Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapitalpension til aldersopsparing

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

Jeg kunne ikke finde et bedre sted at placere mit spørgsmål.

Jeg har en kapitalpension hos Nordea Liv og Pension. Den vil jeg gerne have konverteret til en alderspension i 2014 med den skatterabat, der nu er.

Nordea Liv og Pension insisterer på, at jeg SKAL have et rådgivningsmøde med den FØR konvertering. Dette møde kan KUN ske telefonisk.

Jeg kan godt se alle ulemperne med et sådant telefonisk møde herunder manglende mulighed for bevise, hvad der er blevet oplyst på telefonen.

Hvad er jeres andres erfaring omkring dette?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

det ville jeg ikke være spor nervøs ved - men jeg ville hvis jeg var nervøs, bare bekræfte det til dem i en mail efter mødet eller be dem om en bekræftelse, hvad de sikkert i alle fald sender

Jeg vil gi denne http://www.nordealivogpension.dk/Vores+produkter/FAQ/Har+du+en+kapitalpension/1589362.html som jo er til dem direkte og hvor du kan logge ind - og der er også kontakt hvor du kan bekræfte hvis der er spor at være i tvlvl om

Der er ikke normalt tvivl om at det er godt at omlægge fra kaptialpension til alderspension så mit gæt er, at de godt vil tale med dig for at høre om du generelt er tilfreds med pensionen og evt overveje om du skal blive ved at betale (kan overordnet betale sig lige så godt som tidl på kaptial pension da renten kun beskattes med ca 15% - eneste hage er, at PAL skatten (de de 15%) kun modregens 5 år tilbage hvis pensionen falder i værdi - men det kræver jo så at en skal falde i mere end 5 år i træk lige op til udløb, men dog - en hage)

De vil sikkert også gøre opmærksm på rate pension (og hvis du er selvstændig - muligheden for 30% af overskud hvor private max må indsætte 50.000) og som yderligere alternativ - livrente.

Tag derfor samtalen - og få det ud af den du kan og be så om bekræftelse - eller bekræft selv via linket

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har lige omlagt min kapitalpension hos Nordea, og jeg har den modsatte oplevelse. Jeg blev henvist til at gøre det på selvbetjeningsløsningen. Så det kan du sikkert også gøre uden problemer. 

Mvh

Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kunne godt fundere, om der findes mere end en Nordea i Danmark.

Her er svaret fra Nordea Liv og Pension:

"Du kan godt afgiftsberigtige din kapitalpension i 2014. Forinden skal du dog have en rådgivningssamtale med en pensionsrådgiver. Pensionsrådgiveren vil hjælpe dig med at afklare hvilke fordele og ulemper der er for lige præcis dig og din kapitalpension."

Og ja jeg har prøvet selvbetjeningen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nordea bank og Nordea liv og pension er to forskellige  - søstre men hver sine. Jeg ved ikke om de kan kræve den samtale, tror som tidl svaret at de bare gerne vil ha en salgs samtale - som dog også kan være god rådgivning i et pensionsområde med mange skift

Hvis du svarer dem du ikke vil ha telefonsamtalen, kan du sikkert slippe - og du kan også skifte den over i en anden kasse hvis du vil det og der skifte til alderspension- Om det er besværet værd er så en anden sag  - men VIL du ikke tale i telefon med dem kan du nægte og givet få skiftet alligevel

Der kan sagtens være nogen der ville ha ulempe at af skifte (ex kort tid eller lille beløb hvor skifte omkostninger kan overstige skattefordel) og der er rådgivning jo god at få - og der kan være overvejelser, skal jeg forsætte indbetaling eller ej - og rate / livrente og og og - så hvis ikke du er stensikker på området - så gentager jeg gerne - tag samtalen

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Hvis du svarer dem du ikke vil ha telefonsamtalen, kan du sikkert slippe - og du kan også skifte den over i en anden kasse hvis du vil det og der skifte til alderspension- Om det er besværet værd er så en anden sag  - men VIL du ikke tale i telefon med dem kan du nægte og givet få skiftet alligevel

Næ for det er her humlen ligger begravet. Jeg kan IKKE skifte uden en samtale, og de vil KUN tilbyde samtalen telefonisk. Nu har jeg så meddelt dem, at der skal være et referat, og jeg vil have ret til at optage samtalen, så jeg har noget dokumentation til senere brug.

Jeg vil ikke udelukke, at det har noget at gøre med en igangværende pension (p.t. rate), men det har Nordea Liv og Pension ikke oplyst. Kun at de VIL have den samtale.

Et meget mærkeligt pensionsselskab efter min mening.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:54
Hvor mange stjerner giver du? :

enig i det er mærkeligt de ikke vil skifte ud fra en skriftlig aftale (online normalt) men ser nu ikke din frygt med telefon optagelse og andet som vigtig. Det er jo bare at kræve det referat og ellers selv bekræfte hvad der aftales - men det tror jeg slet ikke de vil løbe fra

Der findes kapitalpensioner det ikke kan betale sig at omlægge - de kan ligge i papirer som vil være så dyre at sælge at det kan æde de ca 3% sparet - men langt de fleste kan omlægges uden problem

Ellers - hvis det er så alvorligt med samtalen, så ring til et andet selskab og hør dem om de vil kunne overtage den uden videre og konvertere

Bange ville jeg dog ikke gide være her - kun for at de vil sælge dig en eller anden påbygning og det synes jeg du virker mand for at styre :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1314
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Pensioner ligger hos Nordea Liv og Pension - IKKE hos Nordea Bank. Og i mit tilfælde var det helt umuligt at få rådgivning jeg blev alene henvist til deres selvbetjeningsløsning. Har du prøvet, om du selv kan lægge om der?

MVH

Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 07:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kirsten E:
Har du prøvet, om du selv kan lægge om der?

Det var faktisk der, jeg startede. Jeg kom så ud for det MODSATTE tilfælde. Jeg afventer nu en aftale med en pensionsrådgiver, og et af spørgsmålene kunne jo så være, at nogen SKAL bruge selvbetjening, mens andre SKAL have rådgivning. Jeg er spændt på deres forklaring hertil.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

så i BT igår en anden ting man jo klart skal være opmærksom på. Visse (de færreste) har en garantisum eller garanti rente knyttet til deres kapitalpension som gør, at samlede sum mindst skal stige f.eks. 4% per år. Er det ældre pensioner så kan denne garanti sum ligge og vente på en ved udbetaling - og ved konvertering til alderspension hvor papirerne jo skal realiseres for at få penge til skatten - bortfalder denne garanti for mange.

Det var i skemaet netop "Nordea liv og pension", "PFA" og "AP" som havde en del ordninger med garanti som ikke kunne bevares ved konvertering. 

Også det KAN være grund til de vil ha samtale - modsat ex ordninger i Nordea bank eller andre direkte bankordninger, hvor der ikke er tilknyttet nogen form for garanti

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)