Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Amino: Aaben link i samme vindue / Abben link i nyt vindue

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 16:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi kan alle have præferencer i den ene eller den anden retning, og vi kan være mere eller mindre gode til at færdes og navigere online. Debatten og argumenterne for og imod er velkendt og ikke ny, og der er fordele og ulemper ved begge metoder.

Det vigtige er hvad flertallet oplever som god brugervenlighed og fordelene ved at åbne links i samme browservindue er bare større for de fleste. Undtaget er - måske - links til dokumenter som PDF'er o.lign., men det er en anden snak.

I øvrigt er det god praksis at forsyne links til eksterne websider med et symbol eller lign., så det er tydeligt at linket henviser til et 3. parts website.

Her er lidt mere om baggrunden for hvorfor links bør åbne i samme browservindue:

- Brugeren skal kunne navigere tilbage til den forrige webside (eller til brugerens opfattelse af "webside") med tilbage-knappen. Tilbage-knappen er den flittigst benyttede funktion i en browser, en livline i online navigation.

- Brugeren skal have kontrol over hvad der foregår. Hvis systemet vil åbne link i samme browservindue, kan brugeren vælge at åbne linket i nyt browservindue/tab med højreklik el.lign. Hvis systemet vil åbne link i nyt browservindue/tab, har brugeren ikke mulighed vælge at åbne linket i samme browservindue.

- At åbne indhold i samme browservindue er standard syntaks for links i HTML, og det er den adfærd, der forventes af de fleste brugere.


@VentureCaps, @Hjælptilwp: Man bør med tilbage-knappen kunne navigere tilbage til den forrige webside og det sted man havde scrollet ned til på den forrige webside. Hvis man ikke kan det, er websiden ikke særlig brugervenligt kodet. Det gælder også websider med lister af søgeresultater, webshops med filtrerede/sorterede produktlister, udfyldte formularer o.lign.

@Anders S: Ja, det er en ulempe ved at åbne indhold i samme browservindue. Fordelene vejer bare tungere for de fleste.

@Hjælptilwp: Ja, det er ikke et nyt brugervenlighedsprincip, men det er stadig - gældende - i dag.

Argumentet med at forsøge at holde på de besøgende har jeg hørt mange gange, det var særlig populært for 6-8 år siden. Problemet med det er, at det både af hensyn til brugervenlighed og bundlinie er en skidt idé, at forsøge at bestemme om de besøgende skal blive eller ej. Det skal de besøgende selv afgøre, og det gør de.


Links til mere fordybelse:

"Use standard redirects: don't break the back button!", W3C QA Tips

"When to use target=”_blank", CSS-Tricks

"Should Links Open In New Windows?", Smashing Magazine

"Beware of opening links in a new window", WebCredible

Bogen "Don’t Make Me Think”, Steve Krug

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tue

Mit syn paa det er at det er og bliver det mest brugervenlige at aabne i nyt vindue :)

Og skal man se paa Amino. Her er det oftes at en bruger laver en traad hvor de sporger til feedback paa deres webshop / hjemmeside. Altsaa skal man ind og kigge rundt paa denne side/shop.. 

For saa at  komme tilbage til traaden paa Amino skal man klikke utalige gange paa tilbage knappen i browseren for at laese videre i traaden eller for at give feedback. Det er ikke brugervenligt. Specielt ikke hvis man er paa Mobilen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

har det som Anders S. Ofte betyder et link, at man skal klikke sig lidt videre eller der er underlinks og andet - og så tager det en evighed at komme tilbage til samme tråd man var I på Amino med back knappen og laver man en fejl der - så kommer man ikke ind i tråden igen ret let, da den jo så er læst af en selv og flyttet om bag i rækken - så klar tilhænger af "open in new window"

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:
Mit syn paa det er at det er og bliver det mest brugervenlige at aabne i nyt vindue :)

Der er som sagt både fordele og ulemper, og jeg er med på, at det er dit syn på sagen. Det ændrer bare ikke ved, at Amino opfylder almindelig god praksis for brugervenlighed med links der åbner indhold i samme browservindue.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 1435
Skrevet kl. 18:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt klart mere brugervenligt at åbne i et nyt vindue, tror ikke jeg kender mange der foretrækker andet end dette.

www.Kameravalg.dk - De seneste nyheder og hjælp til dit næste køb

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når man laver en søgning på Amino og trykker på de links/resultater der kommer frem, bliver man sendt over i et nyt vindue - sådan burde det være på hele sitet, og ikke kun i søgedelen.

- Kim -

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 13. Jul 12
Indlæg ialt: 206
Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Holstebro
Tilmeldt 23. May 10
Indlæg ialt: 247
Fra  Gamer mule Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders.

Jeg er enig med dig. Det er vigtigt for brugervenlighed at man bruger links der åbner nye faneblade. Det er dog vigtigt at brugen af disse links er korrekt.

Nu læste jeg lige "Don't break the back button". Dette "tip" er ofte misforstået og mange hjemmesideejere misforstår dette råd og bruger samme vindue konsekvent. 

Der er gråzoner hvor man kan debattere, om det skal være nyt eller samme vindue, men en god måde at se på det er:

Er det en del af din hjemmeside - Brug samme vindue
Er det en ny hjemmeside og ikke udelukket til mobiltelefoner - Brug et nyt vindue
Er dit design udelukket til mobiltelefoner - Brug samme vindue 


Der er skrevet mange bøger om brugervenlighed, som går meget i dybden omkring links funktionalitet så jeg vil ikke gå i dybden med gråzonerne.

Det er rigtigt at man kan trykke på højre musseknap og "Åben i ny fane". Men hvad mange ikke ved er at den midterste museknap "Tryk på scroll hjulet", faktisk har samme funktion. 

Tilmeldt 27. Dec 13
Indlæg ialt: 1202
Fra  Cartoonkids.dk Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

www.cartoonkids.dk - sengetøj til børn med superhelte, prinsesser og tegneseriefigurer

Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Rasmussen:
Nu læste jeg lige "Don't break the back button". Dette "tip" er ofte misforstået og mange hjemmesideejere misforstår dette råd og bruger samme vindue konsekvent. 

Nej, det er helt rigtigt forstået at "Don't break the back button"-princippet kræver, at links konsekvent åbnes i samme browservindue. Dog med de undtagelser jeg nævnte tidligere om PDF'er o.lign.

Steffen Rasmussen:
Der er gråzoner hvor man kan debattere, om det skal være nyt eller samme vindue, men en god måde at se på det er:

Er det en del af din hjemmeside - Brug samme vindue
Er det en ny hjemmeside og ikke udelukket til mobiltelefoner - Brug et nyt vindue
Er dit design udelukket til mobiltelefoner - Brug samme vindue 

Det må være din holdning du udtrykker her, eller kan du henvise til undersøgelser der bekræfter det? Det kan være jeg har misset dem, men jeg tror det ikke.

Jeg tror heller ikke du kan finde en eneste bog om brugervenlighed, der vil anbefale, at links åbnes i nyt vindue. Men du finder med sikkerhed mange bøger der anbefaler, at links åbnes i samme vindue.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)