Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Data fra en anden (offentligt) hjemmeside

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 22. May 14
Indlæg ialt: 14
Fra  North Digital Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude!

Jeg skriver fordi jeg er kommet ud i noget som jeg ikke rigitg ved om er ulovligt.

Sagen er den, at jeg som windsurfer har lavet en hjemmeside, som tager data fra kystdirektoratet. - Som vindretning, bølgeretning osv. for at gøre det mere overskueligt for mig selv og andre surfere som bruger de data dagligt. 

Jeg har lavet et PHP script, som snupper dataen, og det hele fungere.

Problemet er så, at de data ligger på en tilsyneladende privat mands hjemmeside (som er forman for den pågælende havn hvor dataene kommer fra). 

Jeg skrev så herefter til den private mand, som af uvisse årsager hoster kystdirektoratets "søsterside", om det var okay at jeg brugte det. Og jeg fik et rungende nej, og besked på at lukke min side. 

Så...  Det irritere mig selvfølgelig fordi jeg tænker at kystdirektoratet er en form for "public service" som tilhøre os alle. 

Det skal understreges at jeg ikke laver nogen former for reklamering eller prøver at få noget ud af det, andet end en mere overskuelig side.

Har jeg ret til at tage de data?

Mvh.

//Bjørn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bjørn

Jeg har lige et par spørgsmål om du henter fra en privat person som henter fra kyst.dk eller hvordan ?

for henter du via en anden person som hender dem kan han godt nægte dig at hente data fra ham..

/kim

Tilmeldt 22. May 14
Indlæg ialt: 14
Fra  North Digital Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim,

Jeg er i tvivl om hvem der helt præcist ejer siden, men det lader til at være en privat mand ja. Men det ser ud til at han henter dataen selv her: http://omkystdirektoratet.kyst.dk/pages/10852/waves/showData.asp?targetDay=0&ident=5200&subGroupGuid=16411

Så i princippet er det nøjagtigt de samme værdier, jeg var bare ikke klar over hvor han fik sit data fra før jeg gik lidt dybere i det her til aften.

Men det gør vel ikke ham til ejer af de talt, så han kan nægte mig at bruge dem? 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du henter dem fra denne side (http://omkystdirektoratet.kyst.dk/pages/10852/waves/showData.asp?targetDay=0&ident=5200&subGroupGuid=16411) så henter du den direkte fra Kystdirektoratet, og det er desværre sådan at du kan blive nægte ikke fordi jeg ville kun forså hvorfor man nægter nåde der er public. men jeg ville anbefale dig at tage kontant til 

Kystdirektoratet, Højbovej 1, 7620 Lemvig, +45 99 63 63 63 kdi@kyst.dk og ser om du kan få en aftale men i følge lov har de ret til at næget eller bedes om en betaling..

Tilmeldt 22. May 14
Indlæg ialt: 14
Fra  North Digital Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jah, jeg er kommet frem til samme konklution. Jeg synes bare der burde være en form for allemandsret til de data. - Men det er sikkert et større arbejde at komme til bunds i de regler.

Man tak for hjælpen!

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det var da så lidt. .men ville du selv bruge 37 times arbejder og give det væk gratis nej vel..

men der er ikke anden en tage en snak med dem og høre om det er muligt..

men glad for jeg kun hjælpe

Tilmeldt 22. May 14
Indlæg ialt: 14
Fra  North Digital Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Haha, det er jo det jeg synes de har pligt til eftersom vi betaler deres løn! - De burde være lykkelige over at deres arbejde kommer ud og bliver brugt. Det er vel i bund og grund hele formålet med deres eksistens.

Tilmeldt 22. May 14
Indlæg ialt: 14
Fra  North Digital Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Men jeg skriver til dem ;)

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjørn Lau Jørgensen:
Haha, det er jo det jeg synes de har pligt til eftersom vi betaler deres løn! - De burde være lykkelige over at deres arbejde kommer ud og bliver brugt. Det er vel i bund og grund hele formålet med deres eksistens.
Et venligt forslag er at starte din samtale med dem - fra et andet niveau end det du lægger op til her.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Bjørn Lau Jørgensen:

Men jeg skriver til dem ;)

Start med at ringe til dem og find ud af hvem du skal skrive til - og evt tal med vedkommende når du er igennem - og sonder terrænnet -

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)