Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Drupal vs. Joomla

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Kristian_Nissen:

. Jeg håber joomla har opdateret deres model for plugins og moduler siden jeg sidst arbejdede med det for snart 2 år siden for den var virkelig underlig.

Det var netop den gamle mambo struktur - der er _intet_ af den struktur tilbage overhovedet.

Joomla kører MVC (Model / View / Controller) som også er på vej til det nye .Net og Joomla er uovertruffent til customization og 3rd party integration i dag - I det hele taget må det være svært at rådgive andre om et system baseret på erfaringer som reelt set er forældet og er koblet på et andet system.

Wordpress er rimeligt simpelt og tilgængeligt for mange - men også utroligt begrænsende, men det rammer dog en god målgruppe.

Fra 7400 Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 306
Fra  Danetech v/Flemming Møller Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

wordpress har et hav af plugins så man kan få det som man vil have det

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Men strukturelt er wordpress ikke noget du bygger videre på for alvor som en platform ligesom du f.eks. kan med Joomla eller Drupal.

Men som jeg skriver så rammer wordpress helt sikkert en målgruppe og et marked :)

Fra bagsværd
Tilmeldt 28. Mar 06
Indlæg ialt: 164
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

lyder godt, det var da også den største omgang lo.. man kunne finde på at lave. MVC findes allerede i .Net, det findes og i java og alle andre web sprog, det er jo bare et design pattern ikke andet, men det går jeg ud fra du ved :)

Fra København
Tilmeldt 15. Dec 08
Indlæg ialt: 899
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Programmering (der jo ligger bag alt på nettet) er et sprog. Et kompliceret sprog hvor du kan nå ud til folk på tusinde forskellige måder, men hvor folk aldrig eller sjældent opdager forskellen på de måder der er at sige det samme på. Det er både det gode og det negative ved programmeringssprog.

Jeg vil påstå der er ligeså mange svar på dit spørgsmål som der er programmører, fordi man et eller andet sted på sin vej vælger at dedikere sig til en måde at formidle sproget på. Man kan godt overveje andre løsninger undervejs (og det gør gode programmører) men basalt set kan både Joomla, drupal og de andre CMS'er det samme. Spørgsmålet er bare hvor lang tid det vil tage at nå det ønskede stadie. Open Source CMS'er er i dag så adrætte at næsten intet er umuligt, men det kræver tid, energi, viden og... ja, tid.

Jeg er DRUPAL fan, og det er jeg fordi jeg har lavet mange løsninger med denne platform. Dette betyder ikke jeg ikke kan lave JOOMLA løsninger, eller at jeg betragter JOOMLA som dårligere end DRUPAL. Jeg synes bare DRUPAL for mig giver flere muligheder for at udtrykke mig på den måde jeg ønsker at formidle sproget på.

Det vigtigste i et sprog er ikke måden man siger tingene på, men hvordan de bliver modtaget og forstået...

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke så vild med typo3 - har ikke selv lavet noget i det, men jeg ved at titlen på siden også er titlen i browseren - man kan altså ikke rigtig være kreativ og give sine sider titler som "Køb guld, sølv og plet smykker, billigt og nemt" for så er det den titel der står på siden - og det er jo fjollet.

Derudover har jeg set et par dårlige designløsninger på typo3, men det kan jo være programmørens skyld ligesom systemets.

Jeg har hjulpet en veninde med at lave lidt meta tags og det er bøvlet og en ekstra feature der skal installeres i modsætning til Joomla, hvor det hele er i fra starten.

Men hvis du skal lave magasin, skal du vel have noget som http://www.skagensavis.dk/ ?

Det er mine 5 amatør cent :)

Mette

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Rigtig godt indlæg - jeg er meget enig i det du skriver!

Selv anvender jeg primært Drupal til de løsninger vi tilbyder, da jeg mener at Drupal er langt lettere at customize og skalérbart samt har nogle grundlæggende fordele ifht. Joomla, som fx. taxonomy delen.

Jeg tror at mange kan blive lidt skræmt over Drupal, når man kigger på backend UI'en, samt den stejle indlæringskurve der er i forbindelse med themeing. Her har Joomla! måske umiddelbart nogle fordel.

Men når man først er kommet rigtigt ind under huden på Drupal, så er mulighederne RIGTIG mange både i forhold til design og udvikling.

Her er lige et par links til sites der bruger Drupal:

AOK.dk
FRI.dk
Tipsbladet.dk
Sporten.dk
TV2Sport.dk
Information.dk

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu kommer det nok an på hvor godt man kender et system hvor effektivt og godt det er at bruge - vi bliver ofte hentet ind af andre web- og reklamebureauer til at rette fejl og lave de tekniske løsninger fordi vi virkelig kan vores kram og ikke arbejder med andet end Joomla.

Vi havde en Joomla kunde i december der rundede en kvart million besøg og skaleringen var intet problem - tværtimod kan det pågældende website fint trække mange flere besøgende og det endda uden at vi benytter os af caching funktioner og optimering i den henseende.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 12. Nov 08
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Ronniekc:

Jamen det har du da helt ret i og det lyder til at I er nogle af dem der har rigtig godt tjek på Joomla!

Uden at det skal blive en diskussion om 'religion', vil jeg dog personligt mene at Joomla! har nogle gevaldige mangler. Bl.a. bruger- og adgangsstyringen, det fungerer simpelthen ikke (jeg begriber ikke hvorfor de ikke har lavet det om i v. 1.5).

Joomla! 1.5 er dog afgjort blevet langt federe at theme og custimize i - det fungerer som det skal!

Men til større løsninger som nogle af de ovennævnte jeg linker til, vil jeg til en hver tid foretrække Drupal.

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 07
Indlæg ialt: 2539
Fra  redWEB ApS Skrevet kl. 17:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke umiddelbart noget særligt ved nogle af de links som ikke kan laves mindst lige så nemt i joomla - endda er Joomlas template system i dag betydeligt mere funktionelt og fleksibelt hvis du spørger mig.

Joomlas akillieshæl som off the shelf system pt. er ACL - men der findes en række extensions som lige præcis klarer formålet og styrken ved Joomla er jo netop også de godt 4500 extensions som findes (Vi udvikler også custom extensions til J1.5x).

Dog er ACL strukturen som et indbygget element planlagt til Joomla 1.6 - og så må jeg nok indrømme at det er svært at se noget som helst som Joomla ikke gør bedre end Drupal ;)

Side 4 ud af 5 (46 indlæg)