Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskaber under konkurs

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke om denne tråd ligger rigtigt?

Jeg har lige set på Statstidende, at 2 af de firmaer, jeg handler med har holdingselskaber, der er taget under konkursbehandling sammen med driftselskaberne?.

Kan dette skyldes, at holdingselskaberne har kautioneret, lånt eller ?

Jeg kender selvfølgelig ikke opbygningen af firmaerne.

Johnny

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 07:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden at være ekspert vil jeg tro at noget af forklaringen kan være den du selv er inde på.

Men jeg ville også selv bruge Mister Google

 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Ib

Tak for dit svar.

Ja, for ellers er holding jo "fredet".

Har prøvet Mr. Google, fandt ikke rigtigt noget. Men kan se en kendis komme frem, med holdingselskab taget under konkursbehandling.

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Ja, for ellers er holding jo "fredet".

Nej det mener jeg ikke helt.

Kan et holdingselskab ikke gå konkurs og driftselskaber alligevel fortsætte?? Wink

Og omvendt ??

Fra Storkøbenhavn
Tilmeldt 6. Oct 09
Indlæg ialt: 823
Skrevet kl. 08:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ib Abildgaard, RÅD & MAL:
Kan et holdingselskab ikke gå konkurs og driftselskaber alligevel fortsætte??

Nej den går ikke Ib. Hvis holdingselskabet går konkurs, har driftselskabet ingen ejer, og så skal det lukkes, sælges i boet eller andet - men formodentlig tages dette også under konkurs.

Det er dog typisk ikke i den rækkefølge tingene sker. Typisk ville det være driftselskabet der meldes konkurs, og hvis holdingselskabet havde f.eks. kautioneret, ville dette skulle betale eller blive meldy konkurs hvis det var ude af stand til dette.

Men ofte er det sådan, at hvis det f.eks. er Skat der har mistanke om "urent trav" et eller andet sted, vælger de at konkursmelde personen/erne bag selskaberne, og derfor meldes hele rækken konkurs.

Og hvorfor gør Skat så det?

Tjahh - de seneste år har Skat vist fået sommerkuller og lider af storhedsvanvid. Så mit bedste svar er nok, at de gør det fordi de kan!

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Bennie Larsen:
Nej den går ikke Ib. Hvis holdingselskabet går konkurs, har driftselskabet ingen ejer, og så skal det lukkes, sælges i boet eller andet - men formodentlig tages dette også under konkurs

 YesWink

Det var da en nyttig information, og i særdeleshed for trådstarter. Så er det jo om at være ekstra opmærksom.

Tilmeldt 18. Mar 10
Indlæg ialt: 455
Fra  Cicoor Host & Saas ApS Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Pythonrap:
Jeg har lige set på Statstidende, at 2 af de firmaer, jeg handler med har holdingselskaber, der er taget under konkursbehandling sammen med driftselskaberne?.

Jeg tror ikke det er så kompliceret.

Hvis du er i vanskeligheder, vil du som regel gøre alt hvad du kan for at rede dit firma. Jeg har to konkrete eksempler som viser hvad jeg mener.

En bekendts driftsselskab er lige gået konkurs. Samtidigt har hun sat sit hus til salg. Tjekker man tinglysning.dk kan man se at hun både forrige år og sidste år har lånt penge i huset. Mit gæt er at disse penge har hun lånt videre til hendes driftsselskab i håb om at rede det. Jeg er ret sikker på at får hun ikke solgt huset inden for en overskuelig fremtid vil hun selv gå personlig konkurs.

En anden jeg kender til har et holdingselskab, men her har selskaberne lånt penge til hinanden på kryds og tværs samt betalt hinandens regninger. Kort sagt et stort roderi. Jeg er derfor sikker på at hvis bare et af selskaberne går konkurs så vælter hele korthuset.

Så selv om hvert selskab i princippet er selvstændige juridiske enheder, vil deres økonomi ofte være så tæt forbundne at det hele vælter. Især hvis økonomien har været dårlig. Så længe økonomien er god, er det jo let at holde den adskilt.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46441
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hvis drift i mange år har haft negativ drift - så vil holding, hvis det kun har det drift under sig, eller andre tabsgivende, jo typisk også tabe hele sin egenkapital - og ved lukning af drift, hvor eneste kapital i holding er anpartene i drift - ofte kombineret med eget akkumuleret underskud, mister holding jo med et slag hele anpartskapitalen i drift

Holding kan derfor let ende med stort minus i egenkapital, og har ejerne ikke haft det til andet, end håbet om at opsamle værdier, så må det jo gå konkurs sammen med drift bare - enten i en anmeldt konkurs - eller ved tvangslukning ved at ledelse afmeldes eller regnskaber ikke indsendes - Helt uden aktiver, vil det være billigste lukning

Hvis holding har en (oftest opsparet) egenkaptial der rækker tilstrækkeligt ud over anparterne i den konkursramte datter, vil holding generelt forsætte - eller kunne lukkes kontrolleret.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for din gode forklaring. Meget meget fint. Det giver mening.

Med andre ord: Når der er holding over drift, så er det bedst der er overskud.

Kan se, at der har været underskud siden "far" overlod til sønnen. I det ene selskab.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 08:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Lige et tillægs spørgsmål:

Vil det sige ALT fra drift positiv og negativ SKAL op i holding? Spørger lige fordi jeg lige nu har fået lavet holding. Og hvad med evt. negativ skat i drift, kan det bruges i holding?

Tak på forhånd.

Johnny

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)