par år på bagen, og den vil fint leve op til de behov du beskriver.

Jeg vil ikke sige noget dårligt om Windows. Du kan spare nogle penge nu og her ved at købe en sådan og den kan helt sikkert løfte de opgaver du har. Men dem som jeg kender der har købt en billig Windows maskine, har ofte problemer ned maskinen inden for et års tid eller to.

Jeg vil nok råde dig til at finde nogen du kender som bruger Windows og nogen som bruger Mac. Få dem til at vise dig hvordan de bruger deres maskiner til hverdag og leg lidt med dem selv.

Her er links til nogle sider som måske hjælper dig:

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/digitaltguider/ECE435141/test-dig-selv---er-du-til-mac-eller-pc/ 

http://www.casperblom.dk/mac-imod-pc-og-vinderen-er-fundet/ 

Held og lykke med dit valg!

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Mac eller PC er det evige spørgsmål. Jeg laver videoredigering på min stationære PC. Jeg valgte PC da jeg selv kunne bygge en meget kraftigere maskine for et meget lavere budget. Det gør at min computer i dag arbejder rigtig godt sammen med mit redigeringsprogram. Når det kommer til stationære arbejdsmaskiner vil jeg (næsten) altid anbefale at købe en PC. Til gengæld har jeg også min trofaste MacBook Pro. Apples bærbare computere slår efter min mening alle bærbare PC'er. De er kraftige, holder strøm længe og føles solide, i modsætning til en bærbar PC lavet af plastik. 

Så min konklusion er: Hvis du er ude efter en bærbar, så køb en Macbook (hvis man har pengene), men hvis man søger en kraftig stationær, så skal det være en PC. 

I forhold til dine spørgsmål omkring problemerne med macbook og skoleprogrammer og lign, så tror jeg ikke det bliver noget problem. Jeg brugte selv en Macbook gennem min studietid på HF og kom aldrig i problemer med programmer eller filoverførseler.



Mvh
Tobias 

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 20. Aug 12
Indlæg ialt: 487
Fra  Happykids Skrevet kl. 00:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Mac vs PC altid et godt spørgsmål...

meeeen er det til skole brug, er svaret PC! Mange skolen (hvis ikke alle) har Windows system og her findes der altid programmer der bare ikke virker på en MAC, der kan i få tilfælde også være netværks problemer.

Går selv på skole for tiden, dog ikke lige 8 klasse, men stadig samme grundide. Vores skole anbefaler bruger af PC af flere årsager - Netværk, MAC kan godt gå på, men det kræver at skolens admin først skal ind over. Tekst programmer og lign. Skolen bruger Office til Windows, kan de ikke åbne dine dokumenter er det dit(vores) problem (her mener jeg dog ikke at der skulle være noget problem, men lad de kloge om det :)  )   og så har vi 2 hoved programmer der er er hjørnestenen i vores uddannelsen, disse programmer virker ikke på MAC, kort og godt.

Så selv om MAC har nogle virkelig fede produkter og gode! Så vil jeg til hver en tid vælge PC, når det er til skolebrug

:)

vh

//pete45

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I dit tilfælde, vil jeg vælge en Macbook Pro. Du får en lækker, stabil og sikker computer. Perfekt til det behov du har. 

Ikke ét ondt ord om en PC, du skal så bare sørge for, at købe en ordentlig en. Lad være med at købe den på forsiden af tilbudsaviserne, du kommer til at fortryde det. Windows er mere udbredt end Apple's system og derfor kan der sagtens være programmer, din mac ikke kan kører.. men det er ikke noget, der ikke kan løses.

Held og lykke med det. DBH Magnus 

Fra Herning
Tilmeldt 24. Feb 09
Indlæg ialt: 1017
Fra  Maler-maling.dk Skrevet kl. 04:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har altid brugt PC og min sidste PC var da også den største og hurtigste HP med I7 og hurtig processor osv.

Efter et halvt år prøvede jeg en mac book pro og på den er touchpad´en bare et lysår længere fremme, end alle de PC´er jeg har prøvet.
Den virker uden problemer og er mere præcis end musen på min "gamle" HP. På min gamle HP kunne man også bruge to fingre til at scrolle op og ned, men de skulle have en præcis afstand, for at virke. PÅ en mac book pro er det fuldstændig ligegyldigt, hvordan du holder de to fingre. Det virker bare!

Det eneste problem er at harddisken er lidt lille, selvom du køber den største. Men så må man jo bruge USB stick eller ekstern harddisk ;-)

Min "gamle" HP kunne efter et halvt år, kun holde strøm i en time ca. hvorimod min mac kan holde i flere timer, og den vejer kun halvdelen af min PC.

Så mac book pro er lettere for dig at bære rundt på i tasken også ;-)

Dbh
Michael Haahr

Fra Ølstykke
Tilmeldt 17. Oct 13
Indlæg ialt: 166
Fra  Poteshop.dk IVS Skrevet kl. 08:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er hardcore apple fan hvis man kan sige det på den sødemåde, men når det er sagt skal der også kunne vælges efter behov, altså OSX er ikke det bedste system til spil, der findes da spil som Diablo3, World of Warcraft og en masse andre, men Apple's OSX er ikke en spille platfor, og du som 14 årig hvis jeg skal tænke på mig selv da jeg var 14 år, så ville det at spille spil være en god ting og sjovt med ens klasse kamarater.

idag bruger jeg en konsol til at spille spil på fordi min arbjedsstrasion ikke skal have spil på sig af prencip, og jeg nægter som Apple fan at have en windows maskine i mit hjem, det bare mig ;) men hvis jeg stod i dine sko, ville jeg helt klart vælge en Windows computer så du har mulighed for at spille spil også og der findes de samme programmer til begge platformer stort set, når du så kommer vider i skolen, og skal skifte din computer ud eller ønsker et endnu mere stabilt styresytem kunne du vælge en Mac til den tid, men på nuværnde tidspunkt ville jeg nok bare vælge en Windows, den er billiger og kan køre spil på, det er blot min mening.

Mangler din hund hundefoder, hundelegetøj, hundeudstyr eller noget helt 4? Så besøg Poteshop.dk

Tilmeldt 19. Jul 14
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Som sagt så er det et religionsspørgsmål, hvis der er en debat på nettet som kan få folk til at fare i flæsket på hinanden så er det denne diskussion. Jeg går på uni og til skolebrug er en Mac bare det bedste, der er slet ingen diskussion. Office kører på den og foto/video redigering mv. er også bedre, så den kan klare alt skolearbejde du beder den om.

Hvis du kigger på nettet mht. denne diskussion, hvilket jeg har gjort i flere år nu, så synes jeg mere man ser folk som har haft PC og som er gået til Mac, men ikke så meget den anden vej rundt. Ulempen ved at vælge en Mac er at du formentlig bliver så glad for systemet at du aldrig vil købe en PC igen, hvilket kan mærkes på bankkontoen. Og så alligevel ikke, for ja du giver lidt mere for en Mac, men jeg vil vove at påstå at den holder dobbelt så lang tid som en PC hvis du passer på den. Min Macbook pro er fra 2011 og det synes ikke at den er 3 år gammel, heller ikke i softwaren.

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Min erfaring fra erhvervslivet er, at der i praksis kan være en række problemer med Mac-PC'er der skal samvirke med Windows-PC'er.
Det drejer sig bl.a. om at en præsentation (Power Point) kan se meget forskellig ud på en Mac og en Windows.
Jeg er sikker på at det alt sammen kan løses til et vist niveau på forskellig vis - men det kan være "bøvlet" at skulle være den der skal løse det.
I min store "kreds" blandt kolleger og kunder er der kun én "normal bruger" der bruger en Mac til "kontor-agtige" opgaver, og hun har været nødt til at også skaffe sig en Windows, bl.a. fordi hun ikke i praksis kunne dele udvikling og præsentation af Powerpoints med kolleger og kunder.

I tillæg dertil har jeg én kollega der bruger Mac, som har valgt at leve med Powerpoint-problemerne, og som ikke nødvendigvis selv skal producere og præsentere dem.

Ydermere har jeg nogle få "IT-hajer" i kredsen, der gladelig bruger Mac. Og de løser så alle problemer selv, og bruger dem bl.a. fordi de er fantastiske ifm. anvendelse af Unix-features. (Jo - Unix-features bruges stadig af nogle "hajer").

Og endelig støder jeg naturligvis på Mac i den grafiske branche. Der bruges de typisk i de kreative processer, medens "kontor-delen" af en række større grafiske virksomheder ofte primært bruger Windows.

Min egen Konklusion til skolebrug:

HVIS du skal bruge Powerpoint i skolen skal du overveje om du/I har vilje og stædighed til at løse problemerne mellem Mac og Windows (hvis de stadig er der / hvis de vil opstå).

HVIS I kan/skal bruge andre præsentationsværktøjer (fx Open Office) er der måske ikke noget problem.

Til info har mine egne unger brugt Windows-PC'er, lige som langt flertallet af deres skolekammerater (folkeskole, gymnasium, bachelor).
Og til info drømmer jeg selv nogle gange om at bruge en Mac i stedet for en Windows. Men helt ærligt orker jeg ikke "bøvlet" med at "være anderledes", og er rigtig glad for at JEG - med mit sæt af kompetencer - kan være super-effektiv på en Windows-PC. Så jeg får sikkert først købt en Mac når jeg engang får god tid. Ellers hvis jeg (igen) skal bruge en fed Unix-maskine til top-effektiv knusning af store tekst-mængder.

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 01:39
Hvor mange stjerner giver du? :

andersmj:
foto/video redigering mv. er også bedre
Der er jeg nu ikke enig. Som både Mac og PC-bruger vælger jeg nu altid min PC til videoredigering. Da Apple nogle år tilbage sad på tronen med Final Cut pro 7, som kun kørte på OSX, valgte jeg den platform. Men efter at Apple så småt har opgivet deres pro-users og lanceret Final cut 10 (som stort set er et iMovie+) må man erkende at PC fører på abejde med videoproduktion. Hvis man har forstand på at bygge computere som er optimeret til ens redigeringsprogram, vil man kunne bygge en arbejds-PC som owner en Mac til den doppelte pris. 

Det er også rigtigt at man skal være mere påpasselig med virus på en PC. Men så længe man tænker sig om når man surfer på nettet så er det ikke det helt store problem Wink I forhold til det originale spørgsmål så holder jeg stadig på at du skal købe en MacBook pro. Apple leverer efter min mening stadig de bedste og mest solide bærbare computere. 

Mvh
Tobias 

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)