Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig som Youtuber?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Jeg har længe gået og tænkt på mulighederne for at oprette en selvstændig virksomhed med mine Youtube kanaler. Kanalerne indbringer indtægter gennem reklamerne der kører på videoerne og det har vist sig at fungere rigtigt godt med mine kanalers størrelse. Disse kanaler er jo ikke meget mere anderledes end folk med en hjemmeside hvor de har reklamer kørende på.

I øjeblikket betaler jeg jo som alle andre normale mennesker skat af det fulde beløb som kanalerne indbringer. Dette gør jeg også selvom at jeg benytter en del af pengene til at forbedre mit indhold, såsom opgraderinger til min computer, bedre video udstyr osv. 

Som selvstændig burde jeg jo kunne trække disse udgifter fra og dermed både spare penge i skat og potentielt også i moms?

Nu er jeg på ingen måde ekspert på at starte egen virksomhed, faktisk er jeg ret "grøn" indenfor området. Så derfor vil jeg rigtigt gerne spørge jer til råds omkring det. 

For i øjeblikket kan jeg kun se fordele i at gøre dette, men er der nogen store ulemper jeg overser og som ville gøre det til en dum ide? Og er det i det hele taget muligt for mig at gøre?

- Robin

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Robin,

Jo, det kan du helt bestemt gøre med fordel. Jeg har selv gjort det de sidste par år. Det er rigtigt at hvis du åbner en virksomhed så vil du kunne spare penge i SKAT når du køber udstyr og lign til dine videoer. Jeg tror ikke at der er dansk moms på de penge du tjener fra YouTube, derfor kan du nok ikke spare noget der.

Den eneste "udfordring" du får er når du skal udbetale løn til dig selv. Men hvis du bruger Danløn eller et lignende system så er det simpelt nok. 

Så vidt jeg husker så er du studerende. Derfor vil jeg anbefale dig at starte et IVS, ApS eller lign. Hvis du vælger en enkeltmandsvirksomhed, så vil din privatøkonomi og YouTube indtjæning blandes sammen, hvilket i sidste ende kan betyde at du skal tilbagebetale din SU

Jeg håber du kan bruge mine råd. Og gode videoer du laver!

Mvh

Tobias

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg modtager i forvejen nul og niks i SU da jeg er over fribeløbsgrænsen. Derfor ville det at oprette en enkeltmandsvirksomhed ikke være noget problem at det indblander min privat økonomi da det jo allerede er blandet sammen i forvejen.

Med hensyn til moms hentød jeg til besparelse af momsen på køb af udstyr. 

Så vidt jeg forstår med en enkeltmandsvirksomhed så er min "løn" det overskud der er kommet på mine private konti efter udgifter er blevet trukket fra. 

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Moms fungerer således at du skal have købt for mere end du har tjent for at få penge tilbage. Når der ikke er dansk moms på din YouTube indtjening vil du derfor ikke få penge tilbage i moms

Jeg er ikke lige så meget inde i enkeltmandsvirksomheder, men jo, det er vidst sådan det fungerer. Fordelen er dog ikke lige så stor skattemæssigt, da du ikke altid kan trække 100% af beløbet fra hvis du f.eks. køber en ny computer til videoredigering. Så skal du ind og udregne hvor meget du også kommer til at bruge den privat. Det er efter min mening noget rod. Hvis du opretter en IVS eller ApS virksomhed er det meget nemmere. Der kan du også opspare dine penge uden at skulle betale SKAT. Dette skal du kun gøre af overskuddet en gang om året. Hvis du har en IVS eller ApS virksomhed bestemmer du også selv hvor meget du vil have udbetalt privat. Man kan tjene omkring 9.000 kr. pr. måned ved siden af sin SU. Så du kan selv styre om du kan klare dig med det og så få SU på samme tid, eller om du vil gå over din fribeløbsgrænse

Mvh
Tobias 

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra Aarhus C
Tilmeldt 31. Jan 12
Indlæg ialt: 405
Fra  Bleep Films Eberhard IVS Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blevet lidt i tvivl omkring det med momsen nu. Jeg tror godt du kan få moms tilbage på de ting du køber i Danmark. 

Co-Founder & CEO @EasyPoker

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Efter alt hvad jeg har læst ville et ApS/IvS kræve langt mere tid og kræve kapital indskud og lign.

Jeg har ikke rigtigt nogen fordel af de fordele det giver med hensyn til hæftelse, det ville derimod gøre det hele mere uoverskueligt. Hvorimod enkeltmands virksomhed virker ret nemt at gå til.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Robin Madsen:
Så vidt jeg forstår med en enkeltmandsvirksomhed så er min "løn" det overskud der er kommet på mine private konti efter udgifter er blevet trukket fra. 
helt korrekt - dog skal momsen altid deles hvis du på nogen måde bruger noget af udstyret også privat som i: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/12/aktiver-kbt-til-blandet-brug-privat-og.html  og her kan du se for og bagdele og læse om enkeltmands contra selskab http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tobias Eberhard:
Jeg er blevet lidt i tvivl omkring det med momsen nu. Jeg tror godt du kan få moms tilbage på de ting du køber i Danmark. 
god tvivl. Man kan sagtens få moms retur uden at ha betalt moms. F.eks export virksomheder har jo ikke moms på deres salg men får momsfradrag helt som alle andre

Eneste ekstra at være opmærksom på kan være at hvis det er en ren hobby kan man som udgangpunkt ikke bare momsregistrere den (man kan f.eks. ikke bare registrere sig og trække momsen fra på en guitar hvis det ikke er som led i en type virksomhed hvor der arbejdes aktivt med indtening via guitarern  men det lyder det ikke som er et problem - og hvis det var, ville der ikke være fradrag for et egentligt underskud

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Assens
Tilmeldt 25. Apr 11
Indlæg ialt: 23
Fra  RobseRob Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Så forstået rigtigt:

Da de computerdele jeg køber selfølgeligt havner i min egen stationære computer og kommer til direkte at have indflydelse på mit produkt (Youtube kanalen), via f.eks. bedre renderingstid osv. Pga computeren står der hjemme skal jeg så vurdere hvor stor del af den som er privat brug.

Så dvs hvis nu delen kostede 1000kr + 250kr moms og jeg vurderer at det private brug ville ligge på 50%. Så ville jeg få 125kr tilbage i moms og de resterende 1125kr ville blive skrevet på som afgifter i firmaet og fratrukket overskudet.

Er det korrekt?

Fra Janderup
Tilmeldt 21. Jul 14
Indlæg ialt: 6
Fra  TempraGaming Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Robin (Robinkaja) ;)

Jeg ser dette som en god ide, og vis du lengere henne kommer til at indse "arh hvorfor gjorde jeg dog det"

så kan du jo altid træde af som selvstændig, men overvej det alligevel.

Jeg kan heller ikke se noget skidt i det, og efter som dit potentiale inde for YouTube er ret ret ret godt :) Er jeg sikker på at du kommer langt med det.

En klog mand ved navn Casper Blom der startede virksomhed da han var 12 år gammel, sagde under et fordrag jeg var til om ham, at har du en ide eller et ønske om at starte så husk "Just Fucking Do It" det er et imponerende motto.

Jeg er lige så grøn i det her som du er, men jeg er selv YouTuber og kender livet ret godt og ved at den økonomiske fordel er ret fed.

men jeg kendte ikke til at selvstændige kunne spare de penge :)

Men Robin, dine Videoer bliver altså ikke meget bedre end de er nu just saying ;)

MVH Ulrik Josefsen

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)