Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At have vagtordning som en del af ansættelse

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 07:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er,

Jeg kunne godt tænke mig at vende følgende problemstilling med Jer.

Vi har ansatte som funktionærer, og alle indgår i en vagtturnus, som går på at man op til 10 gange årligt har vagten, og skal besvare og reagere på indgående telefonopkald 24/7 i én uge ad gangen, altså op til 10 uger om året.

Vi har en del systemer, som skal køre, og som jeg har formuleret at alle ansatte er fælles ansvarlige for driften af, og dermed er vagthavende ansvarlig for at reagere på udfald i drfiten af disse som en del af sin faste løn.

Derudover får vagthavende 50% af vores tillæg på 100% af normal timelønnen når han/hun udfører fakturérbart arbejde for en kunde under vagtperioden.

Det er mig kommet på tale at der er nogen der ønsker betaling for at have vagten, hvilket jeg personligt er modstander af, dels fordi det ikke var "aftalen" under ansættelse, og dels fordi man ligefrem skal være uheldig hvis telefonen ringer mere end 1 gang i vagtperioden på en uge. Derudover har vi en op til 4 timers reaktionstid udenfor åbningstid, hvilket giver god tid til at vågne, kommer hjem, således at man ikke er helt låst under vagten.

Bør jeg betale mine medarbejdere for at krydre bagdel, og i så fald hvorfor?

Jeg kender mange, faktisk flest som ikke bliver yderligere kompenseret for at stå til rådighed 24/7, både i vagtordninger, men også reelt altid.

Det er selvsagt at hvis jeg skal betale for ingenting, så vil belønning ved udført arbejde blive justeret ned til absolut minimum, og ikke som i dag op til 500 kr. i timen til den der udfører arbejdet.

Jeg ser frem til Jeres visdom på området.

MVH Ulrich

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 07:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke have en medarbejder stående standby uden at denne får løn for det, man får altid et grundbeløb for at stå standby og så overarbejde når man rykker ud. Det er det mest normale og fair.

Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 08:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår det du skriver og da også helt enig, bortset fra aflønningsmetoden, og de takster jeg ser omtalt rundt omkring.

Er det bedre at gå f.eks. 50 kr. i timen, hvilket for 10 årlige vagter svarer til 4.667 kr. pr. måned, end at få en løn der er tilsvarende højere?

Det er lidt af en påstand at det er det mest normale, hvad begrunder du det på?

Jeg kende mange som har vagter som en del af deres ansætte uden merbetaling, og samtidigt også mange som blot har ansvarsområder som en del af deres ansættelse, hvilket i praksis indbefatter 24/7 vagt altid.

Nu skal man jo også anskue dette fra virksomhedens vinkel.

Er der rigtigt mange henvendelser udenfor normal åbningstid, så bør man enten overveje at udvide åbningstiden, og ligefrem ansætte medarbejdere til disse tidsrum.

Er der moderat antal henvendelser udenfor normal åbningstid, så giver det god mening af belønne de ansatte der konstant skal være standby, og som bliver forstyrret i tid og utide med kundehenvendelser.

Er der få henvendelser, i vores tilfælde måske 15-20 styk årligt, sjældent mere end 1/2 - 1 times arbejde, så er det ret svært at forsvare en udgift på godt og vel 350.000 kr. årligt plus de godt 5.000 kr. i overtidsbetaling. Hvis det bare skal løbe rundt, så skal hver kunde ligge godt 20.000 kr. hver gang de henvender sig.

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror ikke at du finder en overenskomst hvor man ikke får løn for standby vagter. Om det er teknisk personale eller gårdmænd som har snevagt, så får man et grundbeløb, da man jo er bundet op på at man ikke har fri råderet over sin fritid og det skal du jo have løn for.

Jeg ville aldrig tage arbejde et sted hvor der ikke er styr på dette.

Ellers kan du jo tilbyde evt. vagter til alarmkørsel, det er typisk en 12 timers vagt, men går der ikke en alarm, så har betalt en mand 12 timer for ingenting? med mindre at du har andet arbejde til ham.

Med din ordning kunne du tilbyde alarmkørsel hvor dine ansatte så sad standby på alarmene og kun fik penge hvis der gik en alarm? den går kun hvis man er selvstændig desværre.

Fra København
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 08:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis der er så få henvendelser, kan du ikke besvare disse som ejer af firmaet? eller finde på en løsning ( callcenter? )

Når jeg har fri, så har jeg fri, hvis man er ansat og hvis jeg skal besvare min tlf. med rådgivning eller hvad det nu er, så vil jeg have løn, det er arbejde og jeg arbejder ikke gratis, men du kan nok finde nogle som er ligeglade og gerne vil hjælpe lidt til.

Fra Ishøj
Tilmeldt 15. Feb 12
Indlæg ialt: 32
Fra  novaram ApS Skrevet kl. 09:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen i mit firma der arbejder gratis, de får en løn for hvad der er aftalt i ansættelseskontrakten.

Du vil altså hellere have en overenskomstmæssig løn på 36.000 kr. om måneden + 4.500 kr. pr. måned i vagttillæg, end at få 50.000 kr. om måneden uden vagttillæg? Eller som vi gør det, få f.eks. 30.000 kr. om måneden i fast løn om måneden og så op til uendeligt baseret på firmaets resultat og din andel af årsagen til resultatet baseret på loyalitet, engagement, innovation, performance og kundetilfredshed. På en god måned kan det nemt være 60.000 kr. i lønningsposen.

Men med engagement og loyalitet, medfører det så i vores firma at man også tager sin del af læsset med vagten, som jeg igen må pointere ofte ikke medfører noget arbejde.

Løn og dennes størrelse forpligter, og om end jeg er glad for dine indlæg, så kunne jeg godt tænke mig en arbejdsgivers perspektiv på denne problemstilling.

Hvad gør man i min situation?

Jeg kunne sagtens tage alle vagter selv, men jeg arbejder i dag mere med at udvikle min lederegenskaber og firmaet, end som tekniker, så det vil ikke være til kundernes fordel at jeg foretager alle disse.

Derudover har jeg også ferier, fødselsdage, bryllupper, konfirmationer m.m., hvor jeg enten ikke har lyst, eller kan foretage arbejde.

Tak guderne for at vi ikke er underlagt overenskomster, magen til stivnakket forkvaklet tankegang skal man lede længe efter. Mit hold har alle mulighed for at tjene langt over gennemsnittet ved blot at vise engagement og performance, men det sker ikke hvis man kun tænke løn og systemtænkning. ;o)

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Selvom du ikke har en overenskomst, kan man jo godt kigge lidt på hvad en sådan indeholder :-)

Jeg er kommet frem til, - med udgangspunkt i hvad der oplyses i trådstart -at hvis betalingen for overarbejdet overstiger 50% så behøver man ikke udbetale "vagttillæg" (HK) - og så tager man unægtelig som arbejdsgiver lidt af brodden af medarbejderens tankegang om at ville have i både pose og sæk.

Som arbejdsgiver kan man jo have en lønmodel med en grundløn + et personligt tillæg som indbefatter "vagtugerne" evt. indsat efter en turnusnøgle som medarbejderne så - hvis enighed blandt disse kan opnås -  kan byttes internt, - dog efter accept fra arbejdsgiver der som hovedregel accepterer vagtbytte medmindre særlige forhold gør sig gældende.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså hvis grundlønnen er så attraktiv og hvis man ikke har vagten altid, men også har fridage/døgn/uger, så ser jeg da intet til hinder for, at vagterne simpelthen er en del af den samlede pakke ved ansættelsen?

Det er da meget værre med de butiksansatte, der dag efter dag efter dag skal stå og tælle chefens kasse op og rydde gadevarer på plads efter lukketid uden at det tæller med i deres arbejdstimer og uden at få noget ekstra oven i den i forvejen MEGET beskedne løn. 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)